Gå til innhold

Servere brød med øl i til barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi får gjester i helgen, hvor 3 av gjestene er under 5 år gamle. Jeg tenkte opprinnelig å servere suppe med brød, hvor brødet inneholder ca 2 dl øl. 

Men så kom jeg på at det kanskje ikke var ok å servere til barn? Både med tanke på om alkoholen fordunster under baking, og på hva foreldrene vil synes? (jeg kjenner ikke foreldrene så godt, så jeg vet ikke hva de tenker om slikt).

Anonymkode: 41f4f...7ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare en smakstilsetning, så foreldrene burde være ganske spesielle for å reagere på det. Antar at alkoholen fordunster (men er ingen ekspert her, så noen som kan bekrefte dette med sikkerhet?)

Anonymkode: b13ae...b6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ok. Ikke nevn det en gang, hvis ingen spør. Ellers kan du vel bruke lettøl? Det blir ikke alkohol i brødet.

Anonymkode: 77558...110

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt ok. Ikke nevn det en gang, hvis ingen spør. Ellers kan du vel bruke lettøl? Det blir ikke alkohol i brødet.

Anonymkode: 77558...110

Det er en spesiell type øl, med masse smak, finnes ikke i lettvariant. 

Anonymkode: 41f4f...7ff

Skrevet

Slapp av, alkoholen forsvinner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ellers så sover de godt til natta. ( En spøk, slapp av)

Anonymkode: a89c5...6e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol har kokepunkt på rett under 80 grader, og temperaturen inne i brødet er langt høyere når du steker på rundt 200 grader. Så det er ikke noe å tenke på.

Anonymkode: 21951...fba

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol har kokepunkt på rett under 80 grader, og temperaturen inne i brødet er langt høyere når du steker på rundt 200 grader. Så det er ikke noe å tenke på.

Anonymkode: 21951...fba

All alkoholen vil ikke forsvinne. Men prosenten vil jo være ubetydelig. 2 dl er jo ikke nok til å få en unge full, og en betydelig prosent vil forsvinne og det vil være utvannet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...