Gå til innhold

Dyr feiring?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ikke innlogget nå

Mine to "inngiftedet" tanter har nå satt i gang et stort prosjekt for å feire min bestemor som er 75 år. Bestemor har sagt at hun vil la dette gå forbi i stillhet og vil ikke ha noen stor feiring. Helsen er av og til litt skrantende. Men det er nå så.

Så nå har disse tantene bestemt for alle at vi skal leie et sted fra lørdag til søndag. Det blir ca 1200 pr. pers + at vi skal dele på å betale for bestemor.

Dette syns jeg er fryktelig dyrt. Har sagt flere ganger at det har ikke vi råd til . Vi bor 50 mil unna og må påregne en ekstra reiseutgift på fra 600-2400 kroner avhengig av type billett.

så da blir jo dette en tur som koster minst 3000 krone for oss. I verste fall ca 5000 kr.

Men det er tydeligvis var meg og min samboer og mine foreldre som deler den oppfatningen at dette er for dyrt og vi blir nå kalt "vanskelige".

Har jo ført til en liten splittelse i familien og nå lurer jeg på hva den generelle oppfattelsen på KG er av dette?

Syns dere at noen i en familie kan bestemme at alle skal være med på et sånt opplegg? og syns dere det er dyrt? (eller er det bare oss).

Har jo ikke lyst til å være vanskelig, men det blir mye penger for ei natt, en middag og en frokost til tilsammen 22000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er sikker på at din bestemor ikke hadde likt tanken: på at familien skal få så mye ekstra-utgifter for å ferie henne. Hun forstår sikkert at dere ikke kan komme. Har du en fin tone med henne kan du jo bare forklare henne senere at dere ikke hadde råd. Hun er sikkert forståelsesfull her.

Uansett synes jeg at dette er en ting alle i familien burde være enige om. Det dreier seg om mye penger pr hode her. Litt egoistisk av tantene egentlig: de vil glede bestemor, men gjøre det vanskelig for dere andre!

Virker som dette er en litt egoistisk handling fra dine tanter. Dessuten har jo bestemor sagt at hun ikke vil gjøres stas på! Dette tar de tydeligvis ikke hensyn til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan bli enige om en form på feiringen som gjør at flest mulig har lyst og anledning til å feire jubilanten. Det ville jeg etterstrebet hvis jeg skulle arrangere, og jeg er nesten helt sikker på at andre i min slekt ville forstått hvis jeg tok opp problemstillingen.

Når de IKKE gjør det lurer jeg på hva som egentlig er det viktigste motivet for feiringen de legger opp til.

Jeg synes ikke du under noen omstendighet skal fortelle din bestemor at dere ikke hadde råd til å komme. Hun vil bli lei seg, og ende opp med å sette mindre pris på anstrengelsene til tantene. Det aller viktigste er tross alt at hun får en så fin dag som mulig. Si heller at det var praktiske omstendigheter som forhindret dere, sykdom el.l. Å si sannheten vil bare tjene til å skape splid mellom familiemedlemmer, slik som jeg ser situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de IKKE gjør det lurer jeg på hva som egentlig er det viktigste motivet for feiringen de legger opp til.

Det har jeg også lurt på. Virker på meg litt som om dette er noe de har mest lyst til selv. Og kanskje pga dårlig samvittighet siden de ikke er spesielt flinke til å ringe eller stikke innom.

Selvfølgelig er min bestemors glede viktigst, så jeg kommer i alle fall ikke til å si noe om det økonomiske. Men en eller annen kommer sikkert til å si det.

det jeg er aller mest redd for er at hun skal bli lei seg.

Har kommet til den beslutning at jeg melder avbud og kjøper en fin presang til henne i steden. Åsså skal jeg fortsette å komme på besøk når jeg har mulighet (besøker henne hver gang jeg er "hjemme" hos mamma og pappa), ringe av og til og skrive brev og sende kort. Tror nok hun setter mer pris på denne regelmessige kontakten enn en svindyr kveld.

Virker som om de fleste mener det samme her så da er det i allefall ikke meg som er så sær. Det var godt å høre. Takker for de fine svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi ble og "tvugen" til å gi 2000.- kroner da "svigerfar" fylte 60 år.De lagde i stand et stort selskap for han (vel og greit)men jeg synes at de kan spørre om hvor mye en kan gi.Da "svigermor" ble 60 var det og ut med 2000.-kroner.Og nå kommer mine foreldre med sine 60 års dager og da blir det 4000.-.(Jeg gjør ikke forskjell).Selv om noen har god råd så har ikke alle det.De som kom med ideen er barnløse 2 inntekter og ferdig bet.hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...