Georg Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Der er en vakker sommerdag, og du er i godt humør. Du har handlet god middag og litt snacks, og nå skal du hjem til familien og kose deg. Bilen ruller langs veien i 50 km/t. For det står klart og tydelig på skiltet at det er en 50-sone. Man må være en hjerneskadd sjimpanse med igjenklistrede øyelokk for å unngå å se "50" på en gul bakgrunn med en signalrød sirkel rundt. Plutselig ser du noe i speilet: en stygg metallboks på fire hjul som kommer i sikkert 80 km/t og presser seg oppi ræva på din egen bil. Bak rattet sitter en enda styggere gubbe som tuter på deg. Han presser seg nærmere og legger seg ut mot siden. Ansiktet hans er rødere enn Nord-Korea, og det ser ut som om han forsøker å drite. Kanskje han må drite...kanskje det er derfor det haster? Skal du øke farten? Nei, du holder fartsgrensen. Kanskje du til og med forsøker å ligge litt under for å pine drittsekken litt mer. Han kan jo bare kjøre forbi deg...nei, men oisann, der kommer det jaggu en bil i møte...og en til. Ser ut til at han fint må holde seg bak deg en stund til. Når han endelig kjører forbi, sørger du for å få øyekontakt med tullingen. Du viser fingeren, og gubben blir enda sintere. Men det er lite han kan gjøre med det nå, du skal en annen vei og svinger av. "Neste gang tar jeg deg, Georg...neste gang" brøler den onde mannen og ler så trippelhakene klasker mot hverandre, som en applaus fra den dypeste gropen i helvete. Ok, det siste er ren fiksjon...men det er ikke første gang jeg opplever at folk oppfører seg truende i trafikken. Tuting, fjernlys, rævkjøring. Folk som kjører uten hendene på rattet i 80, folk som snakker i mobilen og leser papirer samtidig. Det er for mange tullinger på veien, rett og slett. Hvordan tar man seg av dem? Skal man presse dem av veien så de blir most av trærne? Filme oppførselen deres og kontakte politiet? Bryr de seg? Jeg skulle ønske at folk tok mer hensyn i trafikken. Oppfører de seg slik som fotgjengere også? Truer de folk i butikkene? "Fløtt deg, din jævel!!! Jeg skal ha tannkrem!. Nå blir ikke jeg så veldig skremt av slik oppførsel, men hva om det F. eks. sitter små barn i baksetet? Jeg håper virkelig dere mikropeniser med førerkort skjerper dere snart. En vakker dag kan dere støte på noen som virkelig er skumle. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 De aller fleste har speedometeret kalibrert for høyt. Dvs, de TROR de ligger i fartsgrensen, og har gjerne litt margin, som gjør at resultatet er 10 km/t under fartsgrensen. På tørre veier i sommerhalvåret er det jaggu ikke rart man blir irritert da. I 50-soner er det sjeldent noe problem, da de fleste skjønner at 50-soner kommer av tettbebygde strøk, og mange mennekser. Men i 70 og 80-sonene? Stappfullt av regelryttere som tror de er på søndagstur og at ingen andre ønsker å kjøre etter forholdene. (Kan legge til at på de aller fleste 80-soner er forholdene og veien fint tilpasset høyere fart når det er tørre og bare veier, se bare i Sverige, som har like mye fjell og svinger som oss) Anonymkode: 148f9...f52 1
DizzyRonson Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 19 minutter siden, Georg skrev: "Neste gang tar jeg deg, Georg...neste gang" brøler den onde mannen og ler så trippelhakene klasker mot hverandre, som en applaus fra den dypeste gropen i helvete. Haha lo godt av denne :D 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 3 minutter siden, Georg skrev: Opplever det stort sett i 50-soner. Men 50-soner er da sjelden med langstrekker med god oversikt uten veier som kommer inn på hovedveien. Jeg klarer ikke helt å tro det er så vanlig å få folk i 80 bak seg i en 50-sone, som forsøker å kjøre forbi, mens det kommer en bil, før det kommer en til. 50-soner er jo kortvarige, med mye hus/barn/trafikk, ikke lange soner med rettstrekker. Anonymkode: 148f9...f52
Georg Skrevet 21. juni 2016 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2016 Fartsgrensen er egenlig 70, men det er veiarbeid, så det er en midlertidig fartsgrense akkurat der. Virker som om gjøkene tror at disse ikke gjelder.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #7 Skrevet 22. juni 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste har speedometeret kalibrert for høyt. Dvs, de TROR de ligger i fartsgrensen, og har gjerne litt margin, som gjør at resultatet er 10 km/t under fartsgrensen. På tørre veier i sommerhalvåret er det jaggu ikke rart man blir irritert da. I 50-soner er det sjeldent noe problem, da de fleste skjønner at 50-soner kommer av tettbebygde strøk, og mange mennekser. Men i 70 og 80-sonene? Stappfullt av regelryttere som tror de er på søndagstur og at ingen andre ønsker å kjøre etter forholdene. (Kan legge til at på de aller fleste 80-soner er forholdene og veien fint tilpasset høyere fart når det er tørre og bare veier, se bare i Sverige, som har like mye fjell og svinger som oss) Anonymkode: 148f9...f52 Så når jeg kjører inn på gatetunet og tror jeg kjører i 10 km/t, så står jeg egentlig stille? Anonymkode: cd733...f70 4
Z.Z Skrevet 22. juni 2016 #8 Skrevet 22. juni 2016 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så når jeg kjører inn på gatetunet og tror jeg kjører i 10 km/t, så står jeg egentlig stille? Anonymkode: cd733...f70 Den var litt finurlig. Misvisning på speedometeret varierer avhengig av bil og hastighet, og feilen for mange bilmerker er typisk rundt 7-10%. Med 10% feilmargin vil speedometerhastigheter på 50, 80 og 100 km/t gi henholdsvis en reell fart på 45, 72 og 90 km/t. Dette varierer som sagt mellom bilmerkene og har vært testet f.eks. her: http://www.dagbladet.no/2013/02/12/tema/bil/bil_og_trafikk/speedometer/25666411/ Nå har de ikke målt så lav fart som 10 km/t, men med en feilmargin på 10% tilsier det en reell fart på 9 km/t. Endret 22. juni 2016 av Z.Z
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 Hvordan forklarer dere at når jwg kjører i nøyaktig 60, så viser fartsmålerne som er satt opp langs veiene (digitale) 60, da? Tar de OGSÅ FEIL?... NEI, de gjør ikke det. Anonymkode: 31069...551 2
Gjest summesumbi Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 Neste gang tar jeg deg, Georg...neste gang brøler den onde mannen og ler så trippelhakene klasker mot hverandre, som en applaus fra den dypeste gropen i helvete. Hohoo
Resignert Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan forklarer dere at når jwg kjører i nøyaktig 60, så viser fartsmålerne som er satt opp langs veiene (digitale) 60, da? Tar de OGSÅ FEIL?... NEI, de gjør ikke det. Anonymkode: 31069...551 Da hører din bil til unntakene. Spesielt småbiler fra Japan og Korea har MYE misvisning. At disse ofte kjøres av nervøse sjåfører som legger seg godt under fartsgrensen (ifølge deres misvisende speedometer) gjør ikke saken bedre. Ofte ligger da disse "sikkerhetsbevisste" tullingene I 65 I 80-sonen......Jeg har sjekket min bil mot både GPS og disse lystavlene, og vet hva feilvisningen er, og blir dermed berettiget forbannet på alle lusekjørere....
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 3 minutter siden, Resignert skrev: Da hører din bil til unntakene. Spesielt småbiler fra Japan og Korea har MYE misvisning. At disse ofte kjøres av nervøse sjåfører som legger seg godt under fartsgrensen (ifølge deres misvisende speedometer) gjør ikke saken bedre. Ofte ligger da disse "sikkerhetsbevisste" tullingene I 65 I 80-sonen......Jeg har sjekket min bil mot både GPS og disse lystavlene, og vet hva feilvisningen er, og blir dermed berettiget forbannet på alle lusekjørere.... Jeg har volvo. Volvo tar aldri feil Anonymkode: 31069...551 1
Spøkelseskladden Skrevet 2. juli 2016 #13 Skrevet 2. juli 2016 Den 21. juni 2016 at 1.09, AnonymBruker skrev: De aller fleste har speedometeret kalibrert for høyt. Dvs, de TROR de ligger i fartsgrensen, og har gjerne litt margin, som gjør at resultatet er 10 km/t under fartsgrensen. På tørre veier i sommerhalvåret er det jaggu ikke rart man blir irritert da. I 50-soner er det sjeldent noe problem, da de fleste skjønner at 50-soner kommer av tettbebygde strøk, og mange mennekser. Men i 70 og 80-sonene? Stappfullt av regelryttere som tror de er på søndagstur og at ingen andre ønsker å kjøre etter forholdene. (Kan legge til at på de aller fleste 80-soner er forholdene og veien fint tilpasset høyere fart når det er tørre og bare veier, se bare i Sverige, som har like mye fjell og svinger som oss) Anonymkode: 148f9...f52 Uansett hva slags fart forholdene tilsier at man kan kjøre i så er nå engang fartsgrensene det de er. Og skulle det være radarkontroll på en av disse fine, tørre, langstrakte veiene så hjelper det ikke å argumentere med at man ønsket å kjøre etter forholdene. 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #14 Skrevet 2. juli 2016 4 minutter siden, Spøkelseskladden skrev: Uansett hva slags fart forholdene tilsier at man kan kjøre i så er nå engang fartsgrensene det de er. Og skulle det være radarkontroll på en av disse fine, tørre, langstrakte veiene så hjelper det ikke å argumentere med at man ønsket å kjøre etter forholdene. Hva mener du med det? Man skal kjøre etter forholdene. Og de gir ikke bot for å kjøre i 60 i 80-sone. Anonymkode: 31069...551
Spøkelseskladden Skrevet 2. juli 2016 #15 Skrevet 2. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med det? Man skal kjøre etter forholdene. Og de gir ikke bot for å kjøre i 60 i 80-sone. Anonymkode: 31069...551 Beklager, jeg trodde du mente at det var greit å gjøre over fartsgrensa om forholdene tilsa det. Jeg misforsto.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #16 Skrevet 2. juli 2016 20 minutter siden, Spøkelseskladden skrev: Beklager, jeg trodde du mente at det var greit å gjøre over fartsgrensa om forholdene tilsa det. Jeg misforsto. Det er bare uvøren kjøring jeg er ikke den du siterte forresten. Anonymkode: 31069...551
Gothminister Skrevet 2. juli 2016 #17 Skrevet 2. juli 2016 De verste tullingene i trafikken er lusekjørende. De som på død og liv holder alle fartsgrenser, spesielt i 50 soner, det går fint og ligge i 60. Eller slippe folk forbi bør mange av disse små nervøse sjåførene tenke på.
Gothminister Skrevet 2. juli 2016 #18 Skrevet 2. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: . Og de gir ikke bot for å kjøre i 60 i 80-sone. Anonymkode: 31069...551 Man burde ikke bare få bot. Men miste lappen. Lusekjøring er det verste i trafikken.
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 2. juli 2016 #19 Skrevet 2. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med det? Man skal kjøre etter forholdene. Og de gir ikke bot for å kjøre i 60 i 80-sone. Anonymkode: 31069...551 Jeg vet om folk som har fått bot for å kjøre for sakte.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2016 #20 Skrevet 2. juli 2016 Jeg legger meg konsekvent 4 km/t over fartsgrensen på mitt speedometer i min bil. Lystavler har vist at det skal gi tilnæmet korrekt hastighet. Og daglig blir jeg forbikjørt av biler som brått blir borte i horisonten. Jeg nekter å tro på at 84 i bilen er 60 på veien og at disse som kjører forbi holder 80. Anonymkode: 6f63b...808
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå