AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #1 Skrevet 23. juni 2016 Jeg har nå googlet meg frem til at egentlig er det ikke noe å gjøre med det, men at en kan prøve å fjerne dette ved å legge glassene i sitronsyreoppløsning eller eddik. Er det noen som har prøvd det, og får dere belegget bort? Hva brukte dere? Eddik eller sitronsyreoppløsning (hvor får man kjøpt sistnevnte?) Anonymkode: a2001...542
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #2 Skrevet 23. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nå googlet meg frem til at egentlig er det ikke noe å gjøre med det, men at en kan prøve å fjerne dette ved å legge glassene i sitronsyreoppløsning eller eddik. Er det noen som har prøvd det, og får dere belegget bort? Hva brukte dere? Eddik eller sitronsyreoppløsning (hvor får man kjøpt sistnevnte?) Anonymkode: a2001...542 Svigerinnen min var plaget med det samme, der var det pga det var mye kalk i vannet, de hadde brønnvann og mye kalk fra det vannet. Da ble alle glassene "hvite". Det finnes avkalkningsmiddel, kanskje du kan ha det i maskinen? Anonymkode: a9a69...b5e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #3 Skrevet 23. juni 2016 Nå har jeg latt glassene ligge i eddik en liten stund og så vasket op glassene for hånd, og det ble knallbra, glassene er akkurat som nye Anonymkode: a2001...542 2
Tamina82 Skrevet 24. juni 2016 #4 Skrevet 24. juni 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg latt glassene ligge i eddik en liten stund og så vasket op glassene for hånd, og det ble knallbra, glassene er akkurat som nye Anonymkode: a2001...542 Det skal jeg også prøve 👍 Har samme problem med mine glass.
Tamina82 Skrevet 24. juni 2016 #5 Skrevet 24. juni 2016 Et øyeblikk siden, Tamina82 skrev: Det skal jeg også prøve 👍 Har samme problem med mine glass. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg latt glassene ligge i eddik en liten stund og så vasket op glassene for hånd, og det ble knallbra, glassene er akkurat som nye Anonymkode: a2001...542 Hvor mye eddik brukte du??
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #6 Skrevet 24. juni 2016 Jeg brukte den blanke eddiken 7% , jeg satte glassene i oppvaskkummen å fylte opp alle glassene 3/4 med vann og bare tømte litt eddik oppi hvert glass og lot det stå en 1/2 times tid. Skrubbet så nedi glassene med oppvaskkosten. TS Anonymkode: a2001...542
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #7 Skrevet 25. juni 2016 Kan ikke det være mangel på jodfri salt og glansemiddel i oppvaskmaskinen? Vi har også brønn og ser at saltbeholdningen må fylles på når glassene får "skygger". Anonymkode: 82191...8e2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #8 Skrevet 25. juni 2016 Aldri opplevd eller hørt om. Hva vasker du med og bruker du skyllemiddel/glansmiddel i oppv.maskinen? Har du salt i saltbeholderen? Anonymkode: daf55...c11
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2016 #9 Skrevet 25. juni 2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Glasspest Det er vanlig. Om du fikk det vekk, er det noe annet som jeg aldri har hørt om, men glasspest, altså. Anonymkode: b0931...ada
Gjest Sisti Skrevet 25. juni 2016 #10 Skrevet 25. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri opplevd eller hørt om. Hva vasker du med og bruker du skyllemiddel/glansmiddel i oppv.maskinen? Har du salt i saltbeholderen? Anonymkode: daf55...c11 Jeg er ikke ts, men... Salt? Saltbeholder? Finnes det på oppvaskmaskiner? Vår har bare til glansemiddel (og den er umulig å forstå seg på!?) og vaskemiddel. Har mye problemer med belegg på glassene etter vi flyttet til hus med ikke fullt så god oppvaskmaskin...
dillyduzit Skrevet 25. juni 2016 #11 Skrevet 25. juni 2016 1 minutt siden, Sisti skrev: Jeg er ikke ts, men... Salt? Saltbeholder? Finnes det på oppvaskmaskiner? Vår har bare til glansemiddel (og den er umulig å forstå seg på!?) og vaskemiddel. Har mye problemer med belegg på glassene etter vi flyttet til hus med ikke fullt så god oppvaskmaskin... Nederst i oppvaskmaskinen, under "brettet" ved siden av oppsamleren ligger det en saltbeholder hos oss hvertfall, og den vaskemaskinen er ikke så mye å skryte av. Sjekk håndboka.
Gjest Sisti Skrevet 25. juni 2016 #12 Skrevet 25. juni 2016 10 minutter siden, dillyduzit skrev: Nederst i oppvaskmaskinen, under "brettet" ved siden av oppsamleren ligger det en saltbeholder hos oss hvertfall, og den vaskemaskinen er ikke så mye å skryte av. Sjekk håndboka. Har ikke håndbok og vet dessverre ikke hva slags oppvaskmaskin vi har heller (integrert og står ingenting inni), men mulig jeg finner beholderen hvis jeg leter. Men litt googling forklarte hvertfall at det som regel ikke var nødvendig med påfyll av salt på norske maskiner. Får prøve å forstå meg på glansemiddelet først.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 Saltbeholderen finnes i bunnen av oppv.maskinen vår. (Bosch). Skel fylles med fint salt ca. Hver 4. Mnd. Å skylde på oppvaskmaskinenen når oppvasken ikke blir ren er noe mange feilaktig gjør. Salt, pulver i stedenfor tabletter og å skylleoppvasken godt før den settes i maskinen pleier å løse hele problemet. Anonymkode: daf55...c11
Gjest Sisti Skrevet 26. juni 2016 #14 Skrevet 26. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Saltbeholderen finnes i bunnen av oppv.maskinen vår. (Bosch). Skel fylles med fint salt ca. Hver 4. Mnd. Å skylde på oppvaskmaskinenen når oppvasken ikke blir ren er noe mange feilaktig gjør. Salt, pulver i stedenfor tabletter og å skylleoppvasken godt før den settes i maskinen pleier å løse hele problemet. Anonymkode: daf55...c11 Men igjen - i følge flere kilder er det ikke nødvendig med salt i Norge, fordi vi ikke har hardt vann, så det har ingen effekt. Så mitt problem ligger neppe der. Men maskina er 7-10 år, så det kan være problemet vårt heller er der... Har prøvd både pulver og tabletter og alskens rens og skylle og ikke skylle. Nå er det jo belegg vi plages med, så vet ikke om det defineres som "ikke ren" oppvask. Skulle helst kjøpt ny oppvaskmaskin, men både komfyr, oppvaskmaskin og kjøleskap er like gamle, og alle er litt dårlige, så vi må nesten prioritere en ting om gangen. Foreløpig ble det tørketrommel. Beklager avsporing, ts...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå