Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet bank for 6 år siden og jeg synes jeg opplever veldig dårlig service fra denne banken. Antagelig er det vel veilderen som ikke er så kundevennlig? Eller så er vi vanskelige kunder...?

For ca 6 uker siden sendte jeg inn papirene etter samtale for å søke om utvidet boliglån med kr 100.000. Dette ser ut til å være enormt vanskelig for denne banken å ta en avgjørelse på. Vi ønsker å bruke sommerferien vår (juli) til div. oppgraderinger på huset som å male utvendig, har en låve som trenger et strøk maling + div. "småting" som rep. av et par rom i kjelleren etter en gammel vannskade (vi gjør dette selv og skaden er for lenge siden utbedret).

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er så vanskelig å få økt lånet med 100.000 for oss. Vår økonomi er som følger:

Gift par i tidlig 40-årene. Ingen barn. Vi har en enebolig med siste takst på 1.650.000 hvor lånet nå er på 678.000 og en hytte der sist takst var 1.050.000 og restlånet vårt er på ca. 550.000.
Hans inntekt (selvangivelser fra 2015) er 520.000 brutto og min er på 560.000 brutto. Vi har to biler, hvorav lån kun på den ene (ca. 70.000). Ingen studielån. Ingen forbrukslån.

Etter mine beregninger skulle vi vel ligge under maksgrensen på hva vi kan låne totalt? Samlet i lån har vi 1.228.000 + billånet på 70.000). samlet bruttoinntekt er 1.700.000. Ingen barn. Ingen betalingsanmerkninger. Aldri misligholdt noe som helst av lån eller betalinger.

Er denne banken litt sær eller er dette normalt i dag? Jeg spør for jeg vet ikke, siden det er første gang vi ber om å få låne på huset.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 764fb...891

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut, har du snakket med dem etter at papirene var sendt inn? 

Og hvorfor har dere ikke spart 100 000? Har dere ingen penger på konto? Burde jo gå raskt med lave lån og gode lønninger. Det pleier ikke å være gratis å refinansiere. 

Anonymkode: e14e2...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg økt lånet i fjor, tok noen dager fra jeg signerte til det kom på konto. Ring kundebehandleren og hør da vel?

Anonymkode: 65570...a56

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg økt lånet i fjor, tok noen dager fra jeg signerte til det kom på konto. Ring kundebehandleren og hør da vel?

Anonymkode: 65570...a56

Har ringt kundebehandler og hun forteller bare at det tar tid å avgjøre.

Skrevet (endret)

ta kontakt med en annen bank og si dere har fått et tilbud til den banken dere har nå, det pleier å få fart på sakene

Endret av makkapakka
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om dere fikk lånet eller ikke så ville det nok gått mye raskere å få svar i de fleste andre banker.

Anonymkode: d5d69...814

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres rart ut, har du snakket med dem etter at papirene var sendt inn? 

Og hvorfor har dere ikke spart 100 000? Har dere ingen penger på konto? Burde jo gå raskt med lave lån og gode lønninger. Det pleier ikke å være gratis å refinansiere. 

Anonymkode: e14e2...a2f

Ja har snakket med kundebehandler to ganger på telefon og får til svar at det er vanskelig å avgjøre.

Vedrørende de andre spørsmålene så er vel ikke det så relevant? Men ja, vi har litt penger på konto. Vi har faktisk litt igjen etter av i i fjor kjøpte ny bil kontant med sparepenger. Og oppussingen vi ønsker å gjøre koster litt mer enn 100.000 og de pengene tar vi selvfølgelig fra sparekontoen.

AnonymBruker
Skrevet

Ring rundt til andre banker og sjekk rente i samme slengen. Hvis dere er heldige ender dere opp med både mer lån og lavere rente.

Anonymkode: d5d69...814

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja har snakket med kundebehandler to ganger på telefon og får til svar at det er vanskelig å avgjøre.

Hvis det er som du forteller burde dere hatt pengene på konto i løpet av noen dager etter at banken mottok nødvendig dokumentasjon. Her er det banken som er vanskelig. 

Få tilbud fra noen andre banker og flytt lånet hvis dere ikke har eksepsjonelt bra vilkår i banken dere benytter i dag.

Anonymkode: 221d3...6aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...