Gå til innhold

Arve flinkhet?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Arver barna foreldrenes "flinkhet" i skolen?

Jeg hadde svært gode karakterer under hele skoletiden, fra barneskolen til ut videregående. Jeg har også høy utdanning. Er det da grunn til å tro at barna vil "arve" dette?

Merker nemlig at jeg blir rimelig irritert når man prøver å si at mine barn har problemer, uten at dette kan dokumenteres. Jeg tror også man ser an foreldene, for jeg antar jeg ikke akkurat fremstår som den mest intelligente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok at barnet ditt kan få problemer av ulik art på skolen, selv om du klarte deg utmerket.

Det er ikke bare arv som spiller inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mange ting som f.eks IQ osv er arvelig, men det betyr jo ikke at barnet ditt blir som deg på disse områdene (du kan jo få et kort barn slev om du er høy, og høyde er jo arvelig)

Dessuten er det mange faktorer som ikke er arvelige som også spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arv har en del å si, men miljø og kvaliteten på undervisningen er også veldig viktig. Husk også at barnet ditt har gener fra en person til, og det er nesten umulig å vite hvilke av disse genene som vil slå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Arv har en del å si' date=' men miljø og kvaliteten på undervisningen er også veldig viktig. Husk også at barnet ditt har gener fra en person til, og det er nesten umulig å vite hvilke av disse genene som vil slå ut.[/quote']

Nå er også denne personen rimelig intelligent da :wink:

(Selv om jeg slår han i de fleste tester....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arver barna foreldrenes "flinkhet" i skolen?

Jeg hadde svært gode karakterer under hele skoletiden, fra barneskolen til ut videregående. Jeg har også høy utdanning. Er det da grunn til å tro at barna vil "arve" dette?

Merker nemlig at jeg blir rimelig irritert når man prøver å si at mine barn har problemer, uten at dette kan dokumenteres. Jeg tror også man ser an foreldene, for jeg antar jeg ikke akkurat fremstår som den mest intelligente.

Ta det heller på alvor og hør hva de sier og hva de begrunner det med, istedet for å ta det som et personlig nederlag!

Unger blir ikke nødvendigvis som foreldrene sine.

Selv jobbet jeg hardt på skolen og fikk middelmådige karakterer, mens ungene mine ikke gidder å jobbe i det hele tatt og får de samme karakterene. Skjerper de seg får de toppkarakterer, og det skal søren ikke jeg ha æren for!

Gjør du skolearbeid sammen med henne/ham hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel som i så mange tilfeller et samspill mellom arv og miljø. Du kan være så intelligent du vil, men du kommer jo ikke til å lære å lese likevel hvis du ikke kommer i kontakt med bokstaver og bøker. Nå var jo det et ekstremt eksempel, men du skjønner jo hva jeg mener. At barn av "flinke" foreldre ser ut til å arve dette kan like gjerne skyldes at foreldrene har vært ivrige til å lese for barna sine, flinke til å prate med dem på en utviklende måte osv. Noen har tilogmed dette helt naturlig (som min svigermor som ikke har noen utdannelse, men er utrolig god til å snakke med barn).

Hvis du får høre fra skolen at barnet ditt har noen problemer av noe slag synes jeg du skal ta dette alvorlig og finne ut hvorfor du får en slik beskjed. Like godt å komme igang med hjelpetiltak så raskt som mulig. Kanskje er det nok at dere selv hjelper med lekser eller liknende. En mulighet man må ta i betrakting er at svært intelligente barn kan ha vanskelig for å tilpasse seg en vanlig skolesituasjon fordi de rett og slett kjeder seg. Det er viktig å finne en løsning for barnet der det får god stimulans på sitt nivå og får mulighet til å utvikle seg i eget tempo, enten det er mindre eller mer intelligent enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2

Noen vil påstå at jeg var det som kalles "skole flink" uten at det gir grunn for å påstå noe som helst om inteligens eller andre personlige egenskaper.

Det jeg imidlertid ser er at det eldste barnet er middelmådig, mens det andre grenser opp mot geni. Dette begrunner jeg med at lærerene mener det eldste ligger midt på treet eller øvre halvdel (avhengig av hvilket fag det dreier seg om). Det yngste, som går 2 klassetrinn under hjelper det eldste barnet med leksene.

Også lærerene mener det yngste barnet må følges opp spesielt for å få utfordringer.

Konklusjonen min blir at "skole flinkhet" ikke er arvelig betinget men relaterer seg i mye større grad til miljø, utfordringer og barnets personlige interesser.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til den hjelpen pedagogene mener mine barn trenger. Først er alt bra, så er det ikke bra, så er alt bra, så er det ikke bra, og så er det bra. Og plutselig så er man i personalmangel, og da er plutselig jammen problemene blitt større også..

Hva bør en forvente av progresjon av problemoritering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far til 2
Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til den hjelpen pedagogene mener mine barn trenger. Først er alt bra, så er det ikke bra, så er alt bra, så er det ikke bra, og så er det bra. Og plutselig så er man i personalmangel, og da er plutselig jammen problemene blitt større også..

Hva bør en forvente av progresjon av problemoritering?

For meg synes det som om det ikke er satt opp en konkret problemstilling eller den er formulert for svakt.

Dermed blir også løsningsforslagene dårlig spesifisert.

Hvis løsningsforslagene blir dårlig spesifisert blir også tilbakemeldingene for evt progresjon av liten eller ingen betydning ettersom de ikke relaterer seg til problemet.

Og når det kommer inn nytt team som skal finne muligheter blir de mindre fokusert på de opprinnelige problemene og genererer nye problemstillinger.

Problemstillingene, løsningsforslagene, progresjon og evt nye problemstillinger burde vært beskrevet/rapportert på en slik måte at både involverte parter og nye involverte parter raskt og enkelt kan se status og evt tiltak som virker og nye potensielle tiltak.

Det er med andre ord utgangspunktet som er for dårlig.

Far til 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...