AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #1 Skrevet 22. juni 2016 Jeg klarer ikke mer! Er 38 uker på vei og har ikke tålmodighet til å gå en dag lengre nå. Jeg var en slank og aktiv kvinne på 26, tynne senete hender og føtter og var giret på å holde meg bra gjennom graviditeten. Så kom 3 trimester og jeg begynte å ese smertefult ut. Fløy opp i vekt og ser nå ut som et troll! Var hos jordmor denne uken som så meg og sa "oi". Ja... Alle som møter meg flirer eller legger hodet på skakke med: "Stakkars deg". Det har vært 'ille' de siste 7-8 ukene, men de siste 4 har det tatt helt av!! Jeg har lagt på meg mye den siste tiden i svangerskapet, og kan garantere at alt er vann. Jeg er så hoven at jeg knapt kan gå, stå oppreist eller sitte med beina ned i mer enn 10 minutter før de blir lilla og tærne blir så hovne at de ikke rekker ned i gulvet. Bruker sandaler med regulerbar bredde og får ikke på meg sokker eller sko. Ansiktet mitt er hovent og særlig nesa har blitt større. Jeg ser ut som et troll. Ja, jeg vet det er midlertidig, men jeg har så store utfordringer med å komme meg gjennom hverdagen at jeg går på veggen! Kan ikke kjøre bil eller gå ut av huset fordi det gjør vondt å bevege seg. Jeg får ikke opp korker eller lokk fordi fingrene mine er så hovne og leddene er vonde. Jeg kan ikke skrive og må ha hånda i været + tøye for å klemme rundt en penn lenge nok til å skrive en jævla signatur. Gifteringen røk for tre måneder siden, og går ikke over første (!) leddet en gang. Jeg kan ikke bøye meg eller sitte på knærne. Jeg rekler ikke ned i bakken, og om jeg mister noe på gulvet hvis jeg er alene hjemme, så blir det liggende til mannen kan ta det opp for meg. Andre som har hatt høyeste grad med ødem? Jordmor fortalte at det kan bli verre etter fødsel. Jeg aner ikke hvordan dette kan bli verre, for det er så forferdelig at jeg gråter føere ganger daglig. Dette kommer da utenom vonde nedpress, daglige kynnere, halsbrann, hemoroider, lite søvn, hyppig behov for å tisse, tretthet, hjertebank og hormoner. Ser gravide bekjente og venner som er slanke med en liten bulk på magen og som skriver " fire uker igjen". De har ikke forandret seg NOE! Ute går det høygravid med høyhelte sko og jeg føler meg så ufattelig mislykket som ikke holdt på figuren. Opplever det som at ingen vet at det er vann, men tror jeg har gomlet sjokolade og chips hele svangerskapet. Jeg veide 65 kilo før, og veier nå 93!!!! NITTITRE KILO Faen! Anonymkode: c4c5a...f20
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #2 Skrevet 23. juni 2016 Trøsten er jo at dette ikke er fett, men VANN, og kiloene vil høyst sannsynlig rase av deg etter fødsel. Regner med det er klarlagt at du ikke har svangerskapsforgiftning? Hvis ja, dropp alle sammenligninger med andre og hvordan du hadde "tenkt" at svangerskapet skulle bli. Det er snart over. Fokus må være på at det ikke er helseskadelig (igjen, regner med det er sjekket) og forbigående. Skjønner det er slitsomt, men du gjør det verre for deg selv enn nødvendig ved å tenke slik du gjør. Anonymkode: b2d14...a50 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #3 Skrevet 23. juni 2016 Glem alt og alle. Bare overlev. Det kommer til å være verdt hvert sekund når du har barnet i armene. Anonymkode: d7d6f...5f9
ablaze Skrevet 23. juni 2016 #4 Skrevet 23. juni 2016 Stakkars deg! Håper du snart blir kvitt plagene. Jeg hadde "bare" 2 i ødem og synes det var fælt. Vi får satse på at du blir kvitt det ila de første døgnene etter fødsel
Gjest ricecrispies Skrevet 23. juni 2016 #5 Skrevet 23. juni 2016 Stakkars deg! Jeg er uke i 39 og er også full av vann. Hadde en del vann i et tidligere svangerskap og,det ble borte etter fødsel. Hold ut!
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6 Skrevet 23. juni 2016 Huff, synes synd på deg. Jeg var høygravid en rekordvarm sommer for noen år siden. Fikk ekstremt mye vann i kroppen og gikk opp 20 kg. Slet med å puste og var øm i alle ledd. Det var ubehagelig å gå, måtte kjøpe nye sko fordi ingen passet lengre. Det var en stor lettelse da fødselen var over. Jeg har aldri følt meg så lett som da. Kiloene forsvant fort, dvs. mesteparten på en måned, tilbake til startvekt 10 måneder etter fødsel. Men.. det tok et par måneder før ømheten i føttene forsvant helt. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte, noe som sannsynligvis har sammenheng med svangerskapet. Håper du slipper det. Kan være lurt å sjekke hvis du kjenner symptomer i ettertid Anonymkode: 71b5f...c65
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #7 Skrevet 23. juni 2016 Dette vet du sikkert: Unngå salt så langt det lar seg gjøre, og drikk mye vann Anonymkode: 71b5f...c65
skruf Skrevet 23. juni 2016 #8 Skrevet 23. juni 2016 Jeg hadde det akkurat likedan i mitt første svangerskap, står faktisk 3+ på ødem i papirene mine! Hos meg så forsvant alt rett etter fødselen, gikk ned 14kg i løpet av 2 dager! Ren vannvakt.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #9 Skrevet 23. juni 2016 2 timer siden, skruf skrev: Jeg hadde det akkurat likedan i mitt første svangerskap, står faktisk 3+ på ødem i papirene mine! Hos meg så forsvant alt rett etter fødselen, gikk ned 14kg i løpet av 2 dager! Ren vannvakt. Håper det samme vil skjeg her... Jordmor har økt meg hver gang jeg har vært der fra 1 til 3+ og så klar forskjell fra uke til uke. Spent på om jeg klarer å komme meg hen dit neste uke. Snøre et par skiver til frokost i dag og har blitt liggende svimmel og sliten på sofaen siden. Skal bli så utrolig deilag når dette er over! Gleder meg stort til å bli mamma, og håper at alt går fort tilbake slik at jeg kan få en god hverdag med lille venn. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette vet du sikkert: Unngå salt så langt det lar seg gjøre, og drikk mye vann Anonymkode: 71b5f...c65 Salt blir unngått for alt det er verdt, og jeg føler jeg må tisse hvert kvarter. Men takk for at du passer på Anonymkode: c4c5a...f20
skruf Skrevet 23. juni 2016 #10 Skrevet 23. juni 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper det samme vil skjeg her... Jordmor har økt meg hver gang jeg har vært der fra 1 til 3+ og så klar forskjell fra uke til uke. Spent på om jeg klarer å komme meg hen dit neste uke. Snøre et par skiver til frokost i dag og har blitt liggende svimmel og sliten på sofaen siden. Skal bli så utrolig deilag når dette er over! Gleder meg stort til å bli mamma, og håper at alt går fort tilbake slik at jeg kan få en god hverdag med lille venn. Salt blir unngått for alt det er verdt, og jeg føler jeg må tisse hvert kvarter. Men takk for at du passer på Anonymkode: c4c5a...f20 Mest sannsynlig så mister du vannvekta ganske umiddelbart etter fødsel. Det er det som er det mest normale, men såklart, enkelte tilfeller kan holde på vannet ei stund etter fødsel. Hvordan ligger du an med blodtrykk og har du protein i urinen?
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #11 Skrevet 23. juni 2016 2 timer siden, skruf skrev: Mest sannsynlig så mister du vannvekta ganske umiddelbart etter fødsel. Det er det som er det mest normale, men såklart, enkelte tilfeller kan holde på vannet ei stund etter fødsel. Hvordan ligger du an med blodtrykk og har du protein i urinen? Blodtrykket er normalt og ingen proteiner i urinen. Veldig heldig sånn sett som ikke har svangerskapsforgiftning. Bare veldig sliten og har behov for å få ut alle frustrasjon. 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Glem alt og alle. Bare overlev. Det kommer til å være verdt hvert sekund når du har barnet i armene. Takk. Prøver å glemme alle, noe som vil bli enklere nå som jeg er lenket til hjemmet frem til fødselen. Gleder meg stort til babyen kommer, som forhåpentligvis vil skje any day now! ts Anonymkode: c4c5a...f20
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #12 Skrevet 23. juni 2016 Føler med deg. Så ut som en ballong selv de siste ukene.. Vondt bare å gå på do :/ Vil bare advare deg.. Ser jordmor har allerede sagt det, men dessverre er det nok slik at alt vann ikke forsvinner ved fødsel. Jeg trodde heller ikke det gikk an, men på barsel svulmet jeg opp enda mer. Snakker om vondt bare å trø på beina, hadde ingen ankler, alt svulmet enda mer opp. Husker ikke hvor lang tid det gikk før jeg bel normal igjen dessverre. Trøsten får være at du blir det nå en gang før eller senere! Anonymkode: 8a677...d64
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #13 Skrevet 23. juni 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg. Så ut som en ballong selv de siste ukene.. Vondt bare å gå på do :/ Vil bare advare deg.. Ser jordmor har allerede sagt det, men dessverre er det nok slik at alt vann ikke forsvinner ved fødsel. Jeg trodde heller ikke det gikk an, men på barsel svulmet jeg opp enda mer. Snakker om vondt bare å trø på beina, hadde ingen ankler, alt svulmet enda mer opp. Husker ikke hvor lang tid det gikk før jeg bel normal igjen dessverre. Trøsten får være at du blir det nå en gang før eller senere! Anonymkode: 8a677...d64 Frykter helst dette på grunn av babyen og hvordan jeg skal klare å ha en grei barseltid om jeg svulmer mer opp. Tærne går allerede ikke ned i bakken, og om jeg sliter i undriver i etterkant, blir det jo bare mareritt å skulle dusje gå på do. Tør ikke bære babyen om det blir slik, for jeg sliter med å få den ene foren foran den andre. Familie ler av meg, men merker at det ikke lengre er særlig festlig. De forstår ikke at det innebærer mer enn bare utseende, at det faktisk er ganske smertefullt. Ja, det forsvinner jo etterhvert, men... Klarer ikke at det blir verre enn det er. For det er virkelig ikke plass til mer vann noe sted nå! ts Anonymkode: c4c5a...f20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå