AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #1 Skrevet 22. juni 2016 Hei, regner med det jobber noen på Nav her eller noen som har litt peiling. Har noen spørsmål jeg tenkte det var mulig å få svaret på her inne, synes det er lettere å spørre her først. For det første, kan hvilken som helst saksbehandler i Nav hvorsomhelst i hele landet gå inn i systemet og se på mappen til en Nav bruker? Dette regner jeg blir registrert så det er synlig hvem som har vært inne og kikket? Eller blir det ikke alltid det? Så, har man mulighet til å få opplysningene som Nav bruker om hvem som har vært inne i egen mappe å kikket? Kan man få en utskrift slik som hos legen av egen journal så og si? Jeg er litt paranoid fordi jeg har noe helsegreier jeg ikke vil at hvem som helst skal finne ut av. Setter pris på all hjelp. Anonymkode: e85b3...f13
Gjest Raiu Skrevet 22. juni 2016 #2 Skrevet 22. juni 2016 Er det noen du kjenner som jobber i NAV som du er redd for at skal snoke litt? Har desverre ikke svar, bare nysjerrig
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #3 Skrevet 22. juni 2016 Et øyeblikk siden, MXB skrev: Er det noen du kjenner som jobber i NAV som du er redd for at skal snoke litt? Har desverre ikke svar, bare nysjerrig Ja jeg kjenner dessverre flere som jobber på nav. Anonymkode: e85b3...f13
Gjest HappyWaffle Skrevet 22. juni 2016 #4 Skrevet 22. juni 2016 Moren min jobber i nav så jeg kan jo kanskje svare sånn ca. Mamma kan se navn, fødsels/personnr (mener jeg), men ikke saker som pågår da jeg bor i Oppland og hun i møre og Romsdal. Hun snakket på det at hun kun får opp ting som gjelder for deres område. Er visst en sånn sikkerhetsting ettersom jeg skjønte. Om det blir registrert hvem som har vært inne å sett kan jeg ikke svare på, men vil da tro det? Ellers er det jo lett for en hvilken som helst nav ansatt å snoke på folks mapper uten å bli tatt. Ang utskrift så må du a kontakt med ditt NAV-kontor å høre. evt bare ring 55553333 og hør med dem.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #5 Skrevet 22. juni 2016 Nav har papirarkiv i tillegg til det som ligger på data. En mappe på hver bruker og der kan hvem som helst gå inn å snoke uten at det blir loggført. Anonymkode: 9bddb...21a
Kontormus Skrevet 22. juni 2016 #6 Skrevet 22. juni 2016 http://www.dagbladet.no/2016/05/16/nyheter/arbeidsliv/nav/44243609/
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #7 Skrevet 22. juni 2016 Jeg driter egentlig i om dem på eget Nav kontor snoker fordi saken min veit jeg er blitt tatt opp i plenum til vurdering. Lurte egentlig litt mer på om ansatte på andre kontor i samme fylket eller andre deler av landet kan gå inn for å se. Anonymkode: e85b3...f13
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #8 Skrevet 22. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, regner med det jobber noen på Nav her eller noen som har litt peiling. Har noen spørsmål jeg tenkte det var mulig å få svaret på her inne, synes det er lettere å spørre her først. For det første, kan hvilken som helst saksbehandler i Nav hvorsomhelst i hele landet gå inn i systemet og se på mappen til en Nav bruker? Dette regner jeg blir registrert så det er synlig hvem som har vært inne og kikket? Eller blir det ikke alltid det? Så, har man mulighet til å få opplysningene som Nav bruker om hvem som har vært inne i egen mappe å kikket? Kan man få en utskrift slik som hos legen av egen journal så og si? Jeg er litt paranoid fordi jeg har noe helsegreier jeg ikke vil at hvem som helst skal finne ut av. Setter pris på all hjelp. Anonymkode: e85b3...f13 Vi fikk en faks fra NAV en gang... hjem til oss på privatfaksen... med fullt navn, fødselsnr og diagnose på en bruker... der de truet med å ta fra henne pengene om hun ikke sendte mer dokumentasjon. Vi far ærlige og sa fra til NAV slik at de hadde mulighet til å sende purringen til henne da, så ikke brukeren risikerte å miste pengene pga brevet var kommet feil.. men jeg tenker litt i ettertid at jeg burde sagt fra til brukeren...... så hun fikk vite hvor lett det var at opplysninger kom på avveie... (men gjorde ikke det, for det hadde nok ikke vært så gøyt for henne å vite det... sånn sett, av og til er det kanskje bedre å ikke vite. Uansett var dette en totalt ukjent dame fra en helt annen kant av landet, så jeg dret jo i opplysningene... men om det hadde vært en nabo, kollega eller noen i slekta, så hadde det jo vært ubehagelig å få disse opplysningene i fanget). Anonymkode: 9423c...780
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #9 Skrevet 22. juni 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk en faks fra NAV en gang... hjem til oss på privatfaksen... med fullt navn, fødselsnr og diagnose på en bruker... der de truet med å ta fra henne pengene om hun ikke sendte mer dokumentasjon. Vi far ærlige og sa fra til NAV slik at de hadde mulighet til å sende purringen til henne da, så ikke brukeren risikerte å miste pengene pga brevet var kommet feil.. men jeg tenker litt i ettertid at jeg burde sagt fra til brukeren...... så hun fikk vite hvor lett det var at opplysninger kom på avveie... (men gjorde ikke det, for det hadde nok ikke vært så gøyt for henne å vite det... sånn sett, av og til er det kanskje bedre å ikke vite. Uansett var dette en totalt ukjent dame fra en helt annen kant av landet, så jeg dret jo i opplysningene... men om det hadde vært en nabo, kollega eller noen i slekta, så hadde det jo vært ubehagelig å få disse opplysningene i fanget). Anonymkode: 9423c...780 Ok det var jo bra dere sa fra til Nav om glippen men det var jo ikke dette jeg lurte på. Jeg lurte mer på generelle rutiner Nav har rundt sitt datasystem. Anonymkode: e85b3...f13 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #10 Skrevet 26. juni 2016 Den 22.6.2016 at 15.38, AnonymBruker skrev: Hei, regner med det jobber noen på Nav her eller noen som har litt peiling. Har noen spørsmål jeg tenkte det var mulig å få svaret på her inne, synes det er lettere å spørre her først. For det første, kan hvilken som helst saksbehandler i Nav hvorsomhelst i hele landet gå inn i systemet og se på mappen til en Nav bruker? Dette regner jeg blir registrert så det er synlig hvem som har vært inne og kikket? Eller blir det ikke alltid det? Så, har man mulighet til å få opplysningene som Nav bruker om hvem som har vært inne i egen mappe å kikket? Kan man få en utskrift slik som hos legen av egen journal så og si? Jeg er litt paranoid fordi jeg har noe helsegreier jeg ikke vil at hvem som helst skal finne ut av. Setter pris på all hjelp. Anonymkode: e85b3...f13 NAV har ulike datasystemer, og det er ulike regler og praksis for de ulike systemene, og for de ulike ansatte. I systemet der alt du sender inn til NAV (type sykmeldinger, søknader, alt du fysisk eller elektronisk sender fra deg) kan de ansatte som har fått tilgang til ditt NAV-kontor sine brukere, få tilgang. Vanligvis er det ansatte i samme kommune, muligens nabokommunene om det anses som hensiktsmessig (samme bo- og arbeidsregion). Dersom noen som ikke har tilgang ønsker det, må de legge inn en forklaring på hvorfor, og det blir logget og registrert. I et annet system registreres det meste som har med oppfølging av sykmeldte og arbeidssøkere. Der skrives det interne notater, det lages aktivitetsplan, og der skrives alle referat fra samtaler og møter. Der har kun brukere innen samme kontor tilgang, og igjen; andre som ønsker tilgang må oppgi grunn, og dette logges og registreres. I dette systemet kan kontoret merke dokumenter med kontorsperret, og andre kontorer vil da ikke få tilgang. Forvaltning, som sender ut vedtak, kan også sperre dokumenter slik at lokalkontorene ikke får tilgang. Det finnes et eget system som de brukte på de gamle trygdekontorene der alt av sykepenger, foreldrepenger, adresser, opptjening i poengregister for pensjon, og jeg vet ikke hva alt som finnes der - det er sperret for hvert enkelt kommune. Dersom en bruker for eksempel flytter mens vedkommende er sykmeldt må det opprettes en ny sak i den nye kommunen, og ny kommune får ikke tilgang på gamle diagnoser. Merk - nytt kontor får tilgang på diagnoser fra de siste årene, etter at sykmeldingene ble lagret elektronisk. Mange registreringer som har med økonomi å gjøre (barnebidrag, tilbakebetaling, undersøkelser dersom noen er mistenkt for å svindle NAV) er ofte sperret for alle andre enn de som jobber med sakene. Der ligger det nok mye informasjon som lokalkontorene aldri får innsyn i, før eventuelt bruker kommer for å be om hjelp. Hovedregelen er at de ansatte i NAV ikke skal ha tilgang til mer informasjon enn de trenger for å gjøre jobben sin, men det er veldig lett å få tilgang til mye mer om man ikke er redd for at noen skal oppdage det og stille spørsmål. Nå i juni begynte det faktisk en ny ordning med at en del av det du sender til NAV, og dokumentene NAV har om deg, skal du få tilgang til. Det var en god del begrensninger, og jeg er ikke sikker på hvordan det virker, men det er jo mulig å logge seg på Min Side og se hva som dukker opp. Mulighet for "utskrift av journalen", dersom du tenker på alle interne notater og slikt tviler jeg på det. Og jeg kan ikke tenke meg at det er mulig å skaffe en liste over alle som har sett i mappene dine i de ulike fagsystemene. Jeg vet ikke, men jeg hadde blitt veldig overrasket om NAV kunne dele ut navnene på alle saksbehandlerne som har vært innom. Men utskrift av dokumentene som er blitt lagt vekt på i behandlingen av din sak regner jeg med at du skal ha innsyn i, uten at jeg kan si det heller helt sikkert. Anonymkode: 19d6e...039 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #11 Skrevet 26. juni 2016 Den 22.6.2016 at 15.44, AnonymBruker skrev: Nav har papirarkiv i tillegg til det som ligger på data. En mappe på hver bruker og der kan hvem som helst gå inn å snoke uten at det blir loggført. Anonymkode: 9bddb...21a Hadde papirarkiv blir vel mer korrekt å si. Det eneste som skjer med papirmappene nå er at dersom folk dør blir dødsmeldingen tatt kopi av og satt i mappen, og mappen flyttet til skapet for "Utflyttede og døde". Dersom du flytter fra en kommune til en annen flytter ikke mappen med deg, og du får ikke en ny der du flytter til. Har man derimot langvarige saker på en person kan det være greit å samle alle dokumentene i en mappe, men denne blir ikke arkivert, men makulert når man er "ferdig" med personen. Anonymkode: 19d6e...039
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #12 Skrevet 26. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: NAV har ulike datasystemer, og det er ulike regler og praksis for de ulike systemene, og for de ulike ansatte. I systemet der alt du sender inn til NAV (type sykmeldinger, søknader, alt du fysisk eller elektronisk sender fra deg) kan de ansatte som har fått tilgang til ditt NAV-kontor sine brukere, få tilgang. Vanligvis er det ansatte i samme kommune, muligens nabokommunene om det anses som hensiktsmessig (samme bo- og arbeidsregion). Dersom noen som ikke har tilgang ønsker det, må de legge inn en forklaring på hvorfor, og det blir logget og registrert. I et annet system registreres det meste som har med oppfølging av sykmeldte og arbeidssøkere. Der skrives det interne notater, det lages aktivitetsplan, og der skrives alle referat fra samtaler og møter. Der har kun brukere innen samme kontor tilgang, og igjen; andre som ønsker tilgang må oppgi grunn, og dette logges og registreres. I dette systemet kan kontoret merke dokumenter med kontorsperret, og andre kontorer vil da ikke få tilgang. Forvaltning, som sender ut vedtak, kan også sperre dokumenter slik at lokalkontorene ikke får tilgang. Det finnes et eget system som de brukte på de gamle trygdekontorene der alt av sykepenger, foreldrepenger, adresser, opptjening i poengregister for pensjon, og jeg vet ikke hva alt som finnes der - det er sperret for hvert enkelt kommune. Dersom en bruker for eksempel flytter mens vedkommende er sykmeldt må det opprettes en ny sak i den nye kommunen, og ny kommune får ikke tilgang på gamle diagnoser. Merk - nytt kontor får tilgang på diagnoser fra de siste årene, etter at sykmeldingene ble lagret elektronisk. Mange registreringer som har med økonomi å gjøre (barnebidrag, tilbakebetaling, undersøkelser dersom noen er mistenkt for å svindle NAV) er ofte sperret for alle andre enn de som jobber med sakene. Der ligger det nok mye informasjon som lokalkontorene aldri får innsyn i, før eventuelt bruker kommer for å be om hjelp. Hovedregelen er at de ansatte i NAV ikke skal ha tilgang til mer informasjon enn de trenger for å gjøre jobben sin, men det er veldig lett å få tilgang til mye mer om man ikke er redd for at noen skal oppdage det og stille spørsmål. Nå i juni begynte det faktisk en ny ordning med at en del av det du sender til NAV, og dokumentene NAV har om deg, skal du få tilgang til. Det var en god del begrensninger, og jeg er ikke sikker på hvordan det virker, men det er jo mulig å logge seg på Min Side og se hva som dukker opp. Mulighet for "utskrift av journalen", dersom du tenker på alle interne notater og slikt tviler jeg på det. Og jeg kan ikke tenke meg at det er mulig å skaffe en liste over alle som har sett i mappene dine i de ulike fagsystemene. Jeg vet ikke, men jeg hadde blitt veldig overrasket om NAV kunne dele ut navnene på alle saksbehandlerne som har vært innom. Men utskrift av dokumentene som er blitt lagt vekt på i behandlingen av din sak regner jeg med at du skal ha innsyn i, uten at jeg kan si det heller helt sikkert. Anonymkode: 19d6e...039 Tusen takk for grundig og fint svar! Det hjelper meg til å bli litt roligere når jeg leser hvordan det fungerer, men føler jeg kanskje må snakke litt med min veileder om hun kan kontorsperre referater o.l. Jeg aner jo ikke hva de skriver om meg og innholdet i samtalene våre. Det føles ikke helt bra at i grunn hvem som helst i Nav kan titte innom filene for å sjekke diagnoser osv. Jeg føler litt at jeg ikke har kontroll eller bestemmelsesrett over hva jeg anser som min private sensitive informasjon, og det er vel ikke helt greit. Jeg vet om et familiemedlem av meg som har fått ramset opp navnene på alle "saksbehandlerene" eller sikkert de som hadde vært inne å lest. Da viste det seg at det dukket opp ett par navn som ikke skulle være der, blant annet en nabo av personen som jobbet på Nav. Men vedkommende gjorde ikke noe med det altså. Takk igjen, dette hjalp meg veldig Anonymkode: e85b3...f13
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #13 Skrevet 26. juni 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for grundig og fint svar! Det hjelper meg til å bli litt roligere når jeg leser hvordan det fungerer, men føler jeg kanskje må snakke litt med min veileder om hun kan kontorsperre referater o.l. Jeg aner jo ikke hva de skriver om meg og innholdet i samtalene våre. Det føles ikke helt bra at i grunn hvem som helst i Nav kan titte innom filene for å sjekke diagnoser osv. Jeg føler litt at jeg ikke har kontroll eller bestemmelsesrett over hva jeg anser som min private sensitive informasjon, og det er vel ikke helt greit. Jeg vet om et familiemedlem av meg som har fått ramset opp navnene på alle "saksbehandlerene" eller sikkert de som hadde vært inne å lest. Da viste det seg at det dukket opp ett par navn som ikke skulle være der, blant annet en nabo av personen som jobbet på Nav. Men vedkommende gjorde ikke noe med det altså. Takk igjen, dette hjalp meg veldig Anonymkode: e85b3...f13 Jeg skjønner godt at man ikke vil at all denne informasjonen skal være tilgjengelig for alle - jeg har selv ikke noe ønske om at alle som jobber i NAV skal kunne gå inn og se hva som er registrert på meg, men jeg får dessverre ikke gjort noe med det. Det er nok slik at det hadde blitt for mye jobb med å gi hver enkelt ansatt tilgang til det de trenger igjen og igjen - de måtte hatt en egen avdeling som "låste opp" tilgangene hele dagen. Så enn så lenge fungerer det slik, og det er absolutt behov for at mye ligger åpent. Interessant det du skriver om familiemedlemmet ditt - det skulle alle i NAV visst om. Det er nok mange som er inne på brukere de selv ikke har noe med, sjekker noe for en kollega, leter en sak de kan sammenligne med for å finne framgangsmåte for sin egen, eksempler på tekster som kan brukes, lese hva forvaltning har skrevet i en lignende sak. For det er ikke slik at alle som er innom mappen din nødvendigvis leter etter informasjon om deg, de bare husker et navn fra en sak de kan koble opp mot noe de jobber med selv. Ikke alle spionerer, men det er nok av dem (oss) også. Anonymkode: 19d6e...039
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #14 Skrevet 28. juni 2016 Den 26.6.2016 at 22.18, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner godt at man ikke vil at all denne informasjonen skal være tilgjengelig for alle - jeg har selv ikke noe ønske om at alle som jobber i NAV skal kunne gå inn og se hva som er registrert på meg, men jeg får dessverre ikke gjort noe med det. Det er nok slik at det hadde blitt for mye jobb med å gi hver enkelt ansatt tilgang til det de trenger igjen og igjen - de måtte hatt en egen avdeling som "låste opp" tilgangene hele dagen. Så enn så lenge fungerer det slik, og det er absolutt behov for at mye ligger åpent. Interessant det du skriver om familiemedlemmet ditt - det skulle alle i NAV visst om. Det er nok mange som er inne på brukere de selv ikke har noe med, sjekker noe for en kollega, leter en sak de kan sammenligne med for å finne framgangsmåte for sin egen, eksempler på tekster som kan brukes, lese hva forvaltning har skrevet i en lignende sak. For det er ikke slik at alle som er innom mappen din nødvendigvis leter etter informasjon om deg, de bare husker et navn fra en sak de kan koble opp mot noe de jobber med selv. Ikke alle spionerer, men det er nok av dem (oss) også. Anonymkode: 19d6e...039 Haha så du innrømmer at du kikker? 😉 Ja jeg dømmer ikke, slik det høres ut så er systemet bygget opp til snoking. Tror ikke det hadde vært så vanskelig å anonymisert brukerne hvis Nav virkelig ville. Så kunne det heller blitt bygget opp et massivt arkiv med diagnoser og diverse saksbehandlingsfremgang i stedet. Eller ved bare programmering, at man gjorde identiteten hemmelig men at saksmappene var tilgjengelige slik dem er i dag. Det med denne oppramsingen var nok litt tilfeldig da vedkommende hadde en stor gjennomlufting av saksbehandlere pga aggressivitet. Jeg har aldri hatt noen som har ramset opp for meg og tror ikke jeg ønsker det heller. Men, det er ikke bra å ha et system hvor de som jobber i Nav kan føle de har rett til å ha noe med hva andres private helseinformasjon er. De fleste ville nok snoket litt om dem fikk sjansen. Anonymkode: e85b3...f13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #15 Skrevet 28. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha så du innrømmer at du kikker? 😉 Ja jeg dømmer ikke, slik det høres ut så er systemet bygget opp til snoking. Anonymkode: e85b3...f13 Ja, jeg innrømmer det Men jeg kan ikke huske å ha kikket på en person som ikke er "relevant", som er i systemet. Bortsett fra fødselsdager - det var det jeg brukte de gamle skattelistene til - finne ut når folk var født; der snoker jeg nok litt. Men utenom det... jeg er selvsagt nysgjerrig av og til, men det føles så veldig feil å skulle søke opp en person jeg kjenner. Det er liksom noe som knyter seg i brystet ved tanken. Det er det ultimate tillitsbrudd. Jeg opplever til tider at folk jeg kjenner kommer innom kontoret, jeg må inn på sakene deres og får vite mye mye mer enn jeg ønsker. Jeg har lært mye de siste to årene, men det jeg kommer til å ta med meg, det jeg verdsetter mest, er at jeg har skjønt at vi alle er mennesker. Fantastiske, forferdelige, ustabile, sårbare, sterke, flotte mennesker. Det har ikke noe å si hvor du er på rangstigen - vi er alle så veldig menneskelige, med alle våre feil og mangler, styrker og svakheter. Systemene og samfunnet er bygget opp av mennesker, og det er faktisk ikke noen som har fasiten. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid trodd at noen har fasiten. Nå har jeg oppdaget at den ikke finnes, at alle bare prøver så godt de kan, og samtidig tror at de andre vet hvordan ting skal gjøres. Anonymkode: 19d6e...039
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #16 Skrevet 28. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg innrømmer det Jeg har lært mye de siste to årene, men det jeg kommer til å ta med meg, det jeg verdsetter mest, er at jeg har skjønt at vi alle er mennesker. Fantastiske, forferdelige, ustabile, sårbare, sterke, flotte mennesker. Det har ikke noe å si hvor du er på rangstigen - vi er alle så veldig menneskelige, med alle våre feil og mangler, styrker og svakheter. Systemene og samfunnet er bygget opp av mennesker, og det er faktisk ikke noen som har fasiten. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har alltid trodd at noen har fasiten. Nå har jeg oppdaget at den ikke finnes, at alle bare prøver så godt de kan, og samtidig tror at de andre vet hvordan ting skal gjøres. Anonymkode: 19d6e...039 Det synes jeg var veldig fint sagt. Jeg tror nok du passer til å jobbe i Nav (selv om du skulle snoke litt av og til ). Anonymkode: e85b3...f13 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #17 Skrevet 28. juni 2016 Om man som helsearbeider på sykehus søker opp personer, så blir dette logget i hver journal. Pasienten kan spørre om en liste over hvem som har sett på journalen. Det kan få konsekvenser for jobben til helsearbeideren dersom det kommer frem til at man har snoket. Om man søker på kjendiser vil det automatisk gå en alarm til de som jobber med IT. Slik burde det vært i nav også, men det virker ikke som snoking foreløpig slås ned på. Imidlertid logges nok navnet til den ansatte i alle mapper vedkommende leser, så hadde jeg vært nav-ansatt, hadde jeg vært litt forsiktig. I fremtiden kan det nemlig hende brukeren har rett på åmfå vite hvem som har lest hva i mappen sin. Jeg håper det snart blir et ordentlig system på det, for slik det er i dag, så er det altfor rotete og uoversiktelig. Anonymkode: 00ff6...109 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2016 #18 Skrevet 28. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om man som helsearbeider på sykehus søker opp personer, så blir dette logget i hver journal. Pasienten kan spørre om en liste over hvem som har sett på journalen. Det kan få konsekvenser for jobben til helsearbeideren dersom det kommer frem til at man har snoket. Om man søker på kjendiser vil det automatisk gå en alarm til de som jobber med IT. Slik burde det vært i nav også, men det virker ikke som snoking foreløpig slås ned på. Imidlertid logges nok navnet til den ansatte i alle mapper vedkommende leser, så hadde jeg vært nav-ansatt, hadde jeg vært litt forsiktig. I fremtiden kan det nemlig hende brukeren har rett på åmfå vite hvem som har lest hva i mappen sin. Jeg håper det snart blir et ordentlig system på det, for slik det er i dag, så er det altfor rotete og uoversiktelig. Anonymkode: 00ff6...109 ---får ikke kommentere utenfor sitatfeltet... NAV registrerer også hvem som er innom ulike saker og personer, og det er bare et par måneder siden det ble varslet innstramminger eller kontroller nettopp fordi det fortsatt er mange som snoker på nettopp kjendiser. De har nok noen en del ekstra sjekker som vi ansatte ikke vet om, for å passe på at vi ikke roter rundt hvor vi ikke hører hjemme. Som nevnt over har det kommet noe regler for åpenhet nå i juni, men de har ikke tilbakevendende kraft. Lister over hvem som har vært inne på brukeren din.. jeg vet ikke helt hvordan det fungerer. Vi bruker samme system for å ta en jobbmatch (sender ut relevante stillinger en gang i måneden), for å sjekke når du ble sykmeldt (i forhold til 8-ukers-kravet) og å finne adressen eller telefonnummeret ditt for en kollega, som for å skrive de tunge, detaljerte referatene. Jeg tror nok jeg har vært inne på de fleste brukerne i min kommune av en eller annen relevant grunn, men de har kanskje aldri møtt meg, hørt fra meg eller sett meg. Om man skulle gitt ut lister burde man isåfall laget ulike nivåer av sikkerhet (i datasystemer de forgjeves har brukt millioner på å få til å snakke med hverandre), ellers tror jeg det ville forvirrende og skapt uro for de det gjelder. Men som jeg skrev tidligere - jeg ønsker ikke at alle mine kolleger skal kunne lese alt om meg, eller deg, eller noen, så jeg skjønner godt den siden av saken, samtidig som åpenhet er nødvendig for at vi skal gjøre jobben vår. Helst vil jo folk at alt skal være ordnet i går, så en dag eller to ekstra ventetid for å få tilgang til saken tror jeg ikke hadde blitt særlig godt mottatt. Anonymkode: 19d6e...039
applestories Skrevet 28. juni 2016 #19 Skrevet 28. juni 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det synes jeg var veldig fint sagt. Jeg tror nok du passer til å jobbe i Nav (selv om du skulle snoke litt av og til ). Anonymkode: e85b3...f13 Takk for det, setter pris på det Jeg har gått litt videre, og jobber nå i flyktningtjenesten, som ligger under NAV i min kommune (i tillegg til vanlige NAV-oppgaver). Dette skaper jo helt nye muligheter for snoking - jeg skal ha kontroll på alt fra legetimer, skattekort, bankkonto, husleie og egentlig alt du selv hadde trengt om du ble satt igjen et sted i utlandet, med folk du ikke kjenner og språk du ikke forstår. Jeg kunne lett "tatt over livet" til de som kommer hit (er alene i flyktningtjenesten i 50% stilling). Det er også veldig variabelt hva man får informasjon om fra andre. Vår mann i banken er jeg på fornavn med og har tilgang til flere kontoer. Jobber man med en gjeldssak og ringer kreditor går det stort sett greit. Men så møter man på den ene som (helt riktig) krever fullmakt. Da må man få bruker inn på kontoret (noe som betyr langdag på meg da bruker vanligvis har jobb og må komme etter han er ferdig (har jo utfordringer økonomisk, kan ikke ta fri fra jobb)), og nærmere en uke senere får man tilgang til å diskutere saken. Da er muligens de 15 andre kreditorene begynt å bli rimelig mugne, sender purringer som bruker ikke leverer... Det har blitt mye økonomi i det siste, dessverre går det ut over hovedoppgaven til NAV; skaffe folk jobb. Og bare for å si det en gang for alle; de som synes NAV er vanskelige og ikke vil godta informasjon, godkjenne utbetalinger, godkjenne søknader, purrer på vedlegg; jeg anbefaler et par dagers besøk på et lokalt NAV-kontor. Livet vårt ville vært så mye enklere uten alt pirk fra forvaltning! Men tanken er at loven skal være lik for alle, så det er jo en grunn til at det virker unødvendig vanskelig av og til. Og som jeg har oppdaget; vi er bare mennesker. Du kan møte på et fantastisk menneske, og du kan møte på et som aldri skulle vært i nærheten av NAV. Tidligere Aetat-folk som skal ta seg av folk med store psykiske problemer, eller sosionomer som må bruke ukesvis på gjeldsrådgivning og vanskelige økonomisaker.. Jeg hadde ikke noe forhold til NAV før jeg begynte å jobbe der, og jeg må jo si jeg lurer på om de gapte litt for høyt da de startet dette prosjektet. En god tanke, men utfordrende rent praktisk. Edit: dere får bare late som om jeg fortsatt er anonym - bruker stort sett anonymfunksjonen når jeg diskuterer jobb, men kom på det et halvt sekund for sent denne gang Endret 28. juni 2016 av applestories
Gjest Raiu Skrevet 28. juni 2016 #20 Skrevet 28. juni 2016 Interessant lesning "anonym" Tror flere hadde hatt godt av en uke inne på ett NAV kontor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå