AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Når man ser på tv program som "Boligjakten" osv, så syns jeg folk er så kresen og ønsker egentlig alt nyoppusset - det skal veldig mye til for at folk blir fornøyd. Luksus, strøkne leiligheter og dyr smak er noe som ofte går igjen - selv hos førstgangsskjøpere. Jeg selv har alltid levd nøkternt. Nå har jeg nylig gjort et godt kjøp til under takst og kjøpt en gammel leilighet med kjempepotensiale. Jeg er absolutt ikke fin på det, ei er heller ektefellen - vi ønsker å leve fornuftig i stedet for i luksus. Hva tenker dere andre om temaet? - Er det noe nøkternhet å spore hos dere når det gjelder bolig og livsstil, eller er dere alle luksus dyr? Anonymkode: 598d9...8e6 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Det er vel nettopp dette samfunnet vi lever i? Alt skal være så nytt og fint, selv om man må ta opp fleire hundre tusen i lån og gjeld - for å få det til. Det er liksom ikke bra nok å spare opp penger, til man faktisk får råd lenger... Anonymkode: 62f98...206 5
Cata Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 Jeg er delvis luksusdyr. Dvs. at da jeg kjøpte så kjøpte jeg ny leilighet og var veldig fornøyd med det. Jeg er nemlig en kløne med slike ting så meg og et oppussingsobjekt hadde vært en særdeles dårlig kombinasjon. Men for å veie opp så kjøpte jeg absolutt ikke større dyrere leilighet enn at jeg var sikker på jeg kunne betjene lånet med god margin, så jeg mener jeg opererer med noenlunde nøkternhet likevel. Jeg kan heller ikke skryte på meg at jeg kjøper møbler stadig vekk. I stua er vel sofaen det nyeste møbelet, og den kjøpte jeg i 2001.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 Tror litt av konseptet er å velge folk som er kritiske. I tillegg ser jeg at mange av de utvalgte til programmene har ganske mye penger til å være førstegangskjøpere. Jeg opplever dem ikke som representativ for "folk flest". (Sa hun som bor på beste vestkant, men ikke alltid har bodd på byens finere adresse.) Anonymkode: 15217...50a 1
Mallis Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Folk er forskjellige, og det må en bare akseptere Selv bygde jeg helt nytt hus som 18 åring, og innredet huset akkurat som jeg ønsket. Nå har jeg nettopp kjøpt noe nytt, og er strålende fornøyd med det. Er ikke alle som er i stand til og kjøpe gammelt som må pusses opp. Og ikke alle som har tid/Ork til vedlikehold av gamle hus. Det koster mye penger det også, på sikt. Nå er jeg over snittet glad i hus/hjem og interiør. 1
momo Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Jeg bor i en eldre leilighet, og som ikke er noe spesielt pusset opp. Og jeg kjøper og blanding av brukte og nye møbler. Så har jeg og møblene mine lenge, bytter ikke ut hele tiden. Ikke har jeg bil. Og jeg bryr meg ikke om merker, og at alt skal være så flott og fint. Jeg vil bruke mine penger på opplevelser. 3
tøysekopp Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 Vi kjøpte oppussingsobjekt, hvor vi har tatt ting etterhvert som vi har spart opp penger. Hadde blant annet "tjukk-tv" inntil for fem år siden 😊 så vi er absolutt ikke så fin på det, men merket jo at f.eks. oppussing av stue og kjøkken tærte endel på forholdet, så tviler at det blir kjøpt et nytt oppussingsobjekt. 1
Gjest hockeyfrue Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 Jeg er nok ganske kresen, og også et "luksusdyr" som du kaller det. Når jeg først skal bruke så mye penger på noe, så vil jeg ha det nøyaktig slik jeg ser for meg i hodet mitt. Nå er vi så heldige at vi slipper å ta opp lån for å kjøpe hus, derfor føler jeg at det er ok å være kritisk og "storforlangende". For folk flest, som må ta opp lån, blir det noe litt annet, og jeg synes det er idiotisk å låne høye summer når man egentlig ikke har råd til det. Da får man heller kjøpe noe som krever litt oppussing, og spare opp penger til det man vil forandre på.
Hottrio Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 19 minutter siden, momo skrev: Jeg bor i en eldre leilighet, og som ikke er noe spesielt pusset opp. Og jeg kjøper og blanding av brukte og nye møbler. Så har jeg og møblene mine lenge, bytter ikke ut hele tiden. Ikke har jeg bil. Og jeg bryr meg ikke om merker, og at alt skal være så flott og fint. Jeg vil bruke mine penger på opplevelser. Nei hvorfor skal man kjøpe DYRE merkevarer? Slikt betyr ikke noe for meg heller. Jeg har bil (som et nødvendig fremkomstmiddel), men det er ei billig skranglekasse for å si det sånn. 1
Zienna Skrevet 21. juni 2016 #10 Skrevet 21. juni 2016 Jeg har ikke sett "Boligjakten", men jeg har levd en stund, og observert det samme som deg. Mange unge har en oppfatning at alt må være perfekt og på plass med èn gang. Så går det et par år, og trendene skifter, og da MÅ man liksom følge med. Personlig tror jeg det er lurt å bo seg til i et hjem. Et hjem skal ha personlighet. En kopi av "Bohus" er ikke det, og heller ikke Kahlervase, Haystoler og Muutokopper. Alt slikt er trender og forbigående. Å bruke øynene for hva en selv liker, veie for og mot om man har råd, klikke fram og tilbake på finn.no for å se om akkurat den lampen som kan bli fin, er der. Det er økonomisk, gjenbruk og gir et mer personlig hjem! 3
Gjest Coolaid Skrevet 21. juni 2016 #11 Skrevet 21. juni 2016 Vi er litt "alternativ" i forhold til mange andre - har litt andre verdier enn penger og luksus. Foretrekker sykkel i stedet for bil, selv om vi har en nyere bil. Eier eldre leilighet i stedet for ny og ikke redd for å bruke malekost for å gjøre det hjemmekoselig. Syns det er helt greit med gjenbruk så lenge det er god kvalitet og det vi trenger. Vi lærer barna våre andre verdier enn forbruk og luksus og ønsker heller å være sammen i stedet for å jobbe oss i hjel for å betjene dyre lån. Tingene og leiligheten skal ikke eie oss, vi skal eie dem. Helt enig i det som har blitt skrevet i tråden her om å "bo seg til".... etterhvert finner man ut hva man egentlig trenger. Det er utrolig mye snobbete folk for tiden....
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #12 Skrevet 21. juni 2016 For meg handlet det om kapasitet og kunnskaper. Jeg ønsket for eksempel et relativt nytt bad, da dette er noe som tar mye tid og er dyrt å fikse. Kjøkken derimot ønsket jeg egentlig at ikke skulle være nytt, da jeg synes mange kjøkken i dag er skikkelig stygge og jeg ville ha min egen stil der også som i resten av huset. Anonymkode: 25d6d...e42 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #13 Skrevet 22. juni 2016 Vi er på boligjakt, og vi faller vel inn under begrepet kresen. Vi gir begge blanke faen i fancy merker og designerskit og grisedyre parketter og slikt. Men: det skal være pent og ordentlig oppusset. Ingen av oss er glade i typisk oppussingsprosjekter, det føler vi vi har hatt nok av (og det ender med mye småkjekling og irritasjon og dårlig stemning hver gang). Å hyre inn folk til å gjøre alt for oss, blir dyrt, og gjerne også tidkrevende. Og ikke minst også irriterende, all erfaring tilsier at det blir utrolig mye styr med å konstant måtte følge med på at ting blir gjort som de skal, og mase på at arbeidsfolk skal komme når de sier, etc etc. Så da vil vi heller legge penger i å kjøpe et ferdig oppusset hus. Det kan helt fint være laminat på gulvet, så lenge den er lagt på en skikkelig måte og ikke må rives opp og legges på nytt. Det må gjerne være hvitevarer fra ikea, vi har ikke behov for Miele eller hva det nå er som et det hotteste og heftigste. Vi trenger ikke stråtapet eller hva det nå heter til 50 000 kvadraten, det holder helt fint med pent lagt miljøstrie med helt dønn vanlig maling oppå. Anonymkode: 348a8...7d3 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #14 Skrevet 22. juni 2016 Det er grunnen til at jeg fresher opp leiligheten min nå før jeg skal selge. Følger med på finn, og objekter hvor det er foretatt enkel overflatebehandling går unna. Maling av vegger og nytt gulv er noe alle egentlig kan gjøre, men ikke orker styre med og derfor er villige til å bla opp litt ekstra. Anonymkode: e8403...438
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #15 Skrevet 22. juni 2016 11 timer siden, Cata skrev: Jeg er delvis luksusdyr. Dvs. at da jeg kjøpte så kjøpte jeg ny leilighet og var veldig fornøyd med det. Jeg er nemlig en kløne med slike ting så meg og et oppussingsobjekt hadde vært en særdeles dårlig kombinasjon. Men for å veie opp så kjøpte jeg absolutt ikke større dyrere leilighet enn at jeg var sikker på jeg kunne betjene lånet med god margin, så jeg mener jeg opererer med noenlunde nøkternhet likevel. Jeg kan heller ikke skryte på meg at jeg kjøper møbler stadig vekk. I stua er vel sofaen det nyeste møbelet, og den kjøpte jeg i 2001. Jeg skjønner ikke hva som gjør deg til delvis luksusdyr ut i fra det du skriver her. Anonymkode: 993dd...928 3
Cata Skrevet 22. juni 2016 #16 Skrevet 22. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hva som gjør deg til delvis luksusdyr ut i fra det du skriver her. Anonymkode: 993dd...928 Ny leilighet som ikke krevde oppussing - sånn i henhold til hovedinnlegget.
hjertesukka Skrevet 22. juni 2016 #17 Skrevet 22. juni 2016 Har endelig fått meg et koselig lite hus, der ingenting er hverken strøkent eller luksus. Men du verden som jeg trives og så har jeg DEN flotte utsikten. Det som skal pusses opp, tar jeg etterhvert, en ting ad gangen. Forrige uke satte snekkeren inn nye utsiktsvinduer og jeg kjøpte meg ny lenestol på ikea. Det er luksus for meg. 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #18 Skrevet 22. juni 2016 Jeg kjøpte et totalt renoveringsprosjekt da jeg var nyutdannet, rev alt inn til murveggen, byttet rør, det elektriske og bygget opp igjen alt med kvalitetsvarer. Knakende bra leilighet som ble akkurat slik jeg ville ha, og som solgte lett da jeg skulle flytte. Imidlertid er det første og siste gang jeg orker å begi meg ut på noe sånt, selv med mye støtte fra fagfolk i familien så var det et helvetes mas, det var dyrt og tok lengre tid enn man skulle tro. Så når jeg skulle flytte igjen orker jeg ikke noe som var totalt nedsarvet. Kjøpte en leilighet som kun var åtte år gammel, der jeg mislikte kjøkken, gulv og veggfarge, men tenkte at det var ingen krise og nok skulle fikses innen ett år eller to. Pga sykdom som slo meg kraftig ut ble det nesten seks år før den oppussingen tok til. Jeg mislikte å være hjemme fordi jeg ikke klare å forsone meg med kjøkken og gulv, det var rett og slett ukoselig uansett hva jeg gjorde, og det var vanskelig å sminke noe mer uten å ta store og dyre grep. Alle som var på besøk syns det så flott ut, men jeg likte det ikke. Når nå alt er ferdig kjenner jeg på gleden ved å komme hjem, at jeg trives med å være hjemme og at jeg omsider virkelig koser meg, slapper av og finner ro i hjemmet mitt. Møblene er de samme, litt nytt, litt gammelt, litt arvet osv, men rammen rundt er så ufattelig mye bedre enn den var. Skal jeg flytte igjen (skal jo sikkert det en gang) skal det ikke være store prosjekter som må til før jeg flytter inn. Det skal i så fall være ting som kan gjøres før jeg flytter inn, som maling av en vegg e.l. Jeg har lært så altfor godt hvor mye styr det er å gjør store endringer, og hvor dyrt og tidkrevede det er. Plutelig kommer noe uforutsett i veien, så sitter du der med en leilighet som gir mistrivsel. Det er heller ikke alle som har handy folk til å hjelpe seg, eller som orker å usikkerheten med uvisse kostnader. Jeg tror ikke folk er luksusdyr, eller bare har verdier som penger og luksus slik Coolaid beskriver, jeg tror folk ønsker å kjøpe seg noe nærest mulig drømmen for de pengene de har tilgjengelig. Anonymkode: cfc02...a85 1
CoolSistah Skrevet 5. oktober 2016 #19 Skrevet 5. oktober 2016 Gammel tråd, men måtte bare kommentere her. Endelig er det noen som tenker det samme som meg. Jeg blir så satt ut av folk som ser på relativt nye boliger, ganske nøytralt og pent innredet (slikt som passer de fleste;hvite vegger og lister osv) og jeg tenker- "Åh, den leiligheten var jo perfekt!" Den har kanskje alt det andre man ser etter også, som en ok pris, god planløsning, bra beliggenhet, fint uteområde, nok soverom osv. Mens de som er på visning blir skikkelig i tvil, for til tross for alt det positive er det jo sååå mye som må pusses opp! Slik det er nå er det levelig, men rett og slett uholdbart i lengden. Haha, og jeg sitter og lurer på hvilke feil de egentlig ser. Kjøkkenet kan ha vært nytt for fem år siden, men det er så "utdatert" nå at de vurderer å ikke by på leiligheten fordi de da må pusse opp kjøkken, som jo kan være ganske dyrt. Greit at mange kanskje vil ha personlig stil i hjemmet sitt, men er det virkelig sånn at folk forventer å kunne kjøpe en leilighet med akkurat deres smak i benkplater, vinduskarmer, dører, baderomsinnredning osv? Spesielt når man kanskje ikke har så mye penger å bruke? (Jeg tenker naturligvis ikke på folk som har god råd, de har jo faktisk penger til å kjøpe seg det de vil og kunne være litt storforlangende. Jeg tenker mer på de som skal inn på boligmarkedet for første gang f.eks, og allerede har *litt for lite, sånn egentlig*. Synes det er rart at de finner det naturlig å være så kravstore.)
SunnivaOslo Skrevet 5. oktober 2016 #20 Skrevet 5. oktober 2016 Jeg er vel kresen når det kommer til feks baderommet,der vil jeg at alt skal være i orden og fint,men feks å.male om vegger ol ser jeg ikke problemet med. Har selv bytta ut benkeplater på kjøkkenet og spraylakkert kjøkkenskapene. Malte også om stua.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå