Gå til innhold

Har en lege/sykepleier/psykolog osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulighet til å ringe noen privat og i kraft av tittelen sin forsøke å tillegge vedkommende en diagnose og oppsøke vedkommende til å søke hjelp? 

Til info har denne saken ingenting med sykdom å gjøre, men at dette mennesket mener at denne personen lyver vedrørende en sak h*n ikke kjenner til. 

Anonymkode: 0b8a3...c63

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mulighet til å ringe noen privat og i kraft av tittelen sin forsøke å tillegge vedkommende en diagnose og oppsøke vedkommende til å søke hjelp? 

Til info har denne saken ingenting med sykdom å gjøre, men at dette mennesket mener at denne personen lyver vedrørende en sak h*n ikke kjenner til. 

Og vedkommende har ingen behandler-rolle, de kjenner ikke hverandre en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ingenting av dette.Kan du forklare problemstillingen litt bedre?

Anonymkode: 1ecf7...f4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå har du over-anonymisert innlegget ditt til det uforståelige. Husk at det er vanskeligere for oss å forstå hva du mener enn det er for deg som har spesifikke personer og en konkret sak i tankene.

Anonymkode: bfffd...80a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du gir for liten informasjon til at det er mulig å få et bilde av situasjonen og dermed å svare. 

Har noen sendt en bekymringsmelding på en person så kan helsepersonell oppsøke vedkommende for å få avklart om det er grunn til bekymring. 

Anonymkode: 617e5...448

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er moren til en person som ikke har noe med meg å gjøre profesjonell sammenheng. 

La oss si det rett ut; dama misliker meg på det private plan.

Skrevet

Moren til en person (dama di feks?) med en beskyttet tittel (altså lege, psykolog osv) ringer deg og kaller deg diagnoser/forteller deg at du er sånn og slik basert på hvordan hun ser deg i lys av sin utdannelse og bakgrunn og ber deg skaffe deg selv hjelp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, duplexx skrev:

Moren til en person (dama di feks?) med en beskyttet tittel (altså lege, psykolog osv) ringer deg og kaller deg diagnoser/forteller deg at du er sånn og slik basert på hvordan hun ser deg i lys av sin utdannelse og bakgrunn og ber deg skaffe deg selv hjelp?

Riktig. 

Skrevet

Riktig. 

Om hun har lov? Tja. Med mindre du ordner kontaktforbud kan hun jo ringe deg. Men hva er det snakk om?
Bekymring for deg, eller trakassering hvor hun prøver å holde deg unna kjæresten (?) din?

Ordene hennes alene har jo ingen makt. Forstår dette som et drama og krangling som utspiller seg mellom dere?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, duplexx skrev:

Om hun har lov? Tja. Med mindre du ordner kontaktforbud kan hun jo ringe deg. Men hva er det snakk om?
Bekymring for deg, eller trakassering hvor hun prøver å holde deg unna kjæresten (?) din?

Ordene hennes alene har jo ingen makt. Forstår dette som et drama og krangling som utspiller seg mellom dere?

Jeg har aldri snakket med dama før, og jeg har beviser mot personen hun forsvarer. 

Det jeg lurte på er vel om man etisk sett kan bruke sin tittel i slike sammenhenger? Ifølge ei jurist-venninne er det ikke stuerent. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri snakket med dama før, og jeg har beviser mot personen hun forsvarer. 

Det jeg lurte på er vel om man etisk sett kan bruke sin tittel i slike sammenhenger? Ifølge ei jurist-venninne er det ikke stuerent. 

Umulig å svare på når man ikke får konkret sammenheng her...
Da handler det mer om trusler enn beskyttede titler. Men om denne psykologen er innblandet rettslig og skal vurdere deg/saken, og er inhabil på noe vis må du jo ta det med advokaten?

Henger ikke helt med...

Skrevet

Om denne personen ringer deg og sier ting basert på "jeg er ....." så er det kun ord mot ord.

Men i offentlige sammenhenger, juridisk, skriftlig osv, er det ikke lov å bruke en beskyttet tittel for å "trumfe" gjennom noe nei. Men det er mer meningsløst og bortkastet enn ulovlig i seg selv..

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare på når man ikke får konkret sammenheng her...
Da handler det mer om trusler enn beskyttede titler. Men om denne psykologen er innblandet rettslig og skal vurdere deg/saken, og er inhabil på noe vis må du jo ta det med advokaten?

Henger ikke helt med...

Jeg ønsker ikke å gå inn på saken her, men kort sagt er det en privatperson som har utført handlinger som ser ut til å være utført i den hensikt å skade meg.

Slik jeg har skjønt det, bør man ikke misbruke sin profesjon, og jeg lurer derfor på om det gjør saken mer alvorlig. 

Og nei, hun har ingen behandler-rolle, som sagt. Hun er en utenforstående som forsøker å skremme meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å ta et tenkt eksempel; 

Mads og Linda var venner. Mads begynner å sende meldinger som omhandler Linda, og Linda fremlegger bevisene for Mads. Mads benekter enhver kjennskap til saken, og Mads sin søster, Eva, som er psykolog, ringer Linda og gir henne blant annet beskjed om at hun må ta en runde med seg selv og oppsøke profesjonell hjelp. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å ta et tenkt eksempel; 

Mads og Linda var venner. Mads begynner å sende meldinger som omhandler Linda, og Linda fremlegger bevisene for Mads. Mads benekter enhver kjennskap til saken, og Mads sin søster, Eva, som er psykolog, ringer Linda og gir henne blant annet beskjed om at hun må ta en runde med seg selv og oppsøke profesjonell hjelp. 

Ahh. Ikke noe å få gjort noe med, annet enn å sette på plass kvinnfolket, anmelde eller skaffe forbud ja.

AnonymBruker
Skrevet

Ahh. Ikke noe å få gjort noe med, annet enn å sette på plass kvinnfolket, anmelde eller skaffe forbud ja.

Ah, OK. Venninnen min som er jurist mener nemlig at det er alvorlig, men mulig at hun overtolker det. 

Jeg skal selvfølgelig politianmelde forholdet. 

• Liker 1
Skrevet

Ah, OK. Venninnen min som er jurist mener nemlig at det er alvorlig, men mulig at hun overtolker det. 

Jeg skal selvfølgelig politianmelde forholdet. 

Tja, hvis hun bruker det bare for å argumentere for seg, noe jeg oppfatter her, så er det ikke mer alvorlig enn du velger å gjøre det selv..
Det er en beskyttet tittel ja, men med mindre dette bare er drittslenging frem og tilbake ville jeg ikke lagt så mye i det i seg selv. Det er det samme som å starte en krangel med moren til dama over tekstmelding hvor hun ber deg skjerpe deg og gå skolen om igjen fordi du er dårlig i rettskriving og hun er norsklærer..

AnonymBruker
Skrevet

Tja, hvis hun bruker det bare for å argumentere for seg, noe jeg oppfatter her, så er det ikke mer alvorlig enn du velger å gjøre det selv..
Det er en beskyttet tittel ja, men med mindre dette bare er drittslenging frem og tilbake ville jeg ikke lagt så mye i det i seg selv. Det er det samme som å starte en krangel med moren til dama over tekstmelding hvor hun ber deg skjerpe deg og gå skolen om igjen fordi du er dårlig i rettskriving og hun er norsklærer..

Jeg opplevde det som et sterkt forsøk på å oppfordre meg til ikke å ta saken videre. Hun truet også med at hun har en kontakt i et høytstående organ (som om de bryr seg). Har ingenting å skjule, men oppfattet hele samtalen som merkelig fra et menneske som visstnok skal hjelpe andre. Hun fremstod som ganske manipulerende. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde det som et sterkt forsøk på å oppfordre meg til ikke å ta saken videre. Hun truet også med at hun har en kontakt i et høytstående organ (som om de bryr seg). Har ingenting å skjule, men oppfattet hele samtalen som merkelig fra et menneske som visstnok skal hjelpe andre. Hun fremstod som ganske manipulerende. 

Sånn ja.

Det ville jeg prøvd å få dokumentert og anmeldt ja.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn ja.

Det ville jeg prøvd å få dokumentert og anmeldt ja.

Har heldigvis beviser på deler av det som ble sagt. Men hvis det er sånn, at psykologer og andre, fritt kan ringe rundt og forsøke å manipulere andre på sin fritid, synes jeg det er kritikkverdig. 

Regner med at det blir en telefon til fagforeningen til vedkommende i morgen fra min venninne, for å undersøke hvorvidt dette er etisk akseptabelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...