Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har stomi eller skal operere og få stomi? 
Tenkte opprette denne tråden for utveksling av erfaringer, bekymringer, råd og tips.

Vet ikke om det er noen tråder for slikt fra før her, jeg er ikke så flink til å søke... men greit å ha en forholdsvis ny tråd da. 

Jeg ble litt inspirert av dagens sak: http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/stomi-etter-fodsel-1683314.ece

Jeg er gift og har 2 barn. Fikk stomi i fjor pga jeg fikk endetarmskreft. Stomien er reversibel, men pga usikre fremtidsprognoser og vektoppgang, har jeg valgt å vente med det. Jeg føler stomien fungerer greit i hverdagen. 

Jeg tenkte dele litt erfaringer.

Sex:  Jeg har aldri blitt konformabel med stomien. Jeg vet det ligger masse blogger ute med jenter som er stolte av magen osv... men de bildene viser veldreide kropper og tomme poser... Den er ikke så sexy når der er masse avføring i. 
Men jeg er komfortabel når jeg har på stomibeltet. De finnes i ulike utgaver. Den skjuler stomien, samtidig som den gir en ekstra beskyttelse mot evnt. lekkasje.

Et annet alternativ er å ha en høy sexy truse som beskytter stomien. Vær obs på å ikke bruke hold in truser. Stramt tøy utenpå stomien, vil gi stomien et press slik at avføringen ikke går i posen, men i stedet trykker posen og avføring vil begynne å renne ut av der du limer posen på!

Det tok litt tid før jeg fant ut av dette. Likte å gå med høye hold in truser, trange dongeribukser med høyt liv. Da så man ikke stomien - og fikk flatere mage... 

men så begynte jeg å leke så forferdelig og skjønte ikke hvorfor... 

Men nå har jeg altså skjønt det.

Gå med løse, elastiske plagg.

Ha gjerne en vid lang genser på deg, om posen er full vil du få en rar klump på magen, å ha en vid genser over vil skjule dette så du får gått på do og skiftet.

Bading: Du kan dusje både med og uten pose, problemet med å dusje uten pose, er at det plutselig kan komme avføring, og da blir det et styr å rengjøre dusjen etterpå. Jeg anbefaler derfor å dusje med pose, men husk å teipe ventilene før du gjør det. Kommer det vann inni stomien, vil teipen løsne og da får du i alle fall avføring i dusjen. Det er disse hvite klistremerkene som følger med i stomieeskene du skal teipe på. 
På baksiden av stomiposen løfter du opp sømmen og ser to hull. Teip igjen disse og du er klar til å dusje.

Posene tåler vann, så om den sitter like godt etter dusjen, trenger du bare å klappe den tørr med en håndduk og du kan fortsatt bruke den etter dusj. 

Når det gjelder svømming i badebasseng går det helt greit å bade med pose, de tåler vann! Skift til en ny pose før bading.
Vil anbefale å ikke spise store måltider før bading, da det ikke er gøyt å avbryte badingen pga det plutselig kommer masse... 

Mange er redd for at stomien skal vises. Joda, hurra for bloggere som er så stolt av stomien og går med den synlig...

den er ikke så fin når den fylles... og jeg blir nok aldri komfortabel med å vise stomien. Selv ikke barna mine har fått sett stomien.
Så gale er det. Folk er forskjellige.

Jeg mistet jo håret da jeg fikk kreft og, og jeg ser jo disse bloggerne som er stolte av å vise seg uten hår. Slik blir aldri jeg.

her var det om å gjøre å så frisk ut, det var min terapi. Å "late" som jeg var frisk, jeg brukte parykk, sminket meg for å se frisk og uthvilt ut og prøvde å leve mest mulig normal. Og jeg tror det var litt av grunnen til at jeg holdt motet oppe. Jeg orket ikke å føle meg som en pasient. Rett og slett. Dersom jeg skulle stå der skallet foran speilet... eller gå rundt i butikken skallet... jeg hatet å få medynkende blikk... stakkars deg liksom. Jeg ville bare være meg jeg. Jeg var jo fortsatt den jeg alltid hadde vært, og jeg ønsket ikke noe sympati. Det var ikke mer synd i meg enn i andre. Denne kampen skulle jeg klare, og da måtte jeg være sterk og frisk. Og for å føle meg frisk, måtte jeg se frisk ut.

Og sånn er det med stomien og. jeg har ikke behov for at hele verden skal se at jeg har stomi. Ikke fordi jeg skjemmes, men fordi jeg ønsker å se frisk ut, fordi jeg føler meg frisk! Jeg ønsker ikke å bli satt i bås - stakkars henne liksom. Det er ikke meg.
Derfor skjuler jeg den.

Det finnes bikinitruser med høyt liv, badedrakter er supert, men dersom du er redd for at det kommer en stor bul på magen når du har avføring, anbefaler jeg bikinitruse eller badedrakt med skjørt. Da vises ikke denne kulen så godt, og du har en ekstra trygghet der.

Ellers når det gjelder klær, velg komfortable klær. Du kan fortsatt se sexy ut selv om du har stomi, og du trenger ikke vise den om du ikke vil det. Jeg vil uansett ikke anbefale jeans med lavt liv, de trykker ofte på stomien og det er ikke bra. 
Det finnes noe som heter stomisusp som gjør at man kan bruke vanlige bukser disse har jeg ikke testet, men jeg antar det er slik at da slipper man at buksen presser på stomien og kan forårsake lekkasje.
Jeg anbefaler bukser med høyt liv og stretch. Da vises ikke stomien og det er samtidig plass om du skulle få avføring. 
Dersom det er trangt pga trange bukser eller hold in truser/strømpebukser, kan du risikere at avføringen blir presset ut av stomien, rundt teipen...

Pass også på om natta. Det går bra å ligge på magen, men ikke hele natta mens du sover.... for dersom du får avføring, får du samme problemet... den kommer seg ikke inn i posen, og vil derfor presse på sidene og leke utover. Ikke gøyt å våkne med magen full av avføring.
Av samme grunn bør du unngå store måltider på kvelden, slik at magen er mest mulig rolig om natta.

Det kan være litt travelt om morgenen når du skal på jobb og levere unger osv. Prøv å beregne litt ekstra tid, for det er ikke noe gøyt når stomien plutselig blir veldig aktiv og du aldri blir ferdig med å skifte. Du har liksom ikke lyst til å møte på jobb med full, bulende stomi....

Ang. mat du kan spise, så kan du spise det meste... men ikke mens du er nyoperert... 
Jeg raste ned i vekt i starten, både pga jeg var kvalm pga operasjonen, men også pga jeg var redd for å spise, jeg var så redd stomien skulle reagere. Ene gangen spise jeg potetball/kumle, det var ikke lurt.... Jeg fikk magesmerter og forstoppelse, og de måtte hjelpe meg å få tømt meg... tok en slags slange ned i stomien og sugde... 

Men men... håper dere tåler litt avføringsprat. Alltid koselig det til frokosten hehe :()
Litt galgenhumor er også viktig. Jeg kaller posen min for drittsekken. 

Anonymkode: 0e610...323

Skrevet (endret)

Klær: Personlig bruker eg verken truser med høgt liv eller annet som holder posen på plass, bare vanlig undertøy og noen ganger boksere. Eg er meir ei guttejente, og klesstilen min er derfor litt gutteaktig, men til tider bruker eg tights, stramme jeans, strømpebukser og skjørt/shorts, og eg bretter posen slik man kan gjøre til vanlig (sånn at posen bare er halve størrelsen), og stapper den deretter nedi det eg velger som underdel. Eg holder meg altså ikkje kun til løse og elastiske plagg, eg har på meg det eg vil og eg lar ikkje stomien diktere garderoben min fullstendig (men noen justeringer har måtte gjøres naturligvis).. Det er lett å gjøre justeringer og finne det som passer best for hver enkelt stomi, siden ingen er like, verken når det gjelder stomi eller kropp. Dersom stomien sitter høyt oppe, så kan man fint bruke klær man kanskje ville hatt problemer med dersom stomien var plassert lengre nede. Eg vil egentlig ikkje anbefale ein vid overdel, for den vil bare få deg til å se større ut enn du er, og det er heller ikkje så pent. Da er det bedre å velge plagg som er litt løse i området hvor posen er plassert, plagg med ruffler/rynker, artige mønstre, osv. Eller rett og slett tømme posen oftere. Eg tømmer min ganske ofte siden eg ikkje liker tyngden, pluss det er plagsomt når den fyller seg dersom eg må bruke bilbelte.

Har du forresten prøvd mammabukser/mammajeans (eller hva søtten de heiter)? Det er ganske mange damer med stomi som liker de, for da kan de gå med sexy jeans, mens den elastiske delen som går over magen dekker og holder posen på plass.Det eneste er å følge med på menden i posen når du bruker litt trangere klær, og passe på at den ikkje fyller seg med luft heller, for da risikerer du lekkasje dersom du bøyer deg eller noe slik at du får press på posen som er fylt opp (det presser seg ut under plata før du får sukk for deg). Been there, done that i halvsøvne, not cool.

Om du søker på ebay eller internett generelt, så kan du finne butikker som selger undertøy for folk med stomi, der trusene f.eks har ei innebygd lomme i seg som posen skal hvile i og bli støttet opp. Og du kan finne brokkbelte, støttebelte, stoma guard, og lignende som kan være av interesse. Mange syns også at selve stomiposene er stygge å se på, og da kan du kjøpe stoma covers som du trer over selve posen - de som lager slike har ofte mange artige design, og de er ganske søte å se på. Evt om du er litt handy, så kan du prøve å lage selv.

Bading: Eg har faktisk aldri badet med min stomi så langt, men det er fordi eg rett og slett ikkje har hatt mulighet. Eg dusjer alltid med posen på, og eg har aldri brydd meg med å teipe igjen lufteventilene, og har heldigvis ikkje hatt problemer pga det. Og sensura mio er vannavstøtende, så den er lett å tørke av etterpå. Du får tak i sånn ekstra teip-ting som du kan feste langs kanten på plata som gir litt ekstra trygghet under bading, og ellers er det greit å bruke badetøy med høyt liv eller slenge ein sarong eller noe lignende rundt livet. Personlig føler eg at badedrakt trolig vil gjøre det litt vanskeligere å tømme. Eg kommer til å bruke badeshorts over bikinitruse og enten bikinitopp eller ei skjorte som overdel,

Tips: Besøk sidene til leverandører av stomiutstyr, som f.eks Coloplast, der kan du betille gratis vareprøver og dermed få prøvd ut ting før du eventuelt velger ein favoritt. Brava har vært mine favoritter innen det meste så langt. Se vidoer på youtube, du kan lære så ufattelig mye av videoene der, de viser og forklarer det meste. Det samme gjelder blogger, søk søk søk deg fram til blogger og nettsider som har med stomi å gjøre. Og angående mat, ein stomiker kan faktisk ikkje spise hva som helst uten at det får konekvenser. Enkelte typer mat gjør nemlig konsistensen tykkere eller tynnere, noe blir ikkje fordøyd i magen og vil dermed komme ut igjen kun delvis brutt ned, og det kan være ubehagelig når det presses ut og bidra til lekkasjer. Tygg godt, begrens inntak av enkelte typer mat, drikk masse vann, kok grønnsaker godt, kutt i små biter, osv. Du kan også få blokkering, og dersom det ikkje ordner seg raskt, så vil du trenge sjukehus. Tips er massering av mage, å bevege seg, styrte drikke med masse kullsyre, varmeomslag.

Endret av NordTroll
AnonymBruker
Skrevet

Dette var en nyttig tråd. Unngikk utlagt tarm men letet lenge etter info på nettet før jeg ble operert uten å finne noe. 

Anonymkode: b6d8d...591

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...