Gå til innhold

Hvordan takle irritasjon mot kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har et håp om at noen kan dele historier og erfaring i forbindelse med å jobbe sammen med ekstremt irriterende personer. 

Og beklager på forhånd, men dette må jeg bare få ut...:

Jeg jobber med en mann på 30 år som jeg først og fremst ikke går overens med generelt. Senere har dette utviklet seg ettersom kollegaen er skikkelig frekk i kjeften mot meg og resten av de vi jobber sammen med. Selv om jeg tror han prøver å bare tøffe seg og være morsom, så er det flere som har fått nok og sett oss nødt til å ta det opp med han. Men det gikk ikke inn.

På grunn av den store irritasjonen har jeg lagt mer og mer merke til de dagene han ikke er på jobb. Om man legger sammen alle sykemeldingene, feriene, dager han forsover seg og må dra tidlig så blir alt bare enda mer irriterende. En ting er å jobbe med en som ødelegger stemningen på jobb så folk er redde for å prate sammen, en annen ting er at han faktisk ikke gjør sin del av jobben og jeg i tillegg har en stor mistanke om at han jukser med timelistene. 

Hva i all verden kan gjøres her? Det har blitt en skikkelig snakkis på jobb og det er ingen som tør å si fra om oppførselen og fraværet verken direkte til han eller til sjefen vår. Det er kjipt å være i en situasjon der vi faktisk sitter og baksnakker en kollega på jobb og utsetter lønningspils til denne kollegaen skal ha ferie. Da er vi jo plutselig ikke noe bedre selv..... Er det noen som har noen trøstende ord eller lignende historier å komme med? Hva kan jeg gjøre for å jobbe med min irritasjon og komme meg ut av den onde sirkelen av baksnakking og stadig økende frustrasjon? 

Anonymkode: 2e3b5...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

Dere må da ha en HR-person/tillitsvalgt/sjef som har ben i nesa? En av disse personene må da tørre å si det tydelig.. Jeg får på følelsen av at dere ikke har vært tydelige mot denne kollegaen.. At dere bare har hintet/halvveis liksom-ledd det bort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke noen gode råd, dessverre, men vet hvordan du har det. Jobber også med en som irriterer vettet av meg (og mange andre på avdelingen). Hver dag hun er borte er helt fantastisk. Da er det god og lett stemining. Dessverre er hun stort sett til stede.

Anonymkode: eadf5...d0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, dere er en gjeng på 30-50 år (?) og ingen tørr si noe?? LOL

Anonymkode: 15b29...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Glansbildeskrinet skrev:

Dere må da ha en HR-person/tillitsvalgt/sjef som har ben i nesa? En av disse personene må da tørre å si det tydelig.. Jeg får på følelsen av at dere ikke har vært tydelige mot denne kollegaen.. At dere bare har hintet/halvveis liksom-ledd det bort? 

Vi har tatt det opp med både tillitsvalgt og sjef, som sier de har tatt det videre med vår kollega. Ikke det med fravær og evt juksing med timelister, for det er en rimelig drøy påstand å komme med. Men de surmaga kommentarene og nesten mobbinga har vi bedt om at de tar opp med han. Vet at flere har meldt fra og både tillitsvalgt og sjef har sagt at de har tatt det opp med han. Jeg har derfor gidd opp den biten. 

Det er også flere som har konfrontert han når han kommer med frekke kommentarer, men det gjør som regel vondt verre... Og da er det til slutt ingen som gidder å si noe, men heller slutte å svare og heller prate om det i lunsjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, Pusetatten skrev:

Dere irriterer dere over at han har ferie?

Nei. Som skrevet: " Om man legger sammen alle sykemeldingene, feriene, dager han forsover seg og må dra tidlig så blir alt bare enda mer irriterende." Når en person er borte fra jobb omtrent like ofte som han er på jobb, så blir det irriterende. 

Jeg kan ikke se om det er avspasering eller ferie han tar ut, men i fjor hadde han for eksempel 2 uker vinterferie, 5 uker sommerferie, 1 uke høstferie, fri hele jula + alle inneklemtdagene ++ fridager ellers. Kan for all del være ferie uten lønn, men synes det er mistenkelig når han skryter over å ha så mange avspaseringsdager å ta av, har igjen så mange feriedager og får så mye overtidsgodgjørelse. Uten at noen av oss kan huske at han har jobbet full uke og langt fra noe overtid. 

Nå forstår jeg at jeg virker overdrevet sur og bitter, noe jeg også er klar over at jeg er. Dette er noe jeg har bygd opp over lang lang tid, men som jeg ikke klarer å riste av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har min fulle sympati, ts. Jeg har to kolleger som høres litt ut som din. 

Det med juksing på timelister og slikt ville jeg ikke tatt opp med noen. Det kan regnes som sladring, og kan faktisk få den som sladrer til å bli sett negativt på av sjefen. Akkurat det er en pussig psykologisk greie, men om man er den som sier ifra om noe negativt, blir man assosiert med det negative. 

Det med mobbing/surmaga kommentarer og skaping av dårlig arbeidsmiljø, derimot, er noe som direkte påvirker dere, og det både kan og bør du si ifra om. Om det ikke hjelper, ikke gi opp. Få gjerne med deg kolleger og lag en skriftlig sak, som oversendes sjef/hr, så langt opp som dere må gå før noen tar det seriøst. 

Ta det også krasst opp med kollegaen din hver gang han kommer med en slik kommentar. Si klart og skarpt ifra at det ikke er ok å snakke slik. Om han fortsetter, er det å fryse ham ut helt ok, synes jeg. Nei, han er ikke velkommen til å være med på lønningspils, ettersom han direkte mobber og plager dere andre. Det er ingen lov mot å arrangere sin egen private sammenkomst med kolleger utenom arbeidstid, og selv velge hvem man ønsker å invitere av kollegaene. 

Anonymkode: cba5b...1da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generelt kan det være lurt å ikke ta opp noe som helst.

Av erfaring så vet jeg at selv grove overtramp (rusing på jobben) kan slå hardt tilbake på melder da det kan være usynlige nettverk som plutselig våkner opp å angriper den som varsler.

Når det gjelder leders ansvar så er det dessverre slik at de fleste norske ledere er konfliktskye og redde for å ødelegge noe som helst for sine egen karrière ved å ta i slike ting. I beste fall kan urokråker bli "belønnet" med et isolert kontor slik at de er mindre tilgjengelig for å lage bråk.

Anonymkode: 1216d...8e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har tatt det opp med både tillitsvalgt og sjef, som sier de har tatt det videre med vår kollega. Ikke det med fravær og evt juksing med timelister, for det er en rimelig drøy påstand å komme med. Men de surmaga kommentarene og nesten mobbinga har vi bedt om at de tar opp med han. Vet at flere har meldt fra og både tillitsvalgt og sjef har sagt at de har tatt det opp med han. Jeg har derfor gidd opp den biten. 

Det er også flere som har konfrontert han når han kommer med frekke kommentarer, men det gjør som regel vondt verre... Og da er det til slutt ingen som gidder å si noe, men heller slutte å svare og heller prate om det i lunsjen. 

Men når flere har meldt fra om det, så må jo disse folka ha ført det opp i mappa hans? De kan i alle fall ikke glemme det bort når to personer har fått flere beskjeder om det. Man har jo også gjerne slike "statusmøter" mellom sjef og hver enkelt ansatt en gang i året der man også kan ta det opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har min fulle sympati, ts. Jeg har to kolleger som høres litt ut som din. 

[....]

Anonymkode: cba5b...1da

Jeg vil gjerne bare takke deg for et veldig godt svar. Du har nok helt rett i at det ikke vil lønne seg å si fra om timelistene.. Er bare å håpe at den alt for travle sjefen faktisk oppdager det selv. Føles bare så feil å stenge ut noen, selv om det er det som føles riktig ut akkurat nå. 

3 timer siden, Glansbildeskrinet skrev:

Men når flere har meldt fra om det, så må jo disse folka ha ført det opp i mappa hans? De kan i alle fall ikke glemme det bort når to personer har fått flere beskjeder om det. Man har jo også gjerne slike "statusmøter" mellom sjef og hver enkelt ansatt en gang i året der man også kan ta det opp? 

Ikke vet jeg. Er vel litt av problemet, at det er tatt opp ved flere anledninger, men for oss ser det ikke ut som det blir noen konsekvenser for han, og det har ikke blitt bedre. Skal definitivt ta det opp på neste medarbeidersamtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke spørre sjefen din hva slags rutiner det er rundt sjekking av timelister?

Si at du sitter med en følelse av at noen utnytter det tillits-basserte systemet, og det kjennes ikke OK ut. Men at du samtidig synes det er vanskelig å skulle peke på det da det selvsagt kan være ting her du ikke vet noe om. 

HVIS kollegaen jukser med timelister, så er det dokumentforfalskning, og det er faktisk noe som han kan avsjediges for! 

Samtidig, men å innlede en samtale med sjefen din med en såpass åpen spørsmålsstilling, så gir du sjefen muligheten til å ta styringen. 

Du bør jo i forkant lage en liten oversikt over feriene og avspasseringene til kolleganen din. Du kan eventuelt også føre i et låst excel dokument en slags "oversiktstimeliste" over han, som viser når han kommer og når han går over noen uker, og la sjefen din få den for å sammenligne. 

En som stjeler tid fra bedriften, og jukser med timer, kan fort vise seg å jukse med andre ting også. 

Det er lettere å bli kvitt denne kollegaen om du kan få tatt han for juks og bedrag enn for kommentarer og mobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...