AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #1 Skrevet 22. juni 2016 Jeg fant dessverre ikke tråden igjen, men kortversjonen er at barnet vårt på 2,5 er etter ønske fra pedagogen i avd henvist til PPT - dvs: PPT skal observere 3 ganger i bhg, før de bestemmer hva som skjer videre. Vi har hatt oppfølging fra fysioterapeut - og barnet følger normal kurve tross forsinkelse. Det er jevnlige "gjennombrudd", og det går fremover. Argumentasjonen fra pedagog har vært på det motoriske - men vi har lagt merke til at hun i foreldresamtaler(som alltid har hatt veldig negativt preg, andre foreldre har også følt på dette med sine barn i samme avdeling) har snakket om andre mer "svevende ting" også - litt tolkninger av det jeg tenker er normal atferd for barn. Hun leverte et brev for henvisning til meg ved henting, som jeg skulle signere mens vi var utendørs. Jeg leste derfor ikke ordentlig igjennom(var masse folk og utålmodige barn tilstede). Jeg leste nøye gjennom når vi var hjemme, og der er det ikke bare nevnt motoriske utfordringer - men også "sosiale". Dette reagerer begge vi foreldre på, barnet vårt har liksom alltid gått for å være "den sosiale og utrolige blide solstråla" - i forrige barnehage, og alle andre ansatte(samt alle som treffer ham) nevner det spesielt. Vi har aldri reagert på noe som helst av det hun skriver, og jeg blir litt usikker...... Vi skal ha foreldresamtale sammen med personen fra PPT og pedagogen etter observasjon: skal vi sa si noe om dette, og eventuelt hvordan bør vi stille spørsmål/legge det frem? Vi er enige i det motoriske - men ikke det andre som går på sosiale ting. Dette går så på tvers av hva alle andre har gitt tilbakemelding om, og jeg stiller meg kritisk til akkurat det. Jeg vil ikke det skal stå i journaler sånn uten videre når det aldri har vært et tema hos noen på helsestasjon/lege/barnehage utover denne ene pedagogen. Kort sagt: Jeg går ikke med på utredning av sosiale ting når dette aldri har vært et "medisinsk" spørsmål - jeg ønsker ikke at PPT tror dette er noe vi har problemer med hjemme og ellers. Jeg vil egentlig formidle at akkurat dette er en overraskelse for oss, og at dette ikke er grunnen til at vi sa ja til henvisning og observasjon. Vi sa ja til motorisk observasjon og hjelp - det andre kom litt bardust på i etterkant uten vårt "samtykke". Har noen tips til hvordan vi kan være litt konstruktive her i foreldresamtalen? Anonymkode: b5a90...319
ViljaH Skrevet 22. juni 2016 #2 Skrevet 22. juni 2016 I en slik foreldresamtale så vil PPT dele sin observasjon med dere og pedagogen. De er interessert i deres syn på saken. Da forteller du jo åpent (ikke defensivt) at dere selv erfarer og har tidligere fått kun positive tilbakemeldinger på det sosiale, så dere ble overrasket over pedagogens synspunkt. Men synes det er flott at fagfolk vurderer uansett, og tar gjerne imot hjelp om barnet behøver det. Her vil jeg da tenke det er lurt om dere er åpne for ethvert innspill fra fagfolk, både på motorikk og sosialt. Det "verste" som skjer er at barnet får ekstra hjelp. Mest sannsynlig vil PPT konkludere at dette er et helt normalt sosialt barn, og da blir isåfall pedagogen parkert. Vinn-vinn uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #3 Skrevet 22. juni 2016 Hvis barnet ikke har noe vansker med det sosiale, så vil jo PPT se dette når de kommer for å observere. Pedagogen dikter vel ikke opp dette for å plage dere! I forrige barnehage var barnet ditt yngre. Det sosiale blir mer og mer avansert jo eldre man blir. Og sliter man med det sosiale, så oppdages ikke det så lett når de er helt små, eller når de bare leker med nabobarna i en gruppe på tre. Vær glad for at de ser barnet ditt, og så får dere jo en second opinion fra PPT. Så hvis pedagogen har et urealistisk syn på hvordan barn skal være, så vil jo det oppdages her. Anonymkode: f5600...058 1
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juni 2016 #4 Skrevet 22. juni 2016 La barnet ditt få oppfølging - overdriver pedagogenblir barnet raskt "friskmeldt". Og pedagogen vil jo etterhvert - dersom hun stadig overdriver - måtte gi seg.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #5 Skrevet 22. juni 2016 Oppriktig talt, ts, synes du ikke snart det er nok? Du vil ikke at det skal stå i journalen at barnet blir utredet for det sosiale? Du har bestemt at det ikke er noe galt med det sosiale, hva er det da du frykter med en utredning? Har du rett så vil det jo stå at alt er ok, sosialt, er ikke det suverent fint, da? Du hadde vel og i den andre tråden fått barnet undersøkt og utredet hos landets beste eksperter. Hvem de ekspertene var og om du hadde fått ut journal fra dem ville du ikke svare på. Hvorfor har du ikke lagt frem den rapporten eller i det minste sendt inn dette i kopi til PPT? Å holde på slik du har gjort her på kg tjener ikke til annet enn å få oss andre til å lure på hva du driver på med. Du kan ikke styre og overprøve ansatte i barnehagen ved å henge dem ut på kg. Ped. Leder har og andre ansatte i barnehagen hun garantert har diskutert og fått til å observere ditt barn sammen med. Dette er således ikke hennes vurderinger alene selv om du nå har bestemt deg for å legge henne for hat. Bli voksen og stikk fingeren i jorden. Vær glad noen bryr seg. Noen barn blir faktisk ikke fanget opp i tide og da kan det ofte ende veldig gat etterhvert som de blir eldre. Og jeg regner ikke med at du vil applaudere innlegget mitt selv om jeg er knusende ærlig og oppriktig. Anonymkode: 70618...138 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #6 Skrevet 22. juni 2016 Jeg ville begynt med å notere ned alt det du sier her, sånn at du har en huskeliste for deg selv. Så ville jeg trukket pusten dypt og prøvd å forholde meg rolig og saklig. Vær litt ydmyk og innrøm at du kanskje var litt rask da du skrev under (forklat situasjomen -vi har alle vært der!), men vær også tydelig (slik du er her inne) når du forklarer din undring. Vis til tidligere informasjon om at barnet fungerer bra sosialt og be ped.leder konkretisere hva problemene består i. Trekker barnet seg unna lek? Er det aggressivt i lek? Mestrer det ikke adekvat lek ut fra alder? Si at dere selvfølgelig ønsker å samarbeide og få hjelp til barnet dersom det er store vansker Bhg ikke kan tilrettelegge for ut fra de ressursene de har (for det vil dere sikkert). Sånn ville jeg forsøkt å løse det , og sånn ville jeg likt at foreldre var i et møte med hjelpeapparatet (har jobbet i PPT selv). Lykke til! Hadde vært interessant å høre hvordan det går. Hadde vært veldig forvirret selv om jeg var i din situasjon! Anonymkode: 88381...d1e 1
pippi langstrømpe Skrevet 23. juni 2016 #7 Skrevet 23. juni 2016 Hvis barnet ikke trenger oppfølging sosialt vil PPT se dette når de observerer. Er ikke noe grunn til å frykte en observasjon hvis det ikker er noe grunn til bekymring. PPT vil sikkert vite hvordan dere opplever barnet hjemme da kan du fortelle dem det. har dere informasjon fra andre som har observert barnet ta det med og viss det til PPT. Er heller ikke unormalt at barnet kan ha annen atferd hjemme og i barnehagen der det er flere barn og voksne og forholde seg til. Hvis barnet ditt skulle trenge ekstra tilrettelegging vil PPT se det og si hva barnet ditt trenger. ( Eks at personalet i bhg får veiledning av PPT på hvordan de skal møtte ditt barn på best mulig måte/ assistent/ pedagog som kan følge opp motorisk trening) Er vel bedre at barnet ditt får hjelp nå hvis de trenger det før det utvikler seg til større problemer...
Vera Vinge Skrevet 23. juni 2016 #8 Skrevet 23. juni 2016 PPT er jo ikke ute etter å "sykeliggjøre" barn, og de pleier å ha en innstilling om at det fins mange variasjoner innen det normale, at hvert barn utvikler seg i sitt tempo (innen visse grenser) osv. Så hvis barnehagen er bekymret, ville jeg prøvd å tenke at det er positivt at PPT kan observere det. Det er jo ganske tidlig ennå, som jeg vil tro det skal litt til før PPT tenker eller gjør noe spesielt drastisk mtp. det sosiale. Og så ikke for å bekymre deg unødig, men det at et barn har godt humør eller viser interesse for andre barn, betyr ikke nødvendigvis at alt er på stell mtp. det sosiale. Men det kan selvsagt være det er denne ped. lederen som overdriver, og da kan jo du si det til PPT. Jeg opplevde også at en ny ped. leder i avdelingen overdrev helt vanlige "trass"-symptomer for en tid tilbake (der var det ikke snakk om PPT, da), noe jeg gikk i dialog med barnehagen om, og hun innrømte at hun hadde vært for rask med å konkludere. Så barnehagen har ikke alltid rett. Men noen ganger har de også det, fordi de ser ting fra en annen side enn oss foreldre, som enten kan være overbekymra eller vi ønsker å overse ting man burde ta tak i. Jeg vill bare samarbeidet med PPT, ikke sett på det barnehagen har skrevet som en trussel. Om hun så skulle slite noe sosialt, er det ikke sånn at man uten videre tenker at foreldrene gjør noe galt, da det kan være mange grunner til at barn sliter sosialt.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #9 Skrevet 23. juni 2016 21 timer siden, ViljaH skrev: I en slik foreldresamtale så vil PPT dele sin observasjon med dere og pedagogen. De er interessert i deres syn på saken. Da forteller du jo åpent (ikke defensivt) at dere selv erfarer og har tidligere fått kun positive tilbakemeldinger på det sosiale, så dere ble overrasket over pedagogens synspunkt. Men synes det er flott at fagfolk vurderer uansett, og tar gjerne imot hjelp om barnet behøver det. Her vil jeg da tenke det er lurt om dere er åpne for ethvert innspill fra fagfolk, både på motorikk og sosialt. Det "verste" som skjer er at barnet får ekstra hjelp. Mest sannsynlig vil PPT konkludere at dette er et helt normalt sosialt barn, og da blir isåfall pedagogen parkert. Vinn-vinn uansett. Takk for konstruktivt svar fra deg og andre Det skal jeg ta med meg videre. Pedagogen har blitt "parkert" av medisinsk personell(fysioterapeut og fagteamet fra sykehuset), men aksepterer det ikke foreløpig. Og grunnen til at jeg søker råd her er at hun tar det opp såogsi hver eneste henting, og er ekstremt negativt fokusert i foreldresamtalene med oss - selv om hun mener alt hyggelig og bare vil alles beste. Problemet er bare at de andre ansatte sier helt andre ting, og vi blir jo bekymret når det kommer så "sterke ord" fra kun denne ene mens andre ansatte bruker helt andre beskrivelser. Men jeg tenker jeg dessverre ikke får bedt noe videre om råd her da denne konspiratoriske AB`en som åpenbart henger her ekstremt mye ødelegger tråden med en hel masse konspiratorisk pjatt og vås. De helt ville og feilaktige antakelsene må nesten denne "Anonymkode: 70618...138" holde for seg selv. Tusen takk for råd fra dere andre - jeg hadde tenkt å gjøre det samme dere tipser om. Dersom også PPT "parkerer" at det er et behov og pedagogen fortsatt ikke synes det er greit tar jeg en samtale med styrer. Anonymkode: b5a90...319 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå