Gå til innhold

Alle snakker om skattepenger på konto, men når kommer regningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alternativt betaler man før 31. Mai, så slipper man renter på hele beløpet :) 

Med andre ord har man hatt penger plassert på egen sparekonto i et snaut år (om man sier at pengene i snitt har stått 1 år på konto), og i tillegg sluppet renteutgifter :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Mystico skrev:

Alternativt betaler man før 31. Mai, så slipper man renter på hele beløpet :) 

Med andre ord har man hatt penger plassert på egen sparekonto i et snaut år (om man sier at pengene i snitt har stått 1 år på konto), og i tillegg sluppet renteutgifter :) 

Det er jo bortkasta penger når renta likevel er lav. Jeg satte mine inn i fond og tjente samtidig 30 000kr etter skatt. I tillegg betaler jeg alltid for lite skatt hver mnd som settes inn i fond på den måten vokser de pengene som jeg skal betale til staten. 

Anonymkode: 9b8da...2c8

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bortkasta penger når renta likevel er lav.

Renta er generelt lav, men den effektive renta blir forholdsvis høy når man tar hensyn til at man bare utsetter innbetalingen med 81 dager.

Anonymkode: b100a...b78

Skrevet
5 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Betalingsfristen for restskatt har ikke vært nei. Den er 20. august.

Elektroniske brukere får faktura med betalingsinfo. i Altinn. Andre får fakturaen(e) i posten.

Tillegg: Renten er alt påløpt og inkludert i totalbeløpet ja.

Ingenting å spare på å betale i dag vrs 20. august.

Betalingsfristen uten å få renter i tillegg da. Det sto det hvert fall på min selvangivelse i fjor. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå surrer du fælt, tror jeg? Betalingsfristen for første avdrag (hvis man har over 1000 kr i baksmell, deles den i to) er ikke før i august. Det står HER blant annet.

Mulig du tenker på det at man kan betale på forskudd, for å unngå renter på restskattbeløpet? Den fristen var i slutten av mai. Men det gadd jeg ikke, for jeg visste for det første ikke eksakt på krona hvor mye restskatten ville bli på, og rentene ville uansett være småpenger. Jeg ser at det er ført opp 21 kr i renter på Skatteoppgjøret....

Anonymkode: f3bff...aa9

Gjør jeg? Burde sikkert påpekt at det var for å unngå renter. Unødvendige penger, uansett sum :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får sjekke Altinn på nytt de neste dagene da, og se om fakturaen dukker opp etterhvert der. Og jeg betaler de 21 kronene i renter uten å kny, det er et beløp jeg har råd til :P

Takk for svar alle sammen.

- Trådstarter

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, draug 75 skrev:

Betal fortest mulig, om så med opplysningene som framgår på oppgjøret. Om så kan du gå til kemneren med beløpet i kontanter og si dette er skatteoppgjøret for ... 

I og med at det går renter på beløpet, bør du absolutt ikke vente på faktura.

Da blir du avvist. Det er ikke mulig å betale skatten kontant. Du må benytte deg av kontonr og KID. 

Anonymkode: c3fc5...7e2

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Kristanna skrev:

Man får ikke faktura. Man bruker opplysningene som står på selvangivelsen, og betalingsfristen har vært.

Ble en smule skremt av dette. Gikk inn og fikk se at betalingsfristen slett ikke har vært, og at faktura blir sendt senere.
Det fremgår ingen opplysninger som tilsier at det er mulig å betale tidligere, mangler kid, og konto opplysninger til hvor det skal betales.

Anonymkode: 2fa33...03b

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skulle ha blitt betalt 15. juni?

Anonymkode: a7045...daa

Nei

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble en smule skremt av dette. Gikk inn og fikk se at betalingsfristen slett ikke har vært, og at faktura blir sendt senere.
Det fremgår ingen opplysninger som tilsier at det er mulig å betale tidligere, mangler kid, og konto opplysninger til hvor det skal betales.

Jo, det står det. Bruk øynene😉

Det er merkelig at alle andre får det, men ikke du? Betalingsinfo fulgte med selvangivelsen og du kan selv lage betalingsinfo via skatteetaten.no 

Anonymkode: 9b8da...2c8

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Kristanna skrev:

Man får ikke faktura. Man bruker opplysningene som står på selvangivelsen, og betalingsfristen har vært.

Joda, man får faktura, men man må betale 0,53% mer enn om man hadde betalt i mai.

Anonymkode: 327f6...df1

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk selvangivelsen din, det står på side 2 mener jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Svaret på tråden kom i dag. Fakturaen lå klar på Altinn i dag. Nå er den betalt, så slipper jeg å tenke mer på det :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også alltid logge inn på skatteetatens hjemmesider, og se alle utestående beløp med renter pr dags dato, og generere KID for innbetaling. 

Anonymkode: aa6ab...377

AnonymBruker
Skrevet
Den 22.6.2016 at 12.51, AnonymBruker skrev:

De skulle ha blitt betalt 15. juni?

Anonymkode: a7045...daa

Nei

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Kristanna skrev:

Sjekk selvangivelsen din, det står på side 2 mener jeg :)

Faktura kom i dag, og det står ingen ting på side 2 i selvangivelsen. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 22.6.2016 at 12.50, AnonymBruker skrev:

Det er det. 3.000 er forøvrig en ganske hyggelig baksmell, jeg fikk 120.000 :(

Anonymkode: 79506...61e

Hvordan greide du det? Dvs. du må vel ha visst om det? Du har spart en del i renter om ikke annet, faktisk er det mye restskatt som er det mest lønnsomme, så lenge man er klar over det på forhånd og setter av penger til det.

Anonymkode: 35ee8...052

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktura kom i dag, og det står ingen ting på side 2 i selvangivelsen. 

På siden med Foreløpig beregning av skatter og avgifter 2015 i selvangivelsen står all informasjon en trenger for å betale inn skatt.  En liten rute nederst på siden.

Anonymkode: b212f...e70

Skrevet
Den Wednesday, June 22, 2016 at 13.36, AnonymBruker skrev:

Det gjør det IKKE. Du tar feil.

Når du får Skattelikningen, så står beløpet iNKL renter på papiret, og dette endrer seg ikke i løpet av sommeren og frem til man betale giroen i august.

Stemmer.

Det står iberegnet renter til og med forfallsdato. Hvis man venter på giroen er det beløpet man skal betale. Hvis man ikke venter på giro/ faktura, er det mulig å komme billigere fra det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...