AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #1 Skrevet 22. juni 2016 Skal på ferie med i Spania i sommer, og tenker å leie en bil. Vi lander på Alicante flyplass, og skal ha en bil derfra. Vurderer sterkt å bestille fra Spaniaguiden.no og Centauro, da det virker om en ok side. Noen erfaringer her? Det eneste jeg lurer på, er om jeg skal betale for full forsikring eller ikke. Jeg heller mot å ikke kjøpe utvidet forsikring, og kun ha "standardforsikringen". Da må man legge igjen depositum og betale egenandel ved eventuelle skader. Jeg tenker likevel at det er bedre enn å betale for skader man ikke får, slik man gjør ved utvidet forsikring. Hva pleier dere å gjøre? Utvidet forsikring eller bare standardforsikringen? Skal selvfølgelig gå over bilen og se etter riper og skader når den leveres ut. Anonymkode: af379...fe9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #2 Skrevet 22. juni 2016 Ta bilder av bilen før du signerer på noe, og bilder når du leverer den tibake. Anonymkode: 2db9c...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #3 Skrevet 22. juni 2016 Jeg bruker Norwegian kredittkort med leiebilforsikring som dekker egenandelen. Jeg pleier å bestille leiebil på via Norwegian også. Anonymkode: 79569...ae3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #4 Skrevet 22. juni 2016 Pleier å låne bil hos Goldcar, men har også hatt leiebil hos Centauro - ikke noe vondt å melde om hos de heller. Personlig tar jeg ikke utvidet forsikring da jeg føler forsikringene jeg alt har er såpass gode at de vil evt dekke utgifter. Nå skal det nevnes at den gangen jeg faktisk betalte for utvidet forsikring klarte jeg å ta sidespeglet i veggen i et parkeringsanlegg. Dette var selvfølgelig ikke noe jeg betalte ekstra for da. Tenker det kan være lurt å tenke over hvor mye dere skal bruke bilen, det finnes mange tullinger i trafikken i Spania også. Det er også som du nevner selv, og ab over her veldig smart å ta en titt over bilen før du signerer. Anonymkode: 3809d...ec3
Whoops Skrevet 22. juni 2016 #5 Skrevet 22. juni 2016 Centauro har jeg god erfaring med. Så vidt jeg vet er det ingen hemmelige forsikringer der... men jeg har hørt at GoldCar er litt "på" med slike. Husk at mange av de standard forsikringene bare inkluderer EN sjåfør. Jeg er ganske sikker på at Centauro har to sjåfører som standard, men det kan ha endret seg. Anbefaler at du ikke venter for lenge. Som regel er det vanskelig å få tak i leiebil om sommeren og det meste kan være leid ut allrede frem til september.
reiseglad Skrevet 22. juni 2016 #6 Skrevet 22. juni 2016 Jeg tar alltid utvidet forsikring. Ikke fordi jeg som oftest kjører skadefritt her hjemme, men fordi det ofte er annerledes trafikk i utlandet, og man har mindre erfaring med et annet trafikkbilde. Var i land med venstrekjøring nå nylig, og det synes jeg er mere utfordrende å kjøre, slik at jeg er tryggere med utvidet forsikring. Et annet spørsmål er jo: har jeg råd til å betale 8000 kr i egenandel hvis det skjer noe, eller er det enklere å betale litt mer i forsikring?
Viernes Skrevet 22. juni 2016 #7 Skrevet 22. juni 2016 Goldcar! Har leid fra de ved Alicante flyplass tidligere, og det er bare gode erfaringer. Min mor leie med ekstraforsikring, og hun følte at hun kjørte "lettere" og mer avslappet når hun visste at det var forsikra. Som andre nevner, det er annerledes å kjøre i et nytt land og rundt spanjoler. Det er fine, og gode veier vekk fra flyplassen, og da går det veldig fort med mange, pluss at det rett og slett er mange om kjører helt idiot.
reiselyst72 Skrevet 22. juni 2016 #8 Skrevet 22. juni 2016 Spørsmålet er jo som Reiseglad skriver om du har råd til å betale det som er egenandel om noe skulle skje. En annen mulighet er å skaffe seg et kredittkort med forsikring inkludert. Selv bruker jeg American Express men det finnes rimeligere kredittkort med egenandelforsikring for leiebil. Har du helårs reiseforsikring i Europeiske kan den oppgraderes til Superforsikring som også dekker egenandelen ved skade på leiebil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå