Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå når sommeren nærmer seg undrer jeg meg nok en gang over hyttesnylterne. 

Sånne som ikke skal ha hytte selv, hånei, det er jo så mye jobb, og så så dumt det er å binde seg til ett sted, da, osv. Det de gjør i stedet, er å snylte på andres hytter. Som min onkel. Både mine foreldre og min tante har hytte, og bruker mye tid og penger på å holde ved like og gjøre det fint. Min onkel inviterer seg og familien på besøk en hel uke både hos mine foreldre og min tante, så de får 2 hytteferier gratis. De har gjerne med seg en kurv jordbær og en isboks når de kommer, som betaling..

Jeg har en kollega som gjør det samme, sitter og forteller hvor idiotisk det er å kjøpe hytte for det er så mye jobb, men samtidig skal han jo selvfølgelig på opptil flere hytteturer i året - på foreldrenes/svigers sine hytter, vel og merke. 

Jeg synes det er så frekt! Når de tydeligvis er fullstendig klar over at det er mye jobb, kunne de i det aller minste tilbudt seg å komme for å hjelpe til med terassebeising, gjerne hjulpet til med å måke snø av taket om vinteren når de vil komme på besøk, men neida... 

Dere hyttesnyltere der ute, tenker dere ikke på slikt?

Anonymkode: 3373d...7e1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi drar en hel vennegjeng en gang i året til ei hytte som er i familien til en av vennene. Vi vasker alltid ned hytta før vi drar fra den og gjør litt forefallende, som klippe gresset og vaske vinduene, men må innrømme at jeg ikke har tenkt noe på annet arbeid. Nå bor vi 4-5 timer unna hytta, da. Og de som eier den innen 45 min. 

Anonymkode: 1351e...dbe

AnonymBruker
Skrevet

Noe av det koseligste med hyttetur er jo ofte å få besøk, da. Men om hytteeieren ergrer seg over freeloadere, så bør h*n si noe, da. Foreslå oppgavet i den uka de er der, feks. Eller kommentere det når "snylteren" ikke forstår hvorfor de gidder å ha hytte når det er så mye jobb  men likevel bruker hytta så mye. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det koseligste med hyttetur er jo ofte å få besøk, da. Men om hytteeieren ergrer seg over freeloadere, så bør h*n si noe, da. Foreslå oppgavet i den uka de er der, feks. Eller kommentere det når "snylteren" ikke forstår hvorfor de gidder å ha hytte når det er så mye jobb  men likevel bruker hytta så mye. 

Ja, men det er noe annet når man selv inviterer fordi man har lyst på besøk. Blir man invitert er man ikke en snylter. 

Jeg tenker mer på de som nærmest inviterer seg selv, og tar det som en selvfølge at de skal være på hytten. Og som så ikke gjør noe annet enn å sitte og slacke på terrassen som hytteeieren har brukt timesvis og tusenvis av kroner på å bygge og beise. 

• Liker 4
Skrevet

Vi er en av de som låner hytter, men vi gjør alltid opp for oss. Mannen hjelper til med vedlikehold, beising o.l når han er der. Alltid et eller annet han fikser. Vi har også med også mat til alle og bidrar på den måten.

Vi blir ofte invitert med også, så regner med de trives med å ha oss på hyttene sine :)

Skrevet

De er nesten like ille som NAV'erne

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg, Ts.

Det er først og fremst snakk om de som inviterer seg selv. Og de som inviterer seg selv hvert år da, utrolig. Men da bør jo eierne også kunne si at det ikke passer, eller f.eks foreslå en hyttedugnad eller noe. Egentlig burde jo de som inviterer seg selv foreslå det.

Jeg er av den typen som ikke vil ha hytte pga arbeid og vedlikehold og det å føle seg bundet, som du sier. Men jeg vil heller ikke låne andres hytter. Kan godt komme på dagsbesøk hvis jeg blir invitert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min kjøpte oss hytte i relativt ung alder (før vi bygget hus til og med). Mye arbeid med hytte, vedlikehold osv. De eneste som låner hytta er foreldrene våre, og de vasker hytta og slår gresset, luker/ hjelper til med å hugge ned trær osv. Så de er hjertelig velkomne. Snyltegjester har jeg lite til overs for. Slike er ikke velkomne. 

Anonymkode: f548c...a9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt dugnad kan sikkert foreslås, men en annen side er jo at det er de som eier hytta som har den økonomiske verdien som er i en hytte. De som eier/skal arve bør jo gjøre mest, selv om flere i familuen bruker hytta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt dugnad kan sikkert foreslås, men en annen side er jo at det er de som eier hytta som har den økonomiske verdien som er i en hytte. De som eier/skal arve bør jo gjøre mest, selv om flere i familuen bruker hytta.

Det er eierne som har det fulle og hele økonomiske ansvaret for hytten. Det er de som betaler for alt, og de som får penger igjen om den selges. 

Det er ikke poenget. 

Poenget er at disse som år etter år inviterer seg selv på besøk til andres hytter, og tar det som en selvfølge at de skal få bruken hytten gratis, er snyltere. Har man lyst til å reise på hyttetur, men ikke kjenner noen med hytte, må man gjerne leie en hytte til noen hundrelapper dagen, og i tillegg vaske ut og handle inn all mat selv. 

Det er utrolig frekt å bruke andres hytte på denne måten, for å få en gratis hytteferie, når man samtidig sitter og sier at man aaaldri vil betale for å ha en hytte selv. De som eier den, betaler jo! De bruker tid og penger på det, og så skal disse snylterne altså ta det for gitt at de skal få bruke hytten helt gratis, uten å betale en skit eller bidra på noe som helst vis. 

Enten får de som ikke vil betale for å ha hytte leie seg en hytte, da, eller så får de pinadø foreslå selv å bidra på annen måte når de inviterer seg selv. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Eierne må jo sette ned foten! Si at det ikke passer, at de skal kose seg alene på hytta etc. Om de ikke har baller nok til å nekte snyltere å komme, så burde de i det minste kreve at de bidrar med mat og fellesarbeid. 

Selv bruker vi hytta til min samboers familie, og inviterer gjerne en stor vennegjeng når vi først skal dit. Vi vasker alltid før vi drar, og vi gjør diverse forefallende arbeid mens vi er der. Kjempekoselig, og hytteturer er noe alle gleder seg til. Snylterne, altså de som gjerne også inviterer seg selv, har vi sluttet å ta med. 

Endret av NumberSix
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ordene "Nei, i år passer det ikke. Vi har andre planer 😊"

- de ordene fungerer helt fint.

Anonymkode: 1e2f0...641

Skrevet

Man sier nei. Problem løst.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Cordelia skrev:

Man sier nei. Problem løst.

I stedet har man fått et nytt problem: slektninger som er pissesure, så det blir dårlig stemning i hvert eneste familiebesøk resten av livet, gjerne med en stakkar slektning som står i midten og blir brukt som sytebukk for alle parter ;)

Men jada, det er så utrolig lett å sitte på nett og si at "det er jo bare" ;) 

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet. De fleste som har hytte er jo ofte glad for at den brukes, sånn som i familien min. Mange hytter som står tomme store deler av året, og det skader jo ikke om noen familiemedlemmer bruker dem litt.

Det er jo uansett de som eier hytta som får bestemme dette selv. Vil man ikke låne den bort, så si nei.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke tro at dette er et så veldig stort problem. Selvsagt finnes det hyttesnyltere, som det finnes snyltere på andre ting, men det er faktisk den som blir utsatt for snyltingen som har et ansvar for å si nei og ikke la seg utnytte. Vil man ikke låne bort hytta eller ha besøk på visse tidspunkt så sier man det, verden bør ikke være mer komplisert enn så.

Vi har hytte og har til dags dato ikke hatt følelsen av å bli snyltet på. Den er lånt bort til venner, familie og kollegaer, og har alltid fått takk og hjelp tilbake. 

Skrevet

Dette må da være hovedsaklig hytteeierenes ansvar. Si nei, si at de må ta med seg sengetøy og mat nok til oppholdet, be dem hjelpe til.

Neste gang de inviterer seg selv så si "Det passer kjempefint, for vi hadde tenkt å beise hytta og tømme utedoen den uka! Jo flere jo bedre! Stikk innom polet på veien og ta med mat, for her er det nesten tomt for alt."

Eventuelt sier dere bare at dere ønsker å være alene eller at det passer dårlig.

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I stedet har man fått et nytt problem: slektninger som er pissesure, så det blir dårlig stemning i hvert eneste familiebesøk resten av livet, gjerne med en stakkar slektning som står i midten og blir brukt som sytebukk for alle parter ;)

Men jada, det er så utrolig lett å sitte på nett og si at "det er jo bare" ;) 

Like lett som det er å syte og klage uten å ta ansvar.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Whoops skrev:

Dette må da være hovedsaklig hytteeierenes ansvar. Si nei, si at de må ta med seg sengetøy og mat nok til oppholdet, be dem hjelpe til.

Neste gang de inviterer seg selv så si "Det passer kjempefint, for vi hadde tenkt å beise hytta og tømme utedoen den uka! Jo flere jo bedre! Stikk innom polet på veien og ta med mat, for her er det nesten tomt for alt."

Eventuelt sier dere bare at dere ønsker å være alene eller at det passer dårlig.

Det der likte jeg. :biggrin:

Anonymkode: 09579...4ac

Skrevet

Jeg har ikke råd til å eie hverken leilighet eller hytte, og kommer sannsynligvis aldri til å ha det. Jeg er evig takknemlig for hver eneste invitt, og hjelper gjerne til med forefallende, matlaging, barnepass om det trengs! Mulig det er mer naturlig å praktisere normal folkeskikk når det ikke er famile, men dette har nok mye med oppvekst og miljø å gjøre også. Kommer fra gård, hvor arbeidsdagen aldri ender, og hytte er fremmedord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...