Gå til innhold

Mye kviser i voksen alder. Gode råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er så lei!!! Har slitt med kviser og hudormer siden 12-13-års alder, men det ser ikke ut til å gi seg. Alle andre jeg kjenner har vokst av seg problemene, selv de som har hatt acne i mye verre grad enn meg. Jeg har en del mindre kviser, hudormer og store porer i panna, på hake, nese, kinn, kjeveparti, hals, skuldre og noe på bryst. Sliter også med betente "byller" som ser ut som store myggstikk. Blir hoven og rød og må bruke mengder av dekkkrem/-stift. Har alltid reservert meg mot å bruke medikamenter som Roaccutane eller Diane, men vurderer nå sterkt å be om resept på dette. Bruker Skinoren, men synes ikke det har særlig effekt. Er i midten av 40-årene og mildt sagt møkk lei av å måtte slite med dette "tenåringsproblemet". Noen som kan dele erfaringer med Roaccutane eller Diane? Eventuelt har andre gode råd?

Anonymkode: 36203...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikk 1 liter vann på tom mage hver morgen! Samboeren min har slitt med kviser i årevis og jeg har atopisk eksem. Vann på morgenen (og jevnlig utover dagen) har gjort mirakler for oss begge, og jeg hadde prøvd ALT. 

Men det er nok lurt å snakke med fastlegen din også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, tweet skrev:

Drikk 1 liter vann på tom mage hver morgen! Samboeren min har slitt med kviser i årevis og jeg har atopisk eksem. Vann på morgenen (og jevnlig utover dagen) har gjort mirakler for oss begge, og jeg hadde prøvd ALT. 

Men det er nok lurt å snakke med fastlegen din også. 

Skal prøve dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei!!! Har slitt med kviser og hudormer siden 12-13-års alder, men det ser ikke ut til å gi seg. Alle andre jeg kjenner har vokst av seg problemene, selv de som har hatt acne i mye verre grad enn meg. Jeg har en del mindre kviser, hudormer og store porer i panna, på hake, nese, kinn, kjeveparti, hals, skuldre og noe på bryst. Sliter også med betente "byller" som ser ut som store myggstikk. Blir hoven og rød og må bruke mengder av dekkkrem/-stift. Har alltid reservert meg mot å bruke medikamenter som Roaccutane eller Diane, men vurderer nå sterkt å be om resept på dette. Bruker Skinoren, men synes ikke det har særlig effekt. Er i midten av 40-årene og mildt sagt møkk lei av å måtte slite med dette "tenåringsproblemet". Noen som kan dele erfaringer med Roaccutane eller Diane? Eventuelt har andre gode råd?

Det er neppe kviser du har. Jeg ønsker ikke å skrive uten ab, ellers skulle jeg ha hjulpet deg på pm. 

Anonymkode: 7ecad...6cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invester i en Clarisonic rensebørste.Det har reddet huden min.Er 37,og har slitt med uren hud siden 13-14 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vær nøye med å rense huden morgen og kveld. Skrubb et par ganger i uken. Bruk gjerne noe med salisylsyre og sink. 
Den billigste er Garnier sin Pure med ansiktsvask, skrubb og maske i ett! En gang i uken kan du la den stivne og bruke som maske, og 2-3 ganger i uken masserer du med de fine mikrokornene, og hver morgen og kveld masserer du bare forsiktig inn og skyller godt av. 
Etter ansiktsvasken, bruk toner og rens med bomullsdott for å få av siste restene, og smør med aloe vera gel som fuktighetskrem.

Anbefaler også å ligge langt unna sukker, spesielt sukker i kombinasjon med fett. Merker selv at om jeg spiser brownies - så ber jeg om å få kviser, får det ikke så mye av vanlige søtsaker, så vil anta det er kombinasjonen med mye fett og mye sukker....

Anonymkode: 76297...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er meieriprodukter som gir kviser ikke sukker. 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe kviser du har. Jeg ønsker ikke å skrive uten ab, ellers skulle jeg ha hjulpet deg på pm. 

Anonymkode: 7ecad...6cd

Hva er det da? Jeg sliter periodevis med samme problem bare uten byller. 

Anonymkode: 1087a...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp kjerringrådene, dropp kosmetikken, og ta det opp med legen. Dette er et helseproblem og bør behandles som et.

I ungdommen fikk jeg alltid beskjed at det ikke var noe å gjøre med det og at det bare ville gå over, og dum som jeg var trodde jeg på det. Gikk hardt utover selvtilliten, og har sikkert fortsatt senskader etter det. Det forsvant heller ikke etter tenårene, selv om det er mye mindre nå enn det var. I en alder av 31 eller noe sånt tok jeg det endelig opp med fastlegen, og han skrev ut Dalacin til meg. Det, kombinert med Basiron, har mer eller mindre eliminert problemet. Det er fortsatt symptombehandling, men hvis du tar tak i det raskt, og er flink med behandlingen, er det mye mulig at dette funker for deg også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til hudlege. Hvis du har råd kan du få time kjapt hos Volvat. Antagelig vil du få en antibiotikakur før du får prøve Roccutane, det er i hvert fall det de seriøse hudlegene krever siden Roccutane er en så sterk kur. Ofte blir antibiotikakuren anbefalt med epiduo eller skinoren siden effektene av disse forsterkes.

Diane kan gjøre noen dårlige, men jeg har ikke hatt noen problemer med disse. Funket veldig bra, faktisk.

Eucerin-produktene (hudrens, dagkrem, osv) fra apotek ble anbefalt meg av hudlege og de har også hatt god effekt på mine kviser i tillegg til produktene nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er meieriprodukter som gir kviser ikke sukker. 

Hva er det da? Jeg sliter periodevis med samme problem bare uten byller. 

Det kan fint være akne. Usikker på hva de kaller slikt på norsk, men på engelsk kalles slike kviser papules.

"Papules are a form of acne vulgaris that appear as small bumps on the face. The bumps reveal no visible pores as in blackheads, and they are not white like whiteheads. Instead, they are closed, red and surrounded by skin inflammation. "

Har opplevd noen slike selv, og de kan være både sjenerende og smertefulle. Heldigvis forsvinner de av seg selv med riktig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Okapi skrev:

Det kan fint være akne. Usikker på hva de kaller slikt på norsk, men på engelsk kalles slike kviser papules.

"Papules are a form of acne vulgaris that appear as small bumps on the face. The bumps reveal no visible pores as in blackheads, and they are not white like whiteheads. Instead, they are closed, red and surrounded by skin inflammation. "

Har opplevd noen slike selv, og de kan være både sjenerende og smertefulle. Heldigvis forsvinner de av seg selv med riktig behandling.

Nei jeg har ikke dette, da er det nok kviser for min del. Men tror jeg vet hva du prater om fordi en venninne hadde dette på armene i våre yngre år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst, hvis du har slitt med dette i så mange år, hva har du gjort for å forsøke å få bukt med det? Jeg vil nok tro at det beste for deg er å gå enten til fastlege eller hudlege, slik at de kan ta en vurdering om det ikke er noe annet enn bare litt uren hud.

Du skriver at du sliter med mindre kviser, hudormer og store porer. Dette er veldig vanlig. Også når man blir eldre. Men det går an å forebygge ved å innarbeide en god hudpleierutine med produkter som fungerer for deg, og kosthold.

Men du skriver også at du sliter med betente byller som ser ut som myggstikk. Dette virker som "underjordiske acne" og er gjerne hormonelt betinget. Dette er det vanskelig å få bukt med. Prøv å legg merke til når det kommer. Er det i perioder du er ekstra stresset, er det rundt mens tid eller annet.

Anonymkode: 77abb...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er det nok hormonene. Jeg sliter med dype akner gjennom syklus, spesielt mye var det når jeg hadde kluss etter p-piller.

Anonymkode: b07af...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er hormonelle kviser du har, hjelper det ikke å kutte sjokolade og tørke seg ekstra godt etter vask. Da er det lite som hjelper, bortsett fra det legen kan tilby.

Jeg er som deg og har kjempestygg hud i en alder av 40. Gikk på Roaccutan og merket markant bedring, men så gikk apotekene tomme i lang tid så jeg fikk ikke fullført kuren. Nå orker jeg ikke ta kuren på nytt, for jeg ble veldig dårlig (dødssliten, vondt i kroppen, klarte ikke så opp om morgenen, hud som sprakk og flasset overalt, neseblod hele tiden). Men guri som den er effektiv!

Trøster meg med at vi som har veldig uren hud i voksen alder som regel ikke har altfor mye rynker... ;)

Anonymkode: f3c7d...24d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor ofte vasker du ansiktet grundig da ?  

Anonymkode: c0dd6...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med mange av kommentarene du har fått: Er det hormonellt er det lite du kan gjøre bare med hudkremer og greier.
Alle kviser, hudormer og dritt forsvant da jeg begynte på Yasmin p-piller. (Så er ikke sikkert du trenger noe mer enn det!) Og jeg har vært plaget i mange, mange år. Både med småkviser, byller, hudormer osv. Spilte ingen rolle hvor flink jeg var til å rense huden eller unngå diverse mat. Prøvde Nattlysolje uten effekt.
Forbedringene merket jeg etter 3mnd. Nå har jeg gått på p-piller i et par år og har ALDRI kviser. ALDRI. :D Uansett hvor mye junk jeg spiser eller hvor mye jeg slørver med renserutinene. Det er for godt til å være sant nesten. Jeg trodde jeg var dømt til å være pizzatryne resten av mitt liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kutt ut meieriprodukter en periode og se om det hjelper. (Bruk heller mandelmelk f eks) Ikke kast bort penger på dyre renseprodukter, problemet er nok ubalanser i kroppen din. Ta blodprøver, se hvordan du ligger ann i forhold til vitaminer. Ligg gjerne over anbefalt nivå når det kommer til b og d vitaminer. Spis så rent som mulig og få i deg masse grønnsaker. Ta gjerne tilskudd av b12 og d3 :)

hilsen en på snart 30 som har slitt masse med kviser og byller :)

Anonymkode: 3519a...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så funket det å "kaste bort penger" på dyre produkter, som noen kaller det her. 

Har aldri hatt problemer med dårlig hud, ikke i puberteten engang. Jeg fikk acne i voksen alder og byller på kjeven slik som du har. Slet i ett par år der jeg prøvde alt av kjerringråd. Tilslutt fikk jeg anbefalt en hudpleier jeg gikk til. Kjøpte meg med rens, dagkrem og acnekrem. 1 mnd etter var problemet nesten borte. Jeg fulgte opp med ny hudpleietime 6uker etter første besøk, fortsatte med rutinene hjemme. Rens hver morgen og kveld. Tok totalt 2 mnd før jeg var kvitt alle store betente byller. Men det funka. Nå går jeg til hudpleier alt mellom 4-8 uker og bruker kun rens og krem fra henne. Har aldri hatt så fin hud før. Den gløder også. :)  selvfølgelig kommer det en liten kvise her og der når jeg skal ha mensen, men de er så små og ubetydelige at det gjør meg ingenting. En annen viktig ting er å ikke pille og klemme på de, det blir mye verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...