Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har sovet lite og dårlig en natt eller to, og tenker å trene på dagtid. Er det da noe som er "best" å trene av kondisjon og styrketrening? Hva bør jeg velge? Tenker om dårlig og lite søvn virker spesielt negativt inn på én av delene? 

Anonymkode: 47abf...7a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

? :)

Skrevet

Lite og dårlig søvn virker sterkt negativt inn på prestasjonsevnen. Du merker det nok best på utholdenhet. Hvis du bare har hatt en eller to dårlige netter er det ingenting i veien for å ta deg en rolig utholdenhetsøkt, det kan jo faktisk gjøre at du sover bedre neste natt, men du bør ikke ta hardt i.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Wiggins skrev:

Lite og dårlig søvn virker sterkt negativt inn på prestasjonsevnen. Du merker det nok best på utholdenhet. Hvis du bare har hatt en eller to dårlige netter er det ingenting i veien for å ta deg en rolig utholdenhetsøkt, det kan jo faktisk gjøre at du sover bedre neste natt, men du bør ikke ta hardt i.

Jeg tar aldri hardt i, trener bare moderat intensitet på øktene uansett! Men hva med styrketrening, da? Virker det like negativt inn på det? På en vanlig dag (hvor jeg har sovet normalt) føler jeg mer problemer med å konsentrere meg og holde fokus under en styrkeøkt enn utholdenhetsøkt, fordi på utholdenhetsøkt så føler jeg det er mer å bare jogge/tråkke i vei uten å måtte tenke så mye. Men det kan jo være fordi jeg er mer vant med og glad i utholdenhetstrening enn styrketrening :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar aldri hardt i, trener bare moderat intensitet på øktene uansett! Men hva med styrketrening, da? Virker det like negativt inn på det? På en vanlig dag (hvor jeg har sovet normalt) føler jeg mer problemer med å konsentrere meg og holde fokus under en styrkeøkt enn utholdenhetsøkt, fordi på utholdenhetsøkt så føler jeg det er mer å bare jogge/tråkke i vei uten å måtte tenke så mye. Men det kan jo være fordi jeg er mer vant med og glad i utholdenhetstrening enn styrketrening :)

Det handler nok om vane, ja. Selv har jeg det helt omvendt, og sliter med å fortsette å feks jogge fordi det er vanskelig å bare la tankene gli. Men når jeg er litt trøtt og sånn er det enklere å ikke tenke så mye. Med styrke derimot har jeg noe å konsentere meg om, og da blir det enklere å gjøre det fordi jeg har noe å fokusere på. 

Anonymkode: d68ea...828

Skrevet

Dårlig søvn en natt er ikke noe problem for trening. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sovet dårlig natten før en konkurranse. Det har ikke påvirket noe. Null stress, det er helt vanlig.

Dårlig søvn over tid er noe annet. Det er ikke bra for kroppen og går ut over mye, konsentrasjon, helse, sosialt, studier, jobb. Også hvor mye trening du tåler. Om to netter er for mye vil du merke når du er i gang. Mest sannsynlig er trening en løsning og ikke et problem når du trener moderat. Kjenn etter selv om du får dårligere trening, og hvis styrke eller utholdenhet ikke virker bra for deg i den situasjonen så gjør du det andre i stedet neste gang.

Men helt alvorlig, helt null stress med dette for en dårlig natt eller to.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har trent når jeg har vært sliten, har vært bra og dårlig. Er jeg utrolig sliten så ender jeg opp med å yte lite, gi opp fort og bare dra hjem igjen. Andre ganger når jeg merker at jeg er mer psykisk sliten enn fysisk, så ender ofte treningene bra. Er jeg sulten i tillegg får jeg det så travelt med å komme hjem til kjøleskapet at jeg slår nye rekorder. Selv om det kanskje ikke skal anbefales å trene med sulten mage.

man får mer energi etter trening, samtidig som at man kan slå seg ned i sofaen med god samvittighet.

Anonymkode: 814d5...4d0

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare til å prøve å trene. Kroppen sier fra hvis det blir for mye. 

Anonymkode: 732e9...55a

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare til å prøve å trene. Kroppen sier fra hvis det blir for mye. 

Anonymkode: 732e9...55a

Men på hvilken måte sier kroppen i fra? Om kroppen er sliten, synes jeg det er så vanskelig å vite om det er bare fordi den har trent (men vil hente seg inn igjen), eller om det er fordi det blir for mye. 

Skrevet

Sliten etter økt er bare bra. Hvis du allerede er sliten før økta et mange ganger på rad, kan det være for mye. Det er ikke alltid så lett å vite. Noen ganger kan det løsne når du kommer i gang, og da behøver det ikke være noe problem.

Det er vanskelig å si noe konkret for deg, det kommer an på hvor ofte og hardt du trener. Man må prøve seg fram litt. Siden du stort sett trener moderat og det høres ut som du ikke har vært nedkjørt, tror jeg du har en del å gå på. Men det må du kjenne på selv.

Det kan også variere for hver person over tid. Det er ganske vanlig at folk overvurderer litt hvor mye belastning treningen i seg selv er, og undervuderer mye hvor mye belastning alt stresset i hverdagen er. Noen av supermosjonistene våre har bommet på det siste. Du snakker med en som ikke skjønner hvorfor de er så slitne, for de har ikke trent mer enn vanlig. Så kommer det etter hvert frem at de har vært gjennom skilsmisse, barnefordeling og jobbytte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...