Gå til innhold

Sønnen min sliter med venner og dårlig miljø

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på ti år som har god oppdragelse. Han er følsom og rolig gutt, men han er også aktiv og liker å klatre og sykle. Han liker å spille på IPad eller bygge Lego og tegne. Han snakker pent, hører på voksne og er veldig grei gutt, det har vi også fått høre at han er på skolen. Problemer vårt er at han sliter med å finne gode venner. Jeg vil si han er beskjeden men ikke sjenert, han er sosialt modig, kan kaste seg ut i sosial omgang med nye folk alene, han er lystig, godt humør og moden for alderen. Av mindre gode egenskaper vil jeg si at han nok er dårlig taper og at han kanskje er litt sær og vil ha ting på sin måte. Dessverre for gutten har han dårlig selvfølelse og blir noen ganger utrolig såret og lei seg og da raser verden sammen for han, jeg er nesten bekymret for at han kan bli depressiv, for det svinger veldig. 

Ofte når jeg har foreslått noen i klassen vi kan invitere så sier han nei, han er sånn og slik. Det går ofte på dårlig oppførsel eller at de ikke hører etter når han sier stopp for eksempel. Når jeg har blitt bedre kjent med disse guttene ser jeg selv at de kan snakke frekt til voksne, ikke respektere medelevene, banne og slikt. Det er mye dårlig oppførsel i klassen rett og slett. Når vi har hatt de hjemme på bursdag er det utfordrende for oss voksne og utrivelig for bursdagsbarnet. Han ønsker ikke lenger å be i bursdag.

Barnet blir sittende mye hjemme alene med oss voksne og vi er bekymret for han. Samtidig ønsker jeg jo ikke at han skal få dårlige venner. Men hvor kan han finne venner som respekterer han, og som oppfører seg bra så det er hyggelig for oss å ha dem på besøk? Er det noen fritidsaktiviteter som han kunne møte likesinnede, eller noe miljø vi kunne få han inn i? Det har vært satt inn ekstra ressurser i klassen for å bedre miljø, men jeg er usikker på om det er tilstrekkelig, eller om vi bør vurdere å flytte han hvis det ikke bedres. Det er slik at vi foreldre og barnet selv gruer seg til skoleavslutninger og vennegrupper fordi det bare er kaos og ikke noe hyggelig i det hele tatt. Er det slik det er blitt eller er vi uheldige?

Anonymkode: 0ff9a...7a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Speideren?

Anonymkode: 3488f...90f

• Liker 1
Skrevet

Har foreldrene i klassen noe samarbeid utenom skoledagen? Kan man foreslå en del aktiviteter der mange er sammen også med foreldrene sånn at alle passer på sine egne?

Mange barn i den alderen kan være frekke og teste grenser. Jeg måtte mer enn en gang snakke til noen som var i bursdag til datteren min. MEN, når de visste hva jeg mente så respekterte de det også. Selv om de opptrer slik du opplever som frekt kan det hende disse barna endrer totalt oppførsel om noen år. Inviter de hjem i mindre grupper og sett tydelige grenser for hva som er akseptabelt hjemme. Ikke bland deg for mye i leken. De finner ut av det selv. Om sønnen din ikke blir hørt når han sier nei, kan du kanskje hjelpe han til å bli enda tydeligere. Og i en gruppe med flere så vil det alltid være noen som dominerer mer enn andre, MEN man skal lære å RESPEKTERE hverandre for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...