Gå til innhold

Kosthold ved lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har idag vært hos legen for å finne ut av om jeg har lavt stoffskifte. Jeg har xx antall symptomer på dette, så legen var ganske sikker, men for å være 100% sikker venter vi på svar på blodprøve.
Får ikke vite for sikkert før i neste uke, men prøver å forberede meg litt dersom det er dette jeg har.

Er det noen matvarer jeg virkelig bør unngå? Har fått med meg at soya skal unngås.
Og hvilken mat er anbefalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
54 minutter siden, mångata skrev:

Har idag vært hos legen for å finne ut av om jeg har lavt stoffskifte. Jeg har xx antall symptomer på dette, så legen var ganske sikker, men for å være 100% sikker venter vi på svar på blodprøve.
Får ikke vite for sikkert før i neste uke, men prøver å forberede meg litt dersom det er dette jeg har.

Er det noen matvarer jeg virkelig bør unngå? Har fått med meg at soya skal unngås.
Og hvilken mat er anbefalt?

Jeg tror de fleste (meg inkludert) bare spiser som vanlig. Når jeg fikk lavt stoffskifte leste jeg om hvilke matvarer som burde unngås eller spises mer av, men det gikk i glemmeboken etter en stund. Aldri hørt om noen som faktisk tar hensyn til disse tingene, egentlig. Eller, kanskje de mest hardcore på "Sonjas stoffskifteforum", men jeg vet ikke hvor mye vekt man skal legge i dét. 

Eneste jeg passer på er å ikke ta medisinen sammen med melk, jern eller magnesium. Effekten av levaxinen blir dårligere om det taes sammen med noen av de. Du bør uansett lese litt om det selv, og kanskje prate med legen om/når du blir diagnosert. Det er jo en sykdom man sannsynligvis har resten av livet, så det kan jo være greit med litt info😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, CoolSistah skrev:

Jeg tror de fleste (meg inkludert) bare spiser som vanlig. Når jeg fikk lavt stoffskifte leste jeg om hvilke matvarer som burde unngås eller spises mer av, men det gikk i glemmeboken etter en stund. Aldri hørt om noen som faktisk tar hensyn til disse tingene, egentlig. Eller, kanskje de mest hardcore på "Sonjas stoffskifteforum", men jeg vet ikke hvor mye vekt man skal legge i dét. 

Eneste jeg passer på er å ikke ta medisinen sammen med melk, jern eller magnesium. Effekten av levaxinen blir dårligere om det taes sammen med noen av de. Du bør uansett lese litt om det selv, og kanskje prate med legen om/når du blir diagnosert. Det er jo en sykdom man sannsynligvis har resten av livet, så det kan jo være greit med litt info😊

Jeg lærte nylig at grapefrukt, granateple og tranebær produkter også kan nedsette effekten av stoffskiftemedisiner slik jern, kalk og magnesium kan. Jeg var klar over at disse produktene kan nedsette effekten av blodtrykksmedisiner og antibiotika, men ikke at det kunne påvirke Liothyn.... og Levaxin. 

Ellers har jeg aldri hørt noe om stoffskiftet og matvarer, enda jeg har hatt en indremdeisiner med mye kunnskap om stoffskiftet.

Anonymkode: ab083...27d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min endokrinolog sier at et lavkarbokosthold er best for oss med lavt stoffskifte. 

Anonymkode: d206f...069

Gjest Fjotteri
Skrevet

Dette går på goitrogene/ikke-goitrogene matvarer. 

Det er ingenting som må unngås totalt, men en skal spise små porsjoner av de gjeldende matvarene og varmebehandle de grønnsakene det er snakk om(brokkoli, spinat). 

Soya er en av disse matvarene. 

Den siste forskningsartikkelen på soya tok opp at det ikke var en fasit her, men mulig rådet gjaldt ifbm medisineringstid og ikke døgnet rundt. 

Lavkarbo er ikke råd jeg har lest på medisinske sider for normalvektige med stoffskifteproblemer. Omega6 skal og unngås skjevheter på ifht omega3 fordi det er flammatorisk. 

Og så er det viktig å huske at du ikke skal ha melkeprodukter(kalsium) og jern før og etter Levaxin. 

Legen min forklarte og at dette med fisk gjaldt å unngå mer enn 2 porsjoner i uka, inkludert pålegg. Jeg følger det sånn nogenlunde. 

Gjest Fjotteri
Skrevet

Ja, og så ville jeg bare legge til at du dessverre kan glemme å bli friskere pga kosthold. 

Da er det andre ting isåfall du blir bedre av. Ikke for lavt stoffskifte. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser normalt. Jeg har lest at man skal unngå blomkål og brokkoli, men jeg stoler på legen min, som er veldig flink og oppdatert, og hun har aldri sagt et ord om at det er mat jeg ikke bør spise. 

Anonymkode: ffc68...740

Skrevet

Jeg har hatt stoffskifteproblemer i x-antall år nå, og i vinter spiste jeg lavkarbo (desember-april), en ganske ekstrem variant. Dette merket kroppen min og jeg har aldri hatt en så lystig og fornøyd kropp de siste årene som da. For meg som driver aktivt med flere idretter har det nå i sesong vært umulig unngå karbohydrater pga prestasjon, men når sesongen nå er på hell igjen skal jeg tilbake på lavkarbo.

Gjest Fjotteri
Skrevet
12 minutter siden, Torelli skrev:

Jeg har hatt stoffskifteproblemer i x-antall år nå, og i vinter spiste jeg lavkarbo (desember-april), en ganske ekstrem variant. Dette merket kroppen min og jeg har aldri hatt en så lystig og fornøyd kropp de siste årene som da. For meg som driver aktivt med flere idretter har det nå i sesong vært umulig unngå karbohydrater pga prestasjon, men når sesongen nå er på hell igjen skal jeg tilbake på lavkarbo.

Men streng lavkarbo har jo blitt forsket på, og har svært negativ langtidseffekt på helsen. 

Ser ikke poenget med å leve på en diett som faktisk er farlig. 

Det er ingen medisinske holdepunkter for at folk med stoffskifteproblemer skal leve på diett. 

Det som er forsket på og vist seg å ha innvirkning er goitrogene, og ikke goitrogene/inflammatoriske matvarer. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Fjotteri skrev:

Men streng lavkarbo har jo blitt forsket på, og har svært negativ langtidseffekt på helsen. 

Ser ikke poenget med å leve på en diett som faktisk er farlig. 

Det er ingen medisinske holdepunkter for at folk med stoffskifteproblemer skal leve på diett. 

Det som er forsket på og vist seg å ha innvirkning er goitrogene, og ikke goitrogene/inflammatoriske matvarer. 

Streng lavkarbo var for å gå ned i vekt, og ikke noe jeg skulle gå på lenge. Folk gjør som de vil, men å spise lavkarbo gjør kroppen min mer opplagt. Deler bare min erfaring, så får andre selv velge om de vil prøve eller ikke og om de prøver om de er førnøyd med effekten eller ikke.

Akkurat nå spiser jeg karbo for å prestere bedre i idrett, men merker at energien og hode ikke er like mye med som når jeg spiste lavkarbo.

Nå spiste jeg aldri lavkarbo før jeg fikk stoffskifteprobler, så det kan hende den endringen jeg kjente er helt vanlig for lavkarbo og ikke har noe med stoffskifte å gjøre.

Endret av Torelli
Skrevet

Ahh, takk for svar folkens. Føles godt å få ulike innputt her. Får se på torsdag i neste uke når jeg får svar på blodprøvene.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min endokrinolog sier at et lavkarbokosthold er best for oss med lavt stoffskifte. 

Anonymkode: d206f...069

Etter å tenkt litt over spørsmålet i denne tråden, så må jeg nesten spørre, ved lavt stoffskifte får vi behandling med tabletter inneholdende Tyroxin, det stoffet skjoldbruskkjerten ikke produserer ved lavt stoffskifte. Vårt stoffskifte er da likedan som alle andre sitt stoffskifte, forskjellen er bare at Tyroxin blir tilført og ikke produsert i kroppen. Hvilken forskjell vil da kostholdet gjøre på om man har et behandlet lavt stoffskifte eller et normalt stoffskifte uten behandling? 

For å svare selv, jeg tror ikke det vil gjøre noen som helst forskjell. Tar jeg feil, her? 

1 time siden, mångata skrev:

Ahh, takk for svar folkens. Føles godt å få ulike innputt her. Får se på torsdag i neste uke når jeg får svar på blodprøvene.

Blodprøver tar normalt bare noen dager. Dumkannsikkert ringe legekontoret og spørre i dag eller i morgen. 

Anonymkode: ab083...27d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...