Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere,

har to spørsmål ang lavkarbo. Har tidligere gått på lavkarbokosthold og gikk ned 17 kg på 3 mndr. Syns maten er helt fortreffelig og det var lett å finne erstatninger. Til og med søtbehovet fikk jeg dekket.

Den gang hadde jeg bare en liten baby. Nå sitter jeg med 3 relativt store barn. Har gått på lavkalori i et halvt år nå og går ned minimalt. Jeg spiser rundt 1300 kalorier og kjenner meg rett og slett altfor sulten og energiløs. På lavkarbo er jeg i det minste skikkelig mett hele tiden. Og jeg kan spise når og hvis jeg trenger det.

Spørsmålene er:

1. er det noen her som har gått fra lavkalori til lavkarbo og hvordan syns du overgangen gikk? var det vanskelig/hardt?

2. hvordan er det å gå på lavkarbo når man har barn i skolealder (og små-sære i kosten). Lager dere alltid ris/pasta etc i tillegg til barna, eller lar dere hele familien gå på dette kostholdet? er det stress  å lage ekstra til de andre?

Håper noen har ork til  å svare.

mvh Beate

Anonymkode: 6208f...86e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1) jeg gikk fra lavkalori til lavkarbo over natta og synes overgangen fungerte bra. Kroppen var glad for å få noe å forbrenne igjen, jeg kunne endelig spise blant annet ost med god samvittighet, og formen ble straks bedre. Gikk også ned i vekt.

2) lag mat hvor det er mulig å dele karbohydratene fra resten. F.eks; spis spaghetti og tomatsaus der spaghettien er ved siden av. Du spiser kun tomatsaus og f.eks en salat, mens familien spiser spaghetti.

Annet forslag; omelett hvor de andre spiser med brød, og du spiser omelett og f.eks en salat ved siden av.

Anonymkode: b43b8...080

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar og gode råd!

Bare lurer på om du telte kalorier også?hører noen gjør det men jeg orker ikke tanken på det mer .

Beate 

AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg synes overgangen fra lavkalori til lavkarbo var kjempelett. Har lest meg litt opp og lærer fortløpende nye oppskrifter. Har gått ned 7 kg på 5 uker. Jeg er nesten for mett for lenge og har ingen søtsug.

2. Middag lages som tidligere, men jeg tar mye mer grønnsaker og salat. Lager de beste sausene med matfløte som basis, forskjellig krydder, ost etc for å variere smaken. Ungen her i huset er glad i karbohydratene, så det får hun. Det er jo ingen stress å lage det. Hun digger også sausene! :)

Anonymkode: f4ea8...59e

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og gode råd!

Bare lurer på om du telte kalorier også?hører noen gjør det men jeg orker ikke tanken på det mer .

Beate 

Du trenger ikke å telle kalorier på lavkarbo så lenge du er under 75gr krbohydrater pr dag.

Anonymkode: 50c78...f84

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Jeg synes overgangen fra lavkalori til lavkarbo var kjempelett. Har lest meg litt opp og lærer fortløpende nye oppskrifter. Har gått ned 7 kg på 5 uker. Jeg er nesten for mett for lenge og har ingen søtsug.

2. Middag lages som tidligere, men jeg tar mye mer grønnsaker og salat. Lager de beste sausene med matfløte som basis, forskjellig krydder, ost etc for å variere smaken. Ungen her i huset er glad i karbohydratene, så det får hun. Det er jo ingen stress å lage det. Hun digger også sausene! :)

Så godt å høre at det har gått så fint. Lavkarbo mat er utrolig digg. Elsker kjøtt og gode sauser....så jeg håper dette skal gå bra

7 kg ned på så kort tid er dritbra. Well done!

Takk for  svar.

Beate

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å telle kalorier på lavkarbo så lenge du er under 75gr krbohydrater pr dag.

Anonymkode: 50c78...f84

Men da bør jeg altså legge inn alt jeg spiser likevel, for å ha en viss oversikt?

Jeg kommer til å legge meg på rundt 50-70 karber hver dag. Det gjorde hvertfall susen sist. Men telte ikke kalorier da, hadde bare en viss oversikt (husker ikke om jeg skrev inn alt i myfitnesspal e.l). Også er det vel lurt å tenke max 5 gr karber pr 100 gr?

beate

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen erstatning for brød eller knekkebrød? Kunne godt ha spist masse egg, makrell, ost osv, men det blir vanskelig uten noe å ha det på 

Anonymkode: f1ecb...4d3

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noen erstatning for brød eller knekkebrød? Kunne godt ha spist masse egg, makrell, ost osv, men det blir vanskelig uten noe å ha det på 

Anonymkode: f1ecb...4d3

Det finnes både knekkebrød og brød du kan spise. Cloud bread kan du forsøke å lage (finnes mange flotte oppskrifter på nett), evt kjøpe dansk rugbrød, eller den lyseblå pakka med knekkebrød som heter "fiber" og noe annet. Alle er gode lavkarboalternativer. 👍

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes både knekkebrød og brød du kan spise. Cloud bread kan du forsøke å lage (finnes mange flotte oppskrifter på nett), evt kjøpe dansk rugbrød, eller den lyseblå pakka med knekkebrød som heter "fiber" og noe annet. Alle er gode lavkarboalternativer. 👍

Fiber balance var det den knekkebrødvarianten het.

Den er forresten veldig god å bruke som chips i salsa, guacamole eller annen dip når du craver potetgull.

Skrevet

Skal følge med på denne tråden. Spiser selv en del lavkarbomat, men spiser f.eks knekkebrød og bittelitt poteter. Er så lei av å hele tiden være oppblåst + masse vann i kroppen, merker allerede etter en uke at jeg er blitt mye slankere. 

Skrevet

Noen som vil legge ut oppskrifter her? :) 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fiber balance var det den knekkebrødvarianten het.

Den er forresten veldig god å bruke som chips i salsa, guacamole eller annen dip når du craver potetgull.

Fiber balance har 5 g karbo pr stk (spiste dette før jeg la om til lavkarbo).

Jeg lagde meg solsikkeruter her om dagen. Dem fungerer som brødmat, veldig gode

https://cecilietb.no/2010/11/26/solsikkeruter/

Cloud brød er også nevnt, dem har jeg ikke brukt som brødmatenda. Jeg spiste opp alt da dem var ferdige :fnise:

Er ikke noe fan av frokost, så lunsj er ofte en omelett av en eller annen sort.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...