Gå til innhold

Hvor ofte har du forstoppelse/treg avføring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bæsjet nå nettopp og da kom avføringen ut, men det gikk tregt. Hvilke matvarer er det som gir så treg avføring da? Og hva må jeg spise for å bli kvitt det? Svisker?

Anonymkode: a528f...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svisker kan hjelpe ja. Og chiafrø. Så lenge du soise variert og fiberrik mat, samt drikker masse vann bør det gå seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan legge svisker litt i vann så dem bløter seg opp før de fortæres. Dette er vanlig å gjøre for eldre som er veldig konstipert. 

Anonymkode: e406a...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Få i deg masse fiber, og i kombinasjon med det, nok væske. Om du spiser mye fiber, men ikke drikker nok, kan du få veldig hard mage. Jeg får alltid kjempehard mage når jeg er på ferie og ikke får så mye grovt brød og grønnsaker som jeg er vant med. 

Svisker, kiwi og biola hjelper mot treg mage. 

Anonymkode: 06a7b...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, korn og frø, men det krever nok vann. Vann er viktig.

Mat som gir treg mage kan være ting du ikke tåler, men også ferdigmat, snackmat og snop, tilsetningsstoffer, for mye sukker og raffinerte produkter, hvetemel. Salt binder veske, så hvis man ikke drikker nok gir det også treg mage.

Bær, spesielt blåbær er veldig bra. Grønnsaker, fullkornsris er veldig bra.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, exictence skrev:

Ja, korn og frø, men det krever nok vann. Vann er viktig.

Mat som gir treg mage kan være ting du ikke tåler, men også ferdigmat, snackmat og snop, tilsetningsstoffer, for mye sukker og raffinerte produkter, hvetemel. Salt binder veske, så hvis man ikke drikker nok gir det også treg mage.

Bær, spesielt blåbær er veldig bra. Grønnsaker, fullkornsris er veldig bra.

Blåbær gir hard mage.

Anonymkode: c6e87...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blåbær gir hard mage.

Anonymkode: c6e87...046

Nei, blåbær virker regulerende på tarmfloraen. Blåbær hjelper både for forstoppelse og diarè.

http://www.paastreif.no/FMH/FMH_Artikler/Helse_ernaring/Blabar_helsebombe.html

Tok en tilfeldig link, men du kan google på blåbær og fordøyelse og finne mange artikler som påpeker dette.

Spiser man tørkede blåbær kan det virke forstoppende, særlig hvis man får i seg for lite veske.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiste noe tørket frukt igår og magen er bedre Idag. 

Men når dere får hard mage, hvordan kjenner dere det? Får dere ikke ut avføringen?

Anonymkode: fe6f7...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Få i deg masse fiber, og i kombinasjon med det, nok væske. Om du spiser mye fiber, men ikke drikker nok, kan du få veldig hard mage. Jeg får alltid kjempehard mage når jeg er på ferie og ikke får så mye grovt brød og grønnsaker som jeg er vant med. 

Svisker, kiwi og biola hjelper mot treg mage. 

Når du sier at du får hard mage på feire hvordan merker du det? Får du ikke ut noe avførinh, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier at du får hard mage på feire hvordan merker du det? Får du ikke ut noe avførinh, eller?

Ja, forstoppelse er jo nettopp det at man ikke får avføring. Jeg får også veldig hard mage, så når jeg endelig får til å drite, er det vondt og ubehagelig, og vanskelig å trykke ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, forstoppelse er jo nettopp det at man ikke får avføring. Jeg får også veldig hard mage, så når jeg endelig får til å drite, er det vondt og ubehagelig, og vanskelig å trykke ut. 

Jeg får drite, selvom avføringen kjennes hard ut. Dette er altså ikke forstoppelse iom at det kommer avføring ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri problemer med magen etter jeg begynte å spise hjemmelagde proteinrundstykker hver dag. Ett rundstykke til frokost og lunsj, holder meg mett lenge og er supersunt! De har egentlig bare havregryn i seg, men jeg bruker i tillegg linfrø, gresskarkjerner osv for ekstra kick. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...