Gå til innhold

Bakterien i Bergen?

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Hva er dette her om noe drit i vannet i Bergen? Jeg har bare fått med meg at det er noe, men ikke hva og hvorfor og hva man bør gjøre..

Tell me someone please!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ninakanin

"- Dette er ikke-prioriterte pasienter. Har de hatt diaré i seks uker, kan de vente noen timer til, sier van Betten. "

:ler: Hehe, diare i seks uker...stakars folk!

Men jeg bor i sandviken, og jeg merker ingenting! men hunden min fiser noe fælt og rumler i magen...kan han være smittet? hmm.. får spørre på kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"- Dette er ikke-prioriterte pasienter. Har de hatt diaré i seks uker, kan de vente noen timer til, sier van Betten. "

:ler: Hehe, diare i seks uker...stakars folk!

Men jeg bor i sandviken, og jeg merker ingenting! men hunden min fiser noe fælt og rumler i magen...kan han være smittet? hmm.. får spørre på kjæledyr.

Jeg merker heller ingenting, jeg har drukket vannet i sentrum, hver dag, helt til i går.

Vi bor ute i Fana, og ingen vi kjenner der er blitt syke heller.

Kommer litt an på hvor i sandviken du bor, når du kommer et stykke utover der får de ikke vann fra svartediket.

Håper vi holder oss friske.

Ps. når De ikke har bekymret seg for diare før etter seks uker, klarer ikke jeg å synes synd på folk. Trodde det var en litt uskerven regel at har en diare i mer enn en uke bør men kontakte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også drukket vannet i sentrum frem til i går, er helt frisk. Men nå som jeg er gravid vil jeg ikke ta sjansen på å få giardiainfeksjon, fordi en eventuell antibiotikabehandling (metronidazol) vil være fosterskadelig. Derfor satser vi på flaskevann til drikke, og kokt vann til matlaging (f.eks skylle frukt og salat).

Her er et mer detaljert kart over vannforsyningen i Bergen.

Til din informasjon så råder smittevernoverlegen alle som bor mellom Minde og Eidsvågneset å koke vannet. Så da er hele Sandviken inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

hehe jeg kommer ikke over den ugle-likheten jeg.. har dere sett på begge linkene..?

Men flaskevann er dyrt for en stakars student! Hmm..lurer på hva de gjør hvis det viser seg at det er drikkevannet som er problemet. Ikke akkurat vanlig å ha slike problemer i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå slått fast at drikkevannet fra Svartediket er smittekilden. Hørte på Nrk Hordaland at det var kloakk fra en "hyppig brukt hytte" som hadde lekket ut i vannet :kvalm:

Du trenger selvfølgelig ikke å kjøpe flaskevann, men da må du koke vannet skikkelig før du drikker det. Fem minutter skulle ta knekken på det meste. Har selv to store panner med vann som står og kjøler seg ned nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

koke vannet i fem miinutter?! Hva slags psycho skapning er det som overlever koking i det hele tatt?! Jeg hadde håpt at en vannkoker skulle holde... Ååååååååååh ææææsj.... Dumme kloakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zim-zum

Det er visst noen aggressive bakterier som overlever hvis man tar av vannet akkurat når det når kokepunktet. Jeg vet ikke om dette gjelder Giardia, men det er vel best å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zim-zum
Bakterier ja' date=' de er jo drit, men dette er jo en parasitt. Et lite levende vesen. Hmmmmm!![/quote']

Helt korrekt så er det en amøbe-parasitt, en mer primitiv skapning enn vanlige parasitter. Men huff, best å ikke tenke for mye på akkurat det. :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
koke vannet i fem miinutter?! Hva slags psycho skapning er det som overlever koking i det hele tatt?! Jeg hadde håpt at en vannkoker skulle holde... Ååååååååååh ææææsj.... Dumme kloakk.

I BA sto det at det holder med et oppkok... Fant ikke artikkelen nå, det var litt irriterende. Men det er vel ganske logisk at det holder med kort tid, jævelen dør jo etter en viss temperatur, ikke etter en viss koketid...? Tror det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke insistere på at fem minutter er rett. Det er visst litt ulike meninger om koketid. Søkte etter "giardia boiling" på google, og leste litt på forskjellige sider.

Noen sier 3-5 min, andre 1 min og andre igjen sier at vannet bare skal koke opp. Jeg vet ikke hva av dette som er mest riktig, ville bare være på den sikre siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...