Gjest Ajax Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Jeg har gått til innkjøp av et slikt aktivitetsbånd. Hvor nøyaktig er hvilepulsavlesningen på en slik, og hva betyr det dersom man har lav/høy hvilepuls?
urenluren Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Hvor nøyaktig den er vet jeg ikke, men vil tippe den er ganske nøyaktig da det ikke er særlig vanskelig å måle hvilepuls. Hvilepulsen din er en god indikator på hvor god form du har. Jo lavere, jo bedre.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 Ingen hvilepuls=død Lav hvilepuls=60(max 70) og under. God form, hjertet jobber rolig for å få rundt blodet. Høy hvilepuls=70+, kan være tegn på dårlig form, sykdom, hjertelidelser etc. Anonymkode: f3306...ec1 2
Gjest Ajax Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 2 minutter siden, urenluren skrev: Hvor nøyaktig den er vet jeg ikke, men vil tippe den er ganske nøyaktig da det ikke er særlig vanskelig å måle hvilepuls. Hvilepulsen din er en god indikator på hvor god form du har. Jo lavere, jo bedre. Ok! Takktakk. Min sier jeg har 42, så det må vel være bra da 😄
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 1 minutt siden, Cyrus skrev: Ok! Takktakk. Min sier jeg har 42, så det må vel være bra da 😄 Svært bra. Er du ekstremt godt trent eller noe? Anonymkode: f3306...ec1 1
urenluren Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Et øyeblikk siden, Cyrus skrev: Ok! Takktakk. Min sier jeg har 42, så det må vel være bra da 😄 Det er veldig bra! Topputøvere har vanligvis en hvilepuls på mellom 30 og 50. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 11 minutter siden, urenluren skrev: Anonymkode: ca6c8...f9a
Gjest Ajax Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svært bra. Er du ekstremt godt trent eller noe? Anonymkode: f3306...ec1 Tydeligvis 😂 Jeg trener ikke særlig mer enn 12-16timer i uka, men det holder vel da ☺
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 1 minutt siden, Cyrus skrev: Tydeligvis 😂 Jeg trener ikke særlig mer enn 12-16timer i uka, men det holder vel da ☺ Ikke særlig mer enn sånn 2 timer for dagen? Sett i forhold til at det er 24 timer i døgnet er det jo bare 8 % av tiden din. Sett i forhold til folk flest? Er det solid Anonymkode: f3306...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #10 Skrevet 21. juni 2016 For å kunne bruke hvilepuls som et arbeidsverktøy er det viktig å kartlegge den over tid, slik at man vet hvordan den er for akkurat deg. Jeg bruker meg selv som et eksempel. Jeg er kronisk syk, og jeg bruker hvilepuls daglig for å se hvor "frisk" jeg er den dagen, og hvor aktiv jeg kan være. Normalt sett har jeg en hvilepuls på 50. Hvis jeg har trent, stiger den gjerne 5 slag, og faller gradvis etterhvert som jeg blir restituert. Hvis jeg er sliten eller syk stiger den 5-15 slag, og holder seg der over flere dager. Hvis den da faller brått har jeg blitt skikkelig overbelastet, og må ha en lengre hvileperiode. Anonymkode: f0929...d22 1
Brunsnegle Skrevet 22. juni 2016 #11 Skrevet 22. juni 2016 Den 21. juni 2016 at 19.29, Cyrus skrev: Ok! Takktakk. Min sier jeg har 42, så det må vel være bra da 😄 42 har jeg og, og jeg er ikke godt trent. Blir litt bekymret
Gjest Ajax Skrevet 22. juni 2016 #12 Skrevet 22. juni 2016 13 minutter siden, Brunsnegle skrev: 42 har jeg og, og jeg er ikke godt trent. Blir litt bekymret Vi er bare av den "chille" sorten. Ingenting å bekymre seg for 😄
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #13 Skrevet 22. juni 2016 Jeg har 39 i hvilepuls, og jeg er både tykk og i elendig form. Anonymkode: 64b2c...af8 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #14 Skrevet 23. juni 2016 Hvilepulsen isolert sett sier ikke noe annet enn hvor mange slag hjertet slår per minutt. Tallet i seg selv sier deg ingen ting. Dersom du følger hvilepulsen over tid kan du derimot begynne å se på trendene. Etter som den fysiske formen blir bedre vil hvilepulsen bli lavere. Synker den gradvis over tid betyr dette at treningen gir effekt. Er du syk eller brygger på sykdom vil hvilepulsen stige. Forhøyet hvilepuls kan også bety at kroppen ikke er restituert etter forrige treningsøkt. Plutselig høyere hvilepuls én dag behøver ikke bety noe, men dersom hvilepulsen holder seg høy over flere dager bør man ta det med ro og hvile litt. Anonymkode: 81745...1fa
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #15 Skrevet 23. juni 2016 Hvilepuls er ikke bestandig noe særlig pekepinn på hvor trent man er, for det er gjerne noe som er arvelig. Så hvis du ikke følger hvilepulsen din over tid og feks begynner og trene og ser den gå ned, så er en random test av hvilepulsen din ikke noe som kan si deg noe som helst. Min familie er et veldig bra eksempel på det; Mine foreldre har begge lav hvilepuls og det på tross av røyking og inaktivitet. Selv har jeg hatt BMI på 40, røyka og ikke vært aktiv og hatt hvilepuls på 60. Men da jeg gikk ned i vekt, kuttet røyken og trente regelmessig så var den jo lavere selvfølgelig. Men jeg hadde jo da i utgangspunktet en puls som da skulle tilsi "trent" og det var jeg aldeles ikke.. Dessuten misforstår mange dette med hvilepuls og tror det er en indikasjon på også blodtrykk, men det er det ikke. Du kan ha lav hvilepuls og farlig høyt blodtrykk! Anonymkode: 00388...e23
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #16 Skrevet 24. juni 2016 Den 22.6.2016 at 22.03, AnonymBruker skrev: Jeg har 39 i hvilepuls, og jeg er både tykk og i elendig form. Anonymkode: 64b2c...af8 Det kan være tegn på sykdom også. Selv har jeg hvilepuls på 60, er overvektig og har elendig kondis. Men trente endel som ung og var alltid i mye aktivitet som barn samt veldig slank frem til voksen alder. Har hørt det skal ha litt å si. Anonymkode: bd274...295
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2016 #17 Skrevet 24. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan være tegn på sykdom også. Anonymkode: bd274...295 Det er riktig. Lav hvilepuls kan blant annet være en indikasjon på alvorlig overtrening, lavt stoffskifte, hjerteproblemer mm. Men hvis sykdom er årsak til lav hvilepuls vil det merkes. Personen vil være trett og sliten, og ellers ha diverse symptomer på at ikke alt er som det burde være. Anonymkode: f0929...d22
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #18 Skrevet 26. juni 2016 Jeg vil si jeg er "normal". Trener 3 dager i uka, normalvektig osv. Jeg sjekket nettopp og fikk 68, men nå er jeg veldig stresset da jeg starter i ny jobb i morgen tidlig. Regner med jeg ligger på ca 60 til vanlig. Anonymkode: a8d7d...3b5
Snurri Skrevet 26. juni 2016 #19 Skrevet 26. juni 2016 Hvilepulsen vil som nevnt over kunne brukes for å måle framgang i trening og form. Men det er ganske genetisk betinget også. Jeg har for eksempel hvilepuls på 38-40 og trener ikke spesielt mye. Alltid hatt lav puls og lavt blodtrykk. Men dersom du måler din egen puls over tid, så kan du jo se om treningen har effekt på hvilepulsen, noe som vil være positivt. Lavere hvilepuls betyr større slagvolum og mer effektive hjerteslag.
applestories Skrevet 26. juni 2016 #20 Skrevet 26. juni 2016 Det var da voldsomt lave hvilepulser her. Min er 72 nå. Den har alltid vært høy, den brukte å være høyere men har heldigvis gått ned siden sist jeg sjekket for et par år siden. Kan ikke si jeg føler meg særlig syk, men formen derimot, der er det mye å hente!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå