Gå til innhold

Hva skal mor kjøpe av klær og utstyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er far til fire, og har ungene annen hver helg i samværsklasse 3.

Mor skal sørge for alt de trenger av klær og utstyr når de er hos meg, og dette er hun inneforstått med. 

Nå lurer jeg på hva hun er pliktig til når det kommer til utstyr som jeg mener at de skal ha. Dette gjelder for eksempel sykkel, sparker, akebrett, redningsvester, fiskestenger, dukkevogn, smømmeføtter, dykkerbriller, fotballer, skøyter, ridehjelm og fjellsko. Dette er bare eksempel.

Noen av tingene trenger de kun hos meg, andre ting trenger de kanskje begge plassene. 

Siden jeg ikke er pliktig til å betale bidrag, så vil jeg gjerne være sikker på hennes plikter før jeg stiller krav om slike ting.

Anonymkode: 45027...3b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor skal sørge for alt de trenger av klær og utstyr når de er hos meg, og dette er hun inneforstått med. 

Nå lurer jeg på hva hun er pliktig til når det kommer til utstyr som jeg mener at de skal ha. Dette gjelder for eksempel sykkel, sparker, akebrett, redningsvester, fiskestenger, dukkevogn, smømmeføtter, dykkerbriller, fotballer, skøyter, ridehjelm og fjellsko. Dette er bare eksempel.

Noen av tingene trenger de kun hos meg, andre ting trenger de kanskje begge plassene. 

Siden jeg ikke er pliktig til å betale bidrag, så vil jeg gjerne være sikker på hennes plikter før jeg stiller krav om slike ting.

Når du ikke betaler bidrag så er heller ikke mor pliktig til å holde deg med utstyr når du skal ha samvær. 

Kjøp det du trenger selv. 

Anonymkode: 6d003...4a0

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Det de trenger begge plasser, skal hun stå for. Deg som kun trengs hos deg, kan du selv ordne med. :) 

Men om du betaler bidrag eller ikke, får hun økonomisk støtte for barna og er ansvarlig for at de har det de trenger. Og siden du har dem annenhver helg, er det ikke noe poeng å sitte med to sett av ting (sløsing). Dette er ting de kan ta med fra mor om det skal brukes under ditt samvær. 

Anonymkode: cb398...9b1

Skrevet

Jeg vil gjette hun må stille med alminnelig utstyr som inneklær, uteklær, sko. Sykler osv er vel utenfor og vanlig å spleise på. Hvis mor mener ungene ikke trenger svømmeføtter og fjellsko/prioriterer det bort av hensyn til økonomi, så kan vel ikke du kreve det... Hadde du vært min eks hadde du fått kjeft! 

Ring NAV og spør dem for sikkert svar. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du ikke betaler bidrag så er heller ikke mor pliktig til å holde deg med utstyr når du skal ha samvær. 

Kjøp det du trenger selv. 

Det er nok ikke slik det fungerer, for jeg har ungene såpass mye at mitt bidrag går utgifter til samvær. 

Mor får barnetrygd, og dette skal dekke disse utgiftene.

ts

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det de trenger begge plasser, skal hun stå for. Deg som kun trengs hos deg, kan du selv ordne med. :) 

Men om du betaler bidrag eller ikke, får hun økonomisk støtte for barna og er ansvarlig for at de har det de trenger. Og siden du har dem annenhver helg, er det ikke noe poeng å sitte med to sett av ting (sløsing). Dette er ting de kan ta med fra mor om det skal brukes under ditt samvær. 

Takk for svar. Vi er ikke helt enige i hva barna trenger, og standarden på dette. Derfor eg spør. 

Hun får tross alt barnetrygd, så det burde dekke det meste. Hu har ikke krav på andre stønader siden hun har samboer, men dette kan hun takke seg selv for.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn var jeg hos min far annenhver helg. Han holdt sykkel, akebrett og alt slikt jeg trengte hos han. Men hvordan det er regelmessig vet jeg ikke. Det kan jo være tungvint å dra alt slikt frem og tilbake. Enklere å ha ett sett hos hver... 

Anonymkode: 25f67...b53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke slik det fungerer, for jeg har ungene såpass mye at mitt bidrag går utgifter til samvær. 

Mor får barnetrygd, og dette skal dekke disse utgiftene.

ts

Tull.

Barnetrygden dekker ikke alt unger trenger.

annenhver helg er heller ikke mye samvær, du har ikke så store utgifter på ei helg. 

Du kan be henne sende med klær som barna trenger for ei helg, men sånn som leker som barna bruker i ditt hjem får du betale for selv. 

Du kan heller ikke f.eks melde barna på slalomkurs og forlange at mor skal betale for kurs og utstyr. Det er ikke sånn det fungerer. 

Som sagt kan mor sende med klær til innebruk, sko, støvler, yttertøy og nødvendige medisiner barna trenger for ei helg. Hvis barna har egen Ipad/nintendo/bærbar pc så kan de ta med seg det selv når de skal på samvær. 

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Du har da ikke mye samvær når du har dem annenhver helg. 

Kjøp svømmeføttene dine sjæl. 

Anonymkode: dd7c5...d7f

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle får økonomisk støtte 

Anonymkode: dd7c5...d7f

• Liker 1
Skrevet

Høres veldig rart ut at du skal kunne sitte å diktere utstyr og standard på dette som alt går på mors lommebok, når du ikke har midler til å betale noe bidrag selv en gang. Barnetrygd er ikke mye, husk at mor oppdrar, fôrer og steller flokken din ca 24/30 dager i mnd. Du burde være hjelpsom heller enn forlangende.

• Liker 31
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Vi er ikke helt enige i hva barna trenger, og standarden på dette. Derfor eg spør. 

Hun får tross alt barnetrygd, så det burde dekke det meste. Hu har ikke krav på andre stønader siden hun har samboer, men dette kan hun takke seg selv for.

ts

Hva babler du om? Hun får TROSS alt barnetrygd så det burde dekke det meste? Har du peil eller?
Far her har tor-man, betaler bidrag og jeg får utvidet barnetrygd, men er likevel ikke bare fett å ha barn. Du skal dekke barnehage, du skal ha en leil stor og dyr nok til å huse disse ungene, de skal kanskje ha sykler, annet utsyr, de skal ha mat og nye klær, sko, dresser osv, og gjerne muligheten til å være med på andre aktiviteter.

Dust.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, ViljaH skrev:

Høres veldig rart ut at du skal kunne sitte å diktere utstyr og standard på dette som alt går på mors lommebok, når du ikke har midler til å betale noe bidrag selv en gang. Barnetrygd er ikke mye, husk at mor oppdrar, fôrer og steller flokken din ca 24/30 dager i mnd. Du burde være hjelpsom heller enn forlangende.

Jeg ønsker å finne ut av dette før jeg eventuelt stiller krav her. Det er jo derfor jeg spør. Jeg er vell egentlig på leting etter en lov eller noe som sier noe om hva barna har krav på av utstyr. 

Jeg ønsker ikke å skape en konflikt med mor, men jeg tar gjerne kampen på vegne av mine barn.

ts

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, duplexx skrev:

Hva babler du om? Hun får TROSS alt barnetrygd så det burde dekke det meste? Har du peil eller?
Far her har tor-man, betaler bidrag og jeg får utvidet barnetrygd, men er likevel ikke bare fett å ha barn. Du skal dekke barnehage, du skal ha en leil stor og dyr nok til å huse disse ungene, de skal kanskje ha sykler, annet utsyr, de skal ha mat og nye klær, sko, dresser osv, og gjerne muligheten til å være med på andre aktiviteter.

Dust.

Nå har NAV regnet på dette, og jeg rengner med at de følger fornuftige prinsipper her. Mor har en grei inntekt, så dette burde hun klare. Jeg er faktisk ikke pliktig til å dekke mer en kost og losji når ungene er hos meg, men ungene får selvfølgelig ting som blader, penger til litt fritidssysler og sånt under samværet. Dette er jeg ikke lovpålagt å betale, men jeg er ikke vanskelig. Det er tross alt mine barn også.

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har NAV regnet på dette, og jeg rengner med at de følger fornuftige prinsipper her. Mor har en grei inntekt, så dette burde hun klare. Jeg er faktisk ikke pliktig til å dekke mer en kost og losji når ungene er hos meg, men ungene får selvfølgelig ting som blader, penger til litt fritidssysler og sånt under samværet. Dette er jeg ikke lovpålagt å betale, men jeg er ikke vanskelig. Det er tross alt mine barn også.

ts

Du er ikke lovpålagt til å kjøpe blader og sysler til dem, men du er ikke vanskelig? Halleluja for en engel du er. Det var jaggu generøst av deg som far!!

At hun har grei og god inntekt er noe helt annet enn at du mener at man burde klare å fø unger på barnetrygden.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Du har samvær annenhver helg og betaler derfor ikke bidrag? Tror du barnetrygden dekker alt? Har barnet mitt annenhver ons-søn og betaler bidrag i tillegg til at jeg hjelper mor de gangene ungen trenger noe ekstra dyrt. 

Anonymkode: d95d6...074

• Liker 13
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun skal dekke det samme som om du TS.var bidragspliktig. Det er akkurat det samme regelverket som gjelder som om du kunne betale bidrag. Dette vil du finne ut om du leser deg opp.

Sykler og ski. (Ikke pc og tlf) skal deles etter inntekts-brøk. Har du svært liten inntekt blir brøken din liten. Mor kan søke om særtilskudd gjennom NAV om ikke du kan betale din brøk. Dette kan NAV  dekke I ettertid, eller trekke deg om de finner deg pliktig etter inntekt. Siden du ikke er bidragsdyktig dekker NAV mest sannsynlig din andel.

Du du skal kun dekke mat, toalettsaker  og ting dere gjør under samvær. 

Du skal organisere samværesreiser. Mor skal betale reiser etter bidragsbrøk reise etter billigste reisemåte. 

Medlemskontingenter og regninger på barna skal dekke av mor her som er bosteds-forelder. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å finne ut av dette før jeg eventuelt stiller krav her. Det er jo derfor jeg spør. Jeg er vell egentlig på leting etter en lov eller noe som sier noe om hva barna har krav på av utstyr. 

Jeg ønsker ikke å skape en konflikt med mor, men jeg tar gjerne kampen på vegne av mine barn.

ts

Kjemp heller for å spare penger så du kan gi barna dine det du vil.

Mor plikter ikke å holde tingene du nevner. Det er stort sett valgfritt fritidsutstyr som barn ikke har krav på, enten foreldrene er samboende eller skilte. De fleste barn i Norge har nok ikke fiskestang f.eks. Dere bor kanskje ved fiskemuligheter, men det vil være opp til foreldre å si ja eller nei til aktiviteter ut fra økonomi og andre prioriteringer. 

Jeg anbefaler at du går inn på sifo sine sider og sjekker hva 4 barn beregnes å koste per måned. Så trekker du fra de ca 1000 som hun får per barn i barnetrygd, og så ser du hva differansen er, altså hvor mye mor må dekke som hun ikke får støtte for. Deretter gir du deg selv en smekk på linken og prøver å samarbeide med mor heller om de viktigste tingene i stedet for å kreve å få alt opp i hendene.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Peter007 skrev:

Hun skal dekke det samme som om du TS.var bidragspliktig. Det er akkurat det samme regelverket som gjelder som om du kunne betale bidrag. Dette vil du finne ut om du leser deg opp.

Sykler og ski. (Ikke pc og tlf) skal deles etter inntekts-brøk. Har du svært liten inntekt blir brøken din liten. Mor kan søke om særtilskudd gjennom NAV om ikke du kan betale din brøk. Dette kan NAV  dekke I ettertid, eller trekke deg om de finner deg pliktig etter inntekt. Siden du ikke er bidragsdyktig dekker NAV mest sannsynlig din andel.

Du du skal kun dekke mat, toalettsaker  og ting dere gjør under samvær. 

Du skal organisere samværesreiser. Mor skal betale reiser etter bidragsbrøk reise etter billigste reisemåte. 

Medlemskontingenter og regninger på barna skal dekke av mor her som er bosteds-forelder. 

Da forstår jeg det sånn at mor er pliktig til å kjøpe hvertfall sykler og ski, siden hun kan kreve at jeg/nav betaler min brøkdel

ts

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da forstår jeg det sånn at mor er pliktig til å kjøpe hvertfall sykler og ski, siden hun kan kreve at jeg/nav betaler min brøkdel

ts

Nei. Det er ingen menneskerett å ha sykkel eller ski.

Anonymkode: 637e9...176

• Liker 24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...