Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Min datter som er 13 år gammel skal opprette konto hos Nordea. Begge foreldrene må være med til banken. Mannen min har ikke muligjet til å dra pga jobben. Så vi må ha fullmakt. Hvordan skriver vi fullmakt? Hva skal det stå på fullmakten? Kan noen hjelpe oss?

Takker på forhånd

Anonymkode: 583b7...923

Skrevet

Jeg "Far sitt navn" skriver herved under på at min datter "navnet til datteren deres" kn få opprettet konto hos Nordea

ogsp underskriften under 

Skrevet

Da jeg skulle ordne pass til vår sønn måtte mannen min skrive et notat der det sto at det var greit. Det sto noe slikt som ; jeg bekrefter at (barnets navn) har tillatelse av meg for å skaffe seg pass. Han signerte det, og vi måtte ta med gyldig ID fra han for at signaturen skulle godkjennes. 

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Først sjekker du om banken kan ha eget fullmaktsskjema for dette formålet. Noen banker har det. Ved googling fant jeg ut at f.eks Sparebank 1 har dette (jeg googlet: fullmakt til å åpne konto). Dersom det ikke finnes eget skjema i Nordea, så bruker du teksten fra et skjema du finner. Husk at fullmakten skal dateres. Han må dessuten legge ved offentlig bekreftet rett kopi av godkjent legitimasjon (førerkort, pass e.l.), eller original leg hvis dere ikke har mulighet til å få tatt kopi. Sparebank 1 krever i alle fall dette. 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Margit Spat skrev:

Først sjekker du om banken kan ha eget fullmaktsskjema for dette formålet. Noen banker har det. Ved googling fant jeg ut at f.eks Sparebank 1 har dette (jeg googlet: fullmakt til å åpne konto). Dersom det ikke finnes eget skjema i Nordea, så bruker du teksten fra et skjema du finner. Husk at fullmakten skal dateres. Han må dessuten legge ved offentlig bekreftet rett kopi av godkjent legitimasjon (førerkort, pass e.l.), eller original leg hvis dere ikke har mulighet til å få tatt kopi. Sparebank 1 krever i alle fall dette. 

Jeg skal ta med passet hans. Holder det ? Hva mente du med rett kopi? Jeg ringte nordea i dag de sa at bare skriv fullmakt på et vanlig ark. De sa ikke noe om at de har eget skjema til dette

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta med passet hans. Holder det ? Hva mente du med rett kopi? Jeg ringte nordea i dag de sa at bare skriv fullmakt på et vanlig ark. De sa ikke noe om at de har eget skjema til dette

«Rett kopi» er et stempel som en del offentlige kontorer har. Dette er steder som kan kopiere og attestere (den som kopierer og stempler signerer m.a.o. også på kopien) på at det ikke er noe «juks og fanteri» med kopien. Så lenge du har med original leg for ham, så skulle det holde, etter hva jeg forstår. Da trenger du ingen kopi. Beklager at jeg blandet inn det med kopi, men du må altså enten ha en original leg eller en «rett kopi» av en leg. Så lenge du har med en original, så skulle alt være i skjønneste orden.

Grunnen til at jeg anbefalte å sjekke og bruke teksten fra de skjemaene som faktisk finnes for andre banker, er for å være sikker på at du får med alle de opplysningene som man trenger. Det er så kjedelig om man skulle ha uteglemt noe som er nødvendig. 

Endret av Margit Spat
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det så enkelt som mulig:)

Dropp rett kopi og alt det der....

Skriv på et blankt ark det som Skravlekråka foreslo.

"Jeg, far navn. 010171. ønsker at min datter navn, født 010101. skal få konto hos Nordea.. Mitt pass følger med som legitimasjon. SIgnert, dato, sted."

End of

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Margit Spat skrev:

«Rett kopi» er et stempel som en del offentlige kontorer har. Dette er steder som kan kopiere og attestere (den som kopierer og stempler signerer m.a.o. også på kopien) på at det ikke er noe «juks og fanteri» med kopien. Så lenge du har med original leg for ham, så skulle det holde, etter hva jeg forstår. Da trenger du ingen kopi. Beklager at jeg blandet inn det med kopi, men du må altså enten ha en original leg eller en «rett kopi» av en leg. Så lenge du har med en original, så skulle alt være i skjønneste orden.

Grunnen til at jeg anbefalte å sjekke og bruke teksten fra de skjemaene som faktisk finnes for andre banker, er for å være sikker på at du får med alle de opplysningene som man trenger. Det er så kjedelig om man skulle ha uteglemt noe som er nødvendig. 

Tusen takk for at du prøver å hjelpe meg. Jeg kan ringe nordea igjen for å være sikker. Takk igjen :-)

Gjest Blondie65
Skrevet
4 timer siden, MapleSirup skrev:

Gjør det så enkelt som mulig:)

Dropp rett kopi og alt det der....

Skriv på et blankt ark det som Skravlekråka foreslo.

"Jeg, far navn. 010171. ønsker at min datter navn, født 010101. skal få konto hos Nordea.. Mitt pass følger med som legitimasjon. SIgnert, dato, sted."

End of

Jeg, Fornavn Etternavn, født dd.mm.åååå, gir Fornavn Etternavn, født Fornavn Etternavn, født dd.mm.åååå, fullmakt til å opprette  konto for vår datter Fornavn Etternavn, født dd.mm.åååå i Nordea.

Bergen, dd.mm.åååå

Signatur

.............

Dersom man har kopi av legitimasjon skal kopien være bekreftet (stemplet "rett kopi" og bevitnet med signatur av den som stempler), men når man tar med legitimasjonen til den som utsteder fullmakt kan banken selv bekrefte kopi.

Merk at en fullmakt uten fødselsdato til den som gir fullmakten egentlig ikke er fullgod.

Skrevet (endret)
5 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg, Fornavn Etternavn, født dd.mm.åååå, gir Fornavn Etternavn, født Fornavn Etternavn, født dd.mm.åååå, fullmakt til å opprette  konto for vår datter Fornavn Etternavn, født dd.mm.åååå i Nordea.

Bergen, dd.mm.åååå

Signatur

.............

Dersom man har kopi av legitimasjon skal kopien være bekreftet (stemplet "rett kopi" og bevitnet med signatur av den som stempler), men når man tar med legitimasjonen til den som utsteder fullmakt kan banken selv bekrefte kopi.

Merk at en fullmakt uten fødselsdato til den som gir fullmakten egentlig ikke er fullgod.

Bankene bryr seg fint lite om rett kopi dersom personen har konto der. Ikke engang ved pass så behøver man det😊

(Altså: rett kopi i juridisk forstand. )

Endret av MapleSirup

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...