Gå til innhold

Skiftetøy til barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg sette rekord i dumt spørsmål her, men bær over med en stakkars førstegangsmor.

Mitt barn på litt over et år skal starte i barnehage i august. Vi er så heldige at vi har fått en liste fra barnehagen om hvor mye skiftetøy som trengs, men jeg er likevel forvirret. På lista står det blant annet "to trøyer eller bodyer, to gensere". Hva menes her med gensere? Tykke gensere (ullgenser el.l.) eller hva som helst? Og vil strikkejakke gjøre samme nytten? (Tror aldri vi har brukt genser på jenta vår, bare body og ulljakke...)

Når jeg likevel holder på: Alle sier man må navnemerke alt, inkludert sokkene. Men hvordan merker man sokkene? Jeg har strykemerker, men de virker så store i forhold til de bittesmå sokkene, og vil de bli sittende på i bruk?

Anonymkode: b7598...6de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På vår liste står det 1 tykk genser og 1 vanlig genser. Om det er strikkejakke eller strikkegenser spiller ingen rolle :) Jeg ville spurt barnehagen hva de mente. Kanskje det er flere som lurer på ting om de har vært utydelige.

Sokker har vi aldri navnemerket :) Er ikke krise om vi mister det i forhold til en regnjakke, liksom. Nesten som at merkelappene er dyrere enn sokkene :D Og de tar ikke så stor plass i hittegods-boksen uansett. Så kan dere heller sjekke der om dere mangler en sokk eller to :)

Anonymkode: b00e5...600

Skrevet

Listen har de kanskjet skrevet med tanke på alle årstider? Se ann årstiden og plagg deretter. Er det vinter, så er ullgenser godt å ha i barnehagen, er det sommer, så er en tynn genser bedre. Du forstår nok hvor jeg vil frem til her :) 

Sokker har jeg aldri merket. Barnehagen er flinke til å holde orden i barnas klær, og hvem som er hvem sitt. Men jeg merker klær, sko og yttertøy + tilbehør. På 3 år, har jeg ikke mistet et par sokker, og votter, luer etc har blitt raskt funnet igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Noen sokker,blant annet de fra Lindex og Polarn O pyret har et lite,hvitt felt hvor det kan skrives navn med tekstiltusj. Ellers stryker jeg navnelapp på utsiden av ullsokker,siden de er litt dyrere i innkjøp enn bomullsokker.

Ang. trøye/gensere: noen foreldre liker å kle barna i singlet/trøyer med tynn genser over. I stedet for body. 

Noen vil og ha genser over body på frosne barn. 

Det kan være det de mener. :) 

Anonymkode: c8c25...571

Skrevet

Jeg tror nok de mener det flere over har skrevet; gensere tilpasses etter årstid. Hvis barnet ditt kun bruker bodyer, trenger du nok ikke å kjøpe inn masse genserenfor å ha der. Da legger du bare til flere bodyer, eller evt. en collegegenser/jakke. 

Sokker merker jeg sjeldent, men når jeg har gjort det har jeg kun skrevet forbokstaven til sønnen inni sokken med en tekstiltusj (fåes kjøpt på bl.a. Lindex)

• Liker 1
Skrevet

I august ville jeg nok hatt en tynn og litt tykkere genser i barnehagen. Hvis det fortsatt er varmt ute, så blir den ikke brukt uansett men da ligger den i hvert fall der. Også bytter man jo klær som ligger i barnehagen etter årstid og været. 

Sokker har jeg aldri merket. Ikke så farlig om man mister et par med sokker av og til. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker mye fleecejakker eller collegejakker med glidelås i barnehagen, jeg tenker det er en grei erstatning for gensere (som vi også bruker lite av). Brukte lite fleece før barnehagestart, nå er det helt uvurdelig! 

Når det gjelder merking av sokker kommer det litt an på - billige bomullssokker fra HM tenker jeg at det ikke er så farlig med - ullsokker osv pleier jeg å skrive i på innsiden med tekstiltusj (enten etternavn eller initialer). 

Anonymkode: 02f4b...e93

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg sette rekord i dumt spørsmål her, men bær over med en stakkars førstegangsmor.

Mitt barn på litt over et år skal starte i barnehage i august. Vi er så heldige at vi har fått en liste fra barnehagen om hvor mye skiftetøy som trengs, men jeg er likevel forvirret. På lista står det blant annet "to trøyer eller bodyer, to gensere". Hva menes her med gensere? Tykke gensere (ullgenser el.l.) eller hva som helst? Og vil strikkejakke gjøre samme nytten? (Tror aldri vi har brukt genser på jenta vår, bare body og ulljakke...)

Når jeg likevel holder på: Alle sier man må navnemerke alt, inkludert sokkene. Men hvordan merker man sokkene? Jeg har strykemerker, men de virker så store i forhold til de bittesmå sokkene, og vil de bli sittende på i bruk?

dersom det er lyse sokker, har jeg brettet de ut oppe og skrevet på innsiden av den sømmen som er mot foten med sprittusj eller tekstiltusj. Ellers går det an å sy på lapper. Men jeg innrømmer å ha vært sløv med merking av klær.
Det er en himla jobb for de barnehageansatte å holde styr på alle klærne til barna...

Det vi har pleid å ha i hyllen, er 2 strømpebukser, 2 truser, 1 t-skjorte, 1 tynn genser, 1 tykk genser, fleecebukse og fleecejakke, 2 par sokker, 1 regnsett, støvler, 1 par joggesko, 1 par innesko, på vinteren også 1 par vintersko og 1 par tykke sokker.
Tynn lue vår/sommer, tykk lue seinhøstes/vinter. 

Anonymkode: 64988...a59

AnonymBruker
Skrevet

Det finner du fort ut av når barnet begynner i barnehagen :-) Jeg passer på at det ikke er for mye klær i kurven. Det holder med ett skift. Hvis ikke blir det rotete og uoversiktlig. Akkurat nå har vi: 

• et par sokker 
  • en tights 
  • en t-skjorte
  • en cardigan 
  • pannebånd 

På knaggen henger det regntøy, vårdress og jakke. Sko: Støvler og joggesko. 

Jeg var nøye på å merke klær i starten, men det har sklidd litt ut. Har aldri opplevd at noe har forsvunnet likevel, men det kommer sikkert an på hvor stor barnehagen er

Anonymkode: ec78e...7fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også fått en liste fra barnehagen, hvor det står skiftetøy, men også andre plagg som skal ligge i hylla etter årstid. På sommeren skal skiftetøyet bestå av to bodyer, to bukser, to sokker, en shorts, t-skjorte. På vinteren går shorts og t-skjorte bort, men ullundertøy fra topp til tå (skiftetøy!) og evnt fleecetøy (mellomplagg) legges ved i stedet for. 

Men så er det de tingene som skal ligge i hylla. På sommeren er det fint med noe tynt ulltøy eller fleece, i tilfelle kjølige dager. En tykk genser er nødvendig, samt solhatt. 

På vinteren er det ullundertøy og evnt. fleece som skal ligge der. Det er tøy som blir tatt på før de drar ut, ikke skiftetøy. 

Anonymkode: 4ff1a...de1

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar. Og ingen som ler!

Nå tror jeg jeg skjønner litt mer, og så skal jeg anskaffe en tekstiltusj. Det hadde jeg ikke tenkt på en gang!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...