Solbærpiken Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Jeg har et lite problem, som ikke burde Være ett problem. Vi har en gutt på 3 år som er blid og lykkelig, han spise godt og sover godt. Det tok en stund før vi klarte å få rutiner hvor han klarer å sovne selv, men nå har det fungert flott et års tid. Han har også overnattet borte hos besteforeldre på begge sider, siden han var ca 1,5-2år. De får en lapp med leggerutiner når han skal være der uten oss. Dette fungerer bra. Så hva er problemet? Besteforeldrene på begge sider vil gjerne utsette leggingen. Det kan vel ikke Være så farlig å legge han litt senere, spørsmål de. Vi sier nei, for vi har hatt noen perioder hvor vi ikke har fått lagt han I tide, da sliter han med å sovne og våkner til samme tidspunkt dagen etter - resultatet er en sur og grinete unge fra kl 16 og frem til leggetid dagen etter. Vanlig leggetid er kl 19... Jeg har også ei søster som har 3 barn, hun holder de oppe g tar e under armen hvor det måtte være. Hun synes også vi er innmari se som ikke kan dytte litt på leggetid for å Være mer sammen. Jeg skjønner ikke hvorfor de 12 timene han er våken (fra 7-19) ikke er nok.
Aamu Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Du får bare si at dere vet at hvis dere flytter tidene så blir det trøbbel. Det får de bare respektere! Søvn er så utrolig viktig for både store og små.
Solbærpiken Skrevet 21. juni 2016 Forfatter #3 Skrevet 21. juni 2016 3 minutter siden, Aamu skrev: Du får bare si at dere vet at hvis dere flytter tidene så blir det trøbbel. Det får de bare respektere! Søvn er så utrolig viktig for både store og små. Det er jo det vi gjør, og har gjort. Men det har liksom blitt en vane, at de spørsmålene om ikke de kan legge han litt senere han er jo blitt litt eldre siden sist (hver eneste gang). Det hender jo at detter fristene å si at de kan legge han så sentralt de vil, men at da må han bli der noen dager så kan de selv slite med en trøtt gutt. Men det er jo I grunnen gutten vår som blir trøtt og grinete
Aamu Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 Et øyeblikk siden, Solbærpiken skrev: Det er jo det vi gjør, og har gjort. Men det har liksom blitt en vane, at de spørsmålene om ikke de kan legge han litt senere han er jo blitt litt eldre siden sist (hver eneste gang). Det hender jo at detter fristene å si at de kan legge han så sentralt de vil, men at da må han bli der noen dager så kan de selv slite med en trøtt gutt. Men det er jo I grunnen gutten vår som blir trøtt og grinete Det kan du jo si, virker ikke som de skjønner det. Men jeg hadde vel bare sagt "nei" og så endret samtaleemne Om det er noen som ikke har noe å gjøre med når ungene legger seg, så er det øvrig familie. Det er KUN foreldrenes sak.
lunamuna Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Det er ikke alle barn som tåler forstyrrelser i rutinene. Deres gutt virker ikke til å tåle endringer i søvnrutinene. Fortsett å stå på ditt, du vil det beste for ditt barn, og det burde resten av familien også ønske. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Prøv å forklar de det uten at det har vært et samtaleemne. De må ta hensyn til barnets behov først, å holde barnet lengre oppe er et behov besteforeldrene har. Anonymkode: 1e31c...6a7
Solbærpiken Skrevet 21. juni 2016 Forfatter #7 Skrevet 21. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøv å forklar de det uten at det har vært et samtaleemne. De må ta hensyn til barnets behov først, å holde barnet lengre oppe er et behov besteforeldrene har. Anonymkode: 1e31c...6a7 Takk. Vi gjør jo det, og de har ikke holdt han mye lengre oppe. Problemet er derfor bare at spørsmålet kommer hver gang. Og vi føler oss litt kjøpe, så spm er jo om det er oss det er noe galt med eller... De svarene som ar kommet nå gjør jo at selvtilliten økes litt, vi kjenner han best og vi vet hvordan han blir hvis han ikke får sove. Det er jo en stund siden våre foreldre hadde små barn, og jeg husker jo ikke hvordan det var med meg selv og legging j den tida... Men jeg tror I hvertfall mine foreldre også holdt ganske godt på leggerutiner den gang. Men det er jo stor forskjell på egne barn og barnebarn skjønner jeg 😕
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 8 minutter siden, Solbærpiken skrev: Takk. Vi gjør jo det, og de har ikke holdt han mye lengre oppe. Problemet er derfor bare at spørsmålet kommer hver gang. Og vi føler oss litt kjøpe, så spm er jo om det er oss det er noe galt med eller... De svarene som ar kommet nå gjør jo at selvtilliten økes litt, vi kjenner han best og vi vet hvordan han blir hvis han ikke får sove. Det er jo en stund siden våre foreldre hadde små barn, og jeg husker jo ikke hvordan det var med meg selv og legging j den tida... Men jeg tror I hvertfall mine foreldre også holdt ganske godt på leggerutiner den gang. Men det er jo stor forskjell på egne barn og barnebarn skjønner jeg 😕 Ville stått på mitt der. Håper de vil ta hensyn Anonymkode: 1e31c...6a7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 Jeg er enig i at det er deres avgjørelse. Samtidig så er litt av kosen med å ha besøk av barn at "Nå er det jeg som bestemmer, ikke mamma og pappa, haha", og det er oftest noe ungene elsker. Så spørsmålet blir egentlig, er det dere som spør om barnet kan overnatte? Isåfall synes jeg dere må tåle at de vil gjøre det på sin måte, hvis de stiller opp slik for dere. Eller er det de som ber om å få ha på overnatting? Da kan dere jo ganske enkelt svare at barnet ikke får komme på overnatting hvis de ikke følger leggerutiner. Det samme ultimatumet kan du jo ikke stille hvis det er dere som ber om barnevakt. Anonymkode: 75867...70d
Solbærpiken Skrevet 22. juni 2016 Forfatter #10 Skrevet 22. juni 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at det er deres avgjørelse. Samtidig så er litt av kosen med å ha besøk av barn at "Nå er det jeg som bestemmer, ikke mamma og pappa, haha", og det er oftest noe ungene elsker. Så spørsmålet blir egentlig, er det dere som spør om barnet kan overnatte? Isåfall synes jeg dere må tåle at de vil gjøre det på sin måte, hvis de stiller opp slik for dere. Eller er det de som ber om å få ha på overnatting? Da kan dere jo ganske enkelt svare at barnet ikke får komme på overnatting hvis de ikke følger leggerutiner. Det samme ultimatumet kan du jo ikke stille hvis det er dere som ber om barnevakt. Anonymkode: 75867...70d Takk for bra tanker. Det er faktisk de dom ber om å ha han. Jeg trur vi har spurt om barnevakt kanskje 3 ganger tilsammen i løpet av livet hans. Mens de har mast om å ha han fra før han klarte seg uten morsmelk (han tok ikke flaske, til besteforeldrenes store sorg). han har nå vært borte i til sammen 3 netter, noe det tok en stund før jeg strakk meg til. Men jeg ville være sikker på at han var trygg på å være borte, før vi satte han bort i flere dager. Så de vil gjerne ha han lengre også, og synes nok jeg er en hønemor. Noe jeg kanskje er. Når det gjelder at "nå kan jeg gjøre som jeg vil". Så er mikro glad i rutinene sine, og sist han var hos mamma og pappa fikk jeg høre at han var helt programmert, fordi han hadde fortalt at nå skal vi dusje, pusse tenner, du skal lese bok osv...
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #11 Skrevet 22. juni 2016 Vi følger rutinene uansett, hele året. Julaften, bursdager osv. samme rutine hver dag. Storesøster er helt avhengig av rutiner for å fungere. Mine foreldre forstår og respekterer heldigvis det. Men jeg ville ha tatt en alvorsprat med de. Si helt ærlig at du blir lei deg av spørsmålene om å være lenger oppe og at du bare prøver å gjøre det som er best for barnet ditt. Eller la de få kjenne på hvordan det er å utsette leggetid. De som har opplevd vår jente på overtid er ikke fristet til å gjøre det igjen Anonymkode: 5fcf0...cf3
Solbærpiken Skrevet 22. juni 2016 Forfatter #12 Skrevet 22. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi følger rutinene uansett, hele året. Julaften, bursdager osv. samme rutine hver dag. Storesøster er helt avhengig av rutiner for å fungere. Mine foreldre forstår og respekterer heldigvis det. Men jeg ville ha tatt en alvorsprat med de. Si helt ærlig at du blir lei deg av spørsmålene om å være lenger oppe og at du bare prøver å gjøre det som er best for barnet ditt. Eller la de få kjenne på hvordan det er å utsette leggetid. De som har opplevd vår jente på overtid er ikke fristet til å gjøre det igjen Anonymkode: 5fcf0...cf3 Hehe, det kan jo være fristende å gjøre det siste. Men det tar gjerne noen dager å komme på rett kjøl igjen. I romjula var han med på juletrefest 2.juledag og da hadde de ikke reist hjem før i leggetiden. De trodde vel han skulle sovne i bilen, selv om han aldri har sovnet i bilen omtrent. De bare: "Det gikk jo så fint, han pratet og var så våken." Skulle ikke tru det hadde hatt et overtrøtt barn før... Da vi hentet han i 3-4-tida dagen etter holdt han på å falle sammen av utmattelse, men de synes vel det bare var koselig med en kosete gutt... I bilen hjem sleit han og satt ikke noe godt, etter 3 kvarter klarte han da å roe seg og sovnet... Da var vi nesten hjemme. 1.nyttårsdag var han seg selv igjen, litt grinete og tverr hele romjula pga det. Lite søvn eller lite mat gjør gutten vår til et lite monster 😈
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå