Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 #1 Skrevet 23. juni 2016 Jeg og min samboer har hver vår gutt. Hennholdsvis på 16 og 20 år. Problemet er at det forsvinner stadig ting i huset. Jeg har hver eneste gang funnet igjen tingene på rommet til 20 åringen (hans gutt) Men alikevel vil ikke samboer innse at gutten stjeler ting. Det kan være alt fra penger til småtteri som potetgull. Jeg prøver å si at det er ikke 16åringen som gjør dette, men han på 20. Han har en historie med å stjele penger fra far, før han kom inn i familien her. Samboer går til og med så langt at han sier at det kan like godt være 16åringen som tar disse tingene og legger de på rommet til han på 20. Jeg må komme med bildebevis på at jeg finner tingene på rommet hans. Men hva hjelper det? Gutten på 16 er rimelig lei av å bli beskylt på lik linje som han på 20. Når både han og jeg vet hvem som har tatt tingene.20åringen røyker og snuser, det gjør ikke han på 16. Alikevel, skal 16 åringen til og med bli beskylt for å ha tatt sigaretter fra oss voksne. Hvordan skal jeg få samboer til å innse at gutten hans ikke er en gullunge, og slutte å legge skylden på han på 16?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #2 Skrevet 23. juni 2016 Det høres jo ut som om han ER en gullunge? Gullungen er jo den som i voksnes øyne ikke kan gjøre noe galt. Anonymkode: 2cc58...197
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #3 Skrevet 23. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo ut som om han ER en gullunge? Gullungen er jo den som i voksnes øyne ikke kan gjøre noe galt. Anonymkode: 2cc58...197 Det er jo derfor TS sier at samboeren ikke innser at gutten ikke er en gullunge, dvs at samboeren tror han er en gullunge mens han faktisk ikke der det. Anonymkode: d64d6...3c9
Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo ut som om han ER en gullunge? Gullungen er jo den som i voksnes øyne ikke kan gjøre noe galt. Anonymkode: 2cc58...197 Sant så sant :-
Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2016 Og når han har håndfaste bevis, så innrømmer han at han vet det er han som har gjort det, men gutten får ingen konsekvenser for det han gjør. Samboer sier selv: Du kan ikke legge lommeboka di så åpenlyst nå... (når 20åringen er hjemme)
Lofilteret Skrevet 23. juni 2016 #6 Skrevet 23. juni 2016 Den sliter du med å få far til å innse! Men når det gjelder potetgull og sigaretter så er det vel ganske vanlig at de unge uten inntekt forsyner seg litt fra storhusholdningen? Er det mye penger det er snakk om? Man er nok som regel mest raus med sitt biologiske avkom ... jeg hadde iallefall latt de tingene passere (utenom store pengesummer selvsagt!) - etter å ha sagt at jeg vet om det. Er du forresten ofte på rommet til 20-åringen og leter? 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #7 Skrevet 23. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo derfor TS sier at samboeren ikke innser at gutten ikke er en gullunge, dvs at samboeren tror han er en gullunge mens han faktisk ikke der det. Anonymkode: d64d6...3c9 Nei, dere misforstår begrepet gullunge. Å være en gullunge er ikke positivt, det betyr at man er favoritten til f eks en forelder eller lærer. Man blir urettferdig favorisert av en voksen. Det er sånt skolebarn kan si slemt til hverandre: "du er gullungen til læreren"! Det er ikke hyggelig ment. Anonymkode: 2cc58...197 3
I Grosny Skrevet 23. juni 2016 #8 Skrevet 23. juni 2016 Denne sølvungen er ikke unge lenger. Kanskje han snart skal flytte for seg selv? 6
Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 Forfatter #9 Skrevet 23. juni 2016 3 minutter siden, Betrakteren skrev: Den sliter du med å få far til å innse! Men når det gjelder potetgull og sigaretter så er det vel ganske vanlig at de unge uten inntekt forsyner seg litt fra storhusholdningen? Er det mye penger det er snakk om? Man er nok som regel mest raus med sitt biologiske avkom ... jeg hadde iallefall latt de tingene passere (utenom store pengesummer selvsagt!) - etter å ha sagt at jeg vet om det. Er du forresten ofte på rommet til 20-åringen og leter? Jeg er der inne å leter så snart diskusjonen om hvem som har gjort det, dukker opp. Her har vi foresten en regel. Så lenge de bor hos oss, har vi full tilgang på rommene deres. Snoker såklart ikke i nattbordskuffer og slik ;-) Og når det gjelder penger, kan det være alt fra 200 til 3000 kroner. Og ja, det andre er småtteri som bare skulle ha passert, men jeg får det ikke til å passere når gutten min straks blir beskyllt. 3
Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 Forfatter #10 Skrevet 23. juni 2016 4 minutter siden, I Grosny skrev: Denne sølvungen er ikke unge lenger. Kanskje han snart skal flytte for seg selv? Hvorfor skal han flytte når han får alt han trenger av far. Mat, tobakk, snus lommepenger osv. Og det selv om han har deltidsjobb. VI har sagt at så lenge barna går på skole, skal de få bo hjemme. Og han har søkt skole til høsten.
Lofilteret Skrevet 23. juni 2016 #11 Skrevet 23. juni 2016 7 minutter siden, Rotekoppen skrev: Jeg er der inne å leter så snart diskusjonen om hvem som har gjort det, dukker opp. Her har vi foresten en regel. Så lenge de bor hos oss, har vi full tilgang på rommene deres. Snoker såklart ikke i nattbordskuffer og slik ;-) Og når det gjelder penger, kan det være alt fra 200 til 3000 kroner. Og ja, det andre er småtteri som bare skulle ha passert, men jeg får det ikke til å passere når gutten min straks blir beskyllt. Oyda, 3000 kroner er ikke småtteri!! Om ingenting nytter og gutten din stadig blir uforskyldt misstenkt, hva med å lufte i familien at nå er det på tide å gå til politiet og anmelde innbrudd? Det burde få alvorlighetsgraden litt tydeligere frem. 1
Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 23. juni 2016 1 minutt siden, Betrakteren skrev: Oyda, 3000 kroner er ikke småtteri!! Om ingenting nytter og gutten din stadig blir uforskyldt misstenkt, hva med å lufte i familien at nå er det på tide å gå til politiet og anmelde innbrudd? Det burde få alvorlighetsgraden litt tydeligere frem. Det er mer småtteri enn penger som forsvinner. Det blir litt rart om vi skulle gått til politiet og sagt: Noen har vært hjemme hos oss og stjålet en potetgullpose og en e-sigarett :-P
Lofilteret Skrevet 23. juni 2016 #13 Skrevet 23. juni 2016 1 minutt siden, Rotekoppen skrev: Det er mer småtteri enn penger som forsvinner. Det blir litt rart om vi skulle gått til politiet og sagt: Noen har vært hjemme hos oss og stjålet en potetgullpose og en e-sigarett :-P Ok, men da synes jeg ikke du har store problemet ... 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #14 Skrevet 23. juni 2016 Dette klarer jeg ikke å ta seriøst. Tull... Anonymkode: b90b3...c9b 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #15 Skrevet 23. juni 2016 Penger er det ikke småtteri.. Men potetgullpose? De koster 30kr og Sorry, jeg skjønner dere vil kose dere, men bor ikke han også der? Han trenger ikke hele posen men ta litt og sette igjen resten f.eks? Det går an å finne en løsning iallfall på matproblemene. Jeg er 20 selv og bor hjemme, jeg tar det som vi har i huset siden vi deler alt. Anonymkode: 544a9...90d 2
Aamu Skrevet 23. juni 2016 #16 Skrevet 23. juni 2016 (endret) Vil du være streng, så får du være streng da. Si at du har nulltoleranse for at han stjeler og at du kommer til å inndra goder hvis han ikke slutter. Ev.kan du oppbevare det du vil ha for deg selv i et låst skap. Faren kommer du ingen vei med Endret 23. juni 2016 av Aamu 1
Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 Forfatter #17 Skrevet 23. juni 2016 1 minutt siden, Betrakteren skrev: Ok, men da synes jeg ikke du har store problemet ... Problemet er ikke tingene i seg selv (forutene pengene) men at det skaper gnisninger mellom meg og far, når han ikke innser at gutten gjør akkurat som han vil. Rett og slett fordi far ikke vil innse at gutten gjør noe galt. 1
Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 Forfatter #18 Skrevet 23. juni 2016 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Penger er det ikke småtteri.. Men potetgullpose? De koster 30kr og Sorry, jeg skjønner dere vil kose dere, men bor ikke han også der? Han trenger ikke hele posen men ta litt og sette igjen resten f.eks? Det går an å finne en løsning iallfall på matproblemene. Jeg er 20 selv og bor hjemme, jeg tar det som vi har i huset siden vi deler alt. Anonymkode: 544a9...90d Joda, vi deler på alt vi også. Ikke missforstå meg. Men deler dere på sigaretter også. Deler dere colaen med en gutt med diabetes. (han har det) Deler dere kredittkort. Og hvis man deler på dette, skal det ikke være noe problem å innrømme det heller. Jeg: Hvor har det blitt av 20pakningen jeg kjøpte for 5 minutter siden? Ingen svar..... 2 dager senere: tom 20pakning på rommet til 20åringen. Slik "deling er ikke greit. Endret 23. juni 2016 av Rotekoppen skrivefeil 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #19 Skrevet 23. juni 2016 Et øyeblikk siden, Rotekoppen skrev: Joda, vi deler på alt vi også. Ikke missforstå meg. Men deler dere på sigaretter også. Deler dere colaen med en gutt med diabetes. (han har det) Deler dere kredittkort. Og hvis man deler på dette, skal det ikke være noe problem å innrømme det heller. Jeg: Hvor har det blitt av 20pakningen jeg kjøpte for 5 minutter siden? Ingen svar..... " dager senere: tom 20pakning på rommet til 20åringen. Slik "deling er ikke greit. Det ser jeg jo. Men vi deler cola ja, siden ingen har diabetes. Men jeg røyker ikke heller da, eller snuser. Ellers bruker jeg mamma sitt bankkort når jeg handler for henne på butikken siden hun ikke orker selv. Men potetgull/matvarer, han har jo like mye rett på det som du har? Men jeg er enig om at røyk er ikke greit. Anonymkode: 544a9...90d
Rotekoppen Skrevet 23. juni 2016 Forfatter #20 Skrevet 23. juni 2016 5 minutter siden, Aamu skrev: Vil du være streng, så får du være streng da. Si at du har nulltoleranse for at han stjeler og at du kommer til å inndra goder hvis han ikke slutter. Ev.kan du oppbevare det du vil ha for deg selv i et låst skap. Faren kommer du ingen vei med Problemet er at jeg kan ikke straffe synderen så lenge far ikke vil innse at det er hans sønn som er synderen. Starks han kommer, låses lommebøker og cash inn. Og det skal være unødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå