Gå til innhold

Faller hormonspiralen ut?

Ephemera

Anbefalte innlegg

Jeg fikk satt inn hormonspiral for et par måneder siden. Den første måneden hadde jeg rikelig og mørk brun utflod hver dag, noe som toppet seg med en slags menstruasjon hvor jeg blødde mer rikelig. Etter dette avtok den brune utfloden og har nå vært borte i flere uker. For en uke siden fikk jeg akutt vondt i livmoren (det kjentes ut likedan som da spiralen ble satt inn, som skikkelige kramper). Denne smerten avtok etter noen timer. Samtidig fikk jeg symptomer på at jeg snart skulle ha mensen, men det kommer ikke noe... Jeg vet jo at blødningene kan stoppe helt opp, men skal man ha "mens-symptomer" da? Og nå idag så kjenner jeg liksom spiralen når jeg bøyer meg og setter meg, som om det stikker litt der oppe eller som om jeg har i en tampong. Måtte kjenne etter om den sitter på plass og den er der. Det jeg nå lurer på er om den holder på å falle ut?? Noen av dere som bruker spiral som har lignende opplevelser, er det vanlig å kjenne slike ting? Har tenkt å bestille time til legen for kontroll uansett, men jeg kommer jo meg ikke dit sånn helt med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var bort i noe liknende, men jeg hadde mest smerter etter samleie, var dritt lei hele spiralen etter ett år og tok den ut. Det skal ikke gjøre vondt når en har spiral, men noen kvinner reagerer på den. Legen min sa at det er ikke alle den passer til og det gjore den ikke til meg ihvertfall.Har det mye bedre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

du skal ikke ha det vondt eller ubehagelig når du har spiral.. Ring legen/gynekologen din og spør! jeg har hatt spiral siden mai, og jeg merker ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har hatt hormonspiral i over 8 år. En gang måtte jeg ta dn ut fordi den var kommet skeivt. Da hadde jeg lignende symptomer som deg. Det er IKKE vondt å ta den ut selv om den er skeiv, men den virker ikke dersom den henger på halv åtte... ;0) Det er jo ganske kjipt å bli gravid med spiral, for da må man som oftest abortere. Gå til legen din med en gang, å få problemet vurdert.

Et tips er å gå til en spesialist å få en ny satt inn. Da min almennlege gjorde det, var det ganske vondt. Har en venninne som fortalte at hun hadde bakovervendt livmorhals og hun gikk til spesialist. Kanskje det er slik i ditt tilfelle også og det er derfor det gjør så vondt å få satt den inn? Legen din kan henvise deg.

Håper alt ordner seg!

Klem

CeeCee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå ble jeg til og med redd for om jeg kan være gravid... :o Men jeg hadde bittelitt blødning et par dager da. Og selv om jeg har hatt litt hodepine og kvalme de siste dagene, så har jeg ikke noen symptomer som ømme bryster eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke jeg kjenner spiralen lengere nå. Kanskje trådene hadde kommet litt i "klem"? Har uansett bestilt time til legen for kontroll. Skal dit tirsdag i neste uke. Har litt tendens til å bekymre meg... så det skal bli godt å få sjekket at alt er som det skal :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første månedene hadde jeg menssmerter og blødde litt rundt eggløsning. Visstnok helt normalt, kroppen må bare venne seg til spiralen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tenkte på det med å fortelle hvordan ting går... Jeg var hos legen idag og han sa at hormonspiralen min satt veldig fint på plass :) Tok også den rutinemessige celleprøven. Deilig å vite at alt er som det skal :wink: (Vel... må jo vente på svaret på celleprøven også da, men...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en spiral er på vei ut, eller har glidd i feil stilling (kan skje under/etter sex), får du sterke smerter og stikking, som varer i timer. Smertene var så vonde, at i alle fall jeg møtte dra på legevakta og fjerne den.

Det dumme var at legevakta ikke setter inn ny spiral, du må til fastelegen fordi de kun foretar øyeblikkelig hjelp, så da er du ubeskytta til du får legetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til dere som har hormonspiral: Skal man til kontroll før man skifter den ut? Har hatt min i 3 år nå men gynekologen nevnte ingenting om at den skulle kontrolleres jevnlig.

Det gjorde svært vondt å få satt den inn, jeg har for det første svært trang livmorhals (legen har foreslått utblokking), dessuten nevnte gynekologen ingenting om at den helst skulle settes inn de første dagene etter mens fordi livmorhalsen er mest åpen da. Derfor gruer jeg meg til å fjerne den - for ikke å snakke om å sette inn en ny!! Men livmorhalsen ble antakelig noe utblokket når den første ble satt inn? Jeg blødde noe forskrekkelig i alle fall.

Noen som kan svare på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Å få spiral er nok vondt uansett om det er gynekolog eller fastlegen som gjør det...

Jeg kjente ingenting, så det gjør nok ikke vondt uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dere som hadde smerter ved innsetting, var det også vondt ved fjerning og innsetting av ny? Siden det var så vondt sist (jeg kastet opp mens hun satte den inn), og jeg blødde slik, tenker jeg meg at hun har laget et sår i livmorhalsen som nå har grodd og gjør at det vil bli minst like vondt neste gang!

Har ikke lyst til å spørre henne, hun syntes jeg var pysete sist. Men jeg har faktisk bra smerteterskel, men det gjorde SVÆRT vondt....

Er det forresten vanlig å blø mye ved innsetting (for dem som ikke har født da)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var veldig vondt å sette inn spiralen, men jeg blødde ingenting etterpå.. Småblødningene kom først etter noen dager. Kontrollen som jeg var på denne uka kjente jeg ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hadde smerter ved innsetting, var det også vondt ved fjerning og innsetting av ny? Siden det var så vondt sist (jeg kastet opp mens hun satte den inn), og jeg blødde slik, tenker jeg meg at hun har laget et sår i livmorhalsen som nå har grodd og gjør at det vil bli minst like vondt neste gang!

Har ikke lyst til å spørre henne, hun syntes jeg var pysete sist. Men jeg har faktisk bra smerteterskel, men det gjorde SVÆRT vondt....

Er det forresten vanlig å blø mye ved innsetting (for dem som ikke har født da)?

Heisann!

Jeg kjente ingenting da legen min tok den ut (hadde almennlege, ikke spesialsist) Han bare ba meg trekke pusten dypt og hardt, og før jeg hadde rukket å puste inn, var spiralen ute. Det var verre da jeg skulle sette en ny inn igjen. (Hadde ventet ca 3 mnd. Tror det er vanlig praksis, og anbefalt, at man må vente minst en mnd før man får satt inn ny.) Plutselig kjenner jeg en voldsom smerte og hører han sier "Oi", og springer febrilsk å finner papir. Jeg blødde ganske mye og hadde vondt et par dager etterpå. (Jeg hadde født) Neste gang går jeg til spesialist!!!! Uansett! Har bakovervendt livmorhals, og det kan gjøre innsettingen litt vanskeligere...

Vennlig hilsen CeeCee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Takk for svar! :P

Har kanskje vært uheldig. Skulle vel ha gjort som den første gyenkologen sa, å få blokka ut livmorhalsen (han foreslo dette også fordi trang livmorhals gir sterkere menssmerter fordi det er vanskeligere for mensvæsken å passere. Da får man visstnok mer kramper). Da hadde det nok vært lettere å få satt inn spiral!

Var ikke klar over at man måtte vente før man kan få satt inn ny da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...