Gå til innhold

Bestille varer på nett som prank -blir jeg straffet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som en slags prank mot en venninne som deler leilighet med meg, har jeg lyst til å returnere en hm-pakke hun har fått, og bestille andre varer for henne. Altså, hun kommer jo til å returnere de varene, så blir ingen kostnad for henne.

Men, om man gjør noe sånt, kan det bli oppdaget av politiet og straffet? Hører jo om historier hvor folk bestiller pizza på døra til folk etc., men hva skjer i slike tilfeller?

Anonymkode: 6d2d6...034

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ønsker å returnere pakkene, så må man kanskje betale for frakt / retur av dette selv?

Dette er hun i så fall sannsynligvis ikke interessert i å betale for, så hun kan kreve at du betaler alle eventuelle kostnader?

Dessuten høres dette ut som ett helt idiotisk og lite morsomt påfunn. Klarer dere virkelig ikke å finne på noe morsommere?

Anonymkode: c7928...9e1

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en kjedelig prank, ja. Ikke morsomt, tidskrevende og hun må gjennom arbeidet med å bestille alt på nytt. Kanskje er noe av det hun ville ha utsolgt

Anonymkode: 9e3b3...d26

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ønsker å returnere pakkene, så må man kanskje betale for frakt / retur av dette selv?

Dette er hun i så fall sannsynligvis ikke interessert i å betale for, så hun kan kreve at du betaler alle eventuelle kostnader?

Dessuten høres dette ut som ett helt idiotisk og lite morsomt påfunn. Klarer dere virkelig ikke å finne på noe morsommere?

Poenget med hele greia, er jo at hun ikke skal vite hvem som har gjort det (før jeg eventuelt avslører det etter en stund). Lurer på om sånt er straffbart?

Gjest SuperSonic
Skrevet

Hvis du skal gjøre det, ta i det minste vare på hennes ordinære pakke slik at hun får det hun faktisk ønsket. 

Skrevet

Dårlig prank, ja. 

Men det du kan gjøre, for å ikke skape mer-arbeid for henne, er å bare legge bort hennes pakke og bestille de varene du tenker hun skal få i stedet for. Så får hun kun den pakken du har bestilt, frem til du avslører pranken, og gir henne hennes pakke. Så står du for kostnaden av retur av pakken du bestilte. 

• Liker 5
Gjest Tom/Loki
Skrevet (endret)

Det syns jeg er en dårlig prank,

Endret av Tom/Loki
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna om noen gjorde dette mot meg!

Anonymkode: ee583...589

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, SuperSonic skrev:

Hvis du skal gjøre det, ta i det minste vare på hennes ordinære pakke slik at hun får det hun faktisk ønsket. 

Kommer det ikke regning i pakken, som må betales innen en viss tid?

Dersom tråd-starter venter lenge nok med å gi henne pakken (med de greiene hun faktisk hadde bestilt) så har kanskje betalingsfrist for regningen gått ut. Dermed må man kanskje ut med straffegebyr eller lignende i tillegg?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt forbanna om noen gjorde dette mot meg!

Anonymkode: ee583...589

Ja, men er det straffbart? Altså, kan jeg bli anmeldt og straffet? Og, om jeg ikke avslører meg selv, er det mulig at hm anmelder det og sender bestillingsskjemaet til politiet som sjekker fingeravtrykk, håndskrift etc?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom tråd-starter venter lenge nok med å gi henne pakken (med de greiene hun faktisk hadde bestilt) så har kanskje betalingsfrist for regningen gått ut. Dermed må man kanskje ut med straffegebyr eller lignende i tillegg?

Nei, er betalt enten med kredittkort på forhånd, eller konto.

Gjest SuperSonic
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Pranken bør jo ikke vare mer enn at venninnen åpner pakken og ser at det er feil innhold. Å pålegge henne gjeld for teite pranker er ikke lov, og det er heller ikke lov å utgi seg for å være andre ved bruk sv andres betalingsmidler.

Gjest SuperSonic
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men er det straffbart? Altså, kan jeg bli anmeldt og straffet? Og, om jeg ikke avslører meg selv, er det mulig at hm anmelder det og sender bestillingsskjemaet til politiet som sjekker fingeravtrykk, håndskrift etc?

Det er faktisk ikke så morsomt. Haddedu gått så langt at jeg hadde fått betalingsanmerkninger hadde jeg anmeldt deg og droppet deg som venninne. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noen bedre "prank" å komme med da?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SuperSonic skrev:

Pranken bør jo ikke vare mer enn at venninnen åpner pakken og ser at det er feil innhold. Å pålegge henne gjeld for teite pranker er ikke lov, og det er heller ikke lov å utgi seg for å være andre ved bruk sv andres betalingsmidler.

Hun blir jo ikke pålagt gjeldt; er fullt mulig å returnere alle varene og ikke betale noe for dem.

Skrevet

Det å bestille varer/tjenester i andres navn kan i værste fall bli sett på som svindel.

Det å ta andres pakker/post er faktisk forbudt (er jo som å stjele)

Om venninna di har lyst til å anmelde dette er det kanskje på tide å avsløre spøken? Eller så kaster du bort politiets dyrbare tid i tillegg...

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, om man gjør noe sånt, kan det bli oppdaget av politiet og straffet? Hører jo om historier hvor folk bestiller pizza på døra til folk etc., men hva skjer i slike tilfeller?

Dette er en ekstremt dårlig spøk, men for å svare på spørsmålet ditt, ja du kan straffes om hun anmelder det.
Ved å gjøre dette utgir du deg for å være en annen person, og det er identitetstyveri.
Ikke noe særlig å ha på rullebladet sitt!

Anonymkode: 9c08b...44b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som en slags prank mot en venninne som deler leilighet med meg, har jeg lyst til å returnere en hm-pakke hun har fått, og bestille andre varer for henne. Altså, hun kommer jo til å returnere de varene, så blir ingen kostnad for henne.

Dette kan jo gå ut over HM og da, slik at de får kjeft fra henne pga de sender feil vare, kanskje de betaler henne penger for tort og svie osv...

nei, sånne ting syns jeg er innmari teit!

Noe annet du kan gjøre, er om du henter pakken for henne, åpne den forsiktig, legg inn en oppblåsbar mann og lever henne... hahahaha :D så avslører du bløffen og hun får den ekte varen.

Jeg var sur på en venninne en gang fordi hun skrøt av hvor rik hun var, 

så jeg meldte henne på diverse bokklubber, musikklubber, sminkeklubber, for jeg tenkte at nå skulle jeg blakke henne hehehe

Jeg var bare 11 da, og jeg forfalsket underskriften til foreldrene.
Foreldrene trodde det var noe de hadde bestilt for lenge siden og glemt, så de sa ok og lot henne være med på disse klubbene. Ulempen var at nå ble hun mye mer oppdatert enn meg på sminke, klær og bøker :( og hun ble ikke blakkere. 

Anonymkode: 2330f...20c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Tom/Loki skrev:

Ja, hun kan anmelde.

Og hvordan kan noen finne ut at jeg har gjort det, når jeg ikke har signert med navn, ikke har brukt andres kredittkort eller personnummer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...