Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil så gjerne begynne å jogge, men hvordan? Jeg er helt ferdig etter 100 meter... trener styrke 5 dager i uken, men energi-nivået er på 0. 

og blir der virkelig lettere etter hvert? Har hørt at man skal stole på prosessen, men jeg kommer meg jo ingen vei likevel... 

Anonymkode: 5a5d1...1cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruk treningsopplegget Couch to 5 k. Det er helt perfekt til å komme i gang med løping. Til iphone kan du bruke appene Get running og Zombies, Run! f.eks.

Anonymkode: 6f830...630

AnonymBruker
Skrevet

Eller 10KRunner. En app anbefales. Ja, det blir virkelig bedre etter hvert.

Anonymkode: 3c214...88e

AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre, har selv aldri i mitt liv klart mer enn 3km, å da var jeg ganske dau. Kutta røyken, å gikk fra å løpe 2km til 7km på nøyaktig en uke. 

Sprang på mølla med 2% i incline de første dagene å økte med 0,5-1km per dag, til jeg klarte 7km. Har også stilt inn på forskjellige programmer som oppoverbakke, intervall, "Kilimanjaro" etc. Ligger vel på 7-7,2 KPH å så kjører jeg den opp til 8 siste delen.

viktig å finne ditt rette tempo.

Har ingen kjente skader og gjorde aldri noe som var vondt i ledd, viktig å være litt varsom hvis man ikke er vandt til å løpe.

Anonymkode: 1f7d3...649

AnonymBruker
Skrevet

Start med å sette deg et mål. La oss si 3km, så går du på mølla/ute og jogger de km. Tell antall stopp, gjerne ved å telle lyktestolper. Jogg 3, gå 1, jogg 3, gå 1 lyktestolpe. Så gjør du dette 2-3 ganger før du jogger 4, gå 1, jogge 4. Så øker du bare antall lyktestolper. Når du har gjort dette en del ganger så kan du presse deg selv til å ikke telle lyktestolper, kun telle antall stopp og se om du forbedret deg. Jeg jobbet slik til jeg ble drit lei ruta mi og å telle stolper. Nå kan jeg jogge fra start til slutt.

Anonymkode: d3d32...ea9

Skrevet

Hvis du mener alvor med at du ikke klarer mer enn 100 meter nå, så vil jeg foreslå at du tar det noe mer forsiktig enn det som antydes over her. Det eneste jeg kan se kan funke på det nivået er "lyktestolpemetoden" fra innlegg #5, men du bør nok snu det. Jogg en, gå tre osv... Etterhvert som du blir i bedre løpeform øker du til gå 2 jogg 2, så jogg 3 gå 1. 

Du har en fordel i og med at du har trent styrke så muskulaturen er sterk, men beina skal likevel venne seg til en annerledes belastning. 

Hvis det kan være en trøst så var jeg i sin tid bare halvparten så god som deg. Jeg klarte kun 50 meter før jeg var knekt. Jeg begynte da med å løpe på mølle. Første gang løp jeg 50 meter før jeg gav opp. Neste gang presset jeg meg til 100, så 150... Den gang var jeg 24 år. Et år etter jeg begynte kunne jeg fint jogge 4km uten stans i det daværende Grete Waitzløpet. 

Nå i svært så voksen alder har jeg begynt å jogge igjen etter mange års latskap. Nå var jeg tydelgvis litt sprekere for da jeg begynte denne gangen klarte jeg i det minste 500 meter. Samme metode ble benyttet denne gang - jeg la på 100 meter for hver uke til jeg kom til 1 km. Så økte jeg på litt og løp noen uker på 1,2 km før jeg økte til 1,5 og senere til 2 km. 

Nå jogger jeg problemfritt 6-7 km, med litt mer anstrengelse klarer jeg 10 km uten å falle død om og et par ganger har jeg jogget 15 km. Det går helt greit det også, men jeg blir litt øm i beina etter såpass lang distanse. 

Cluet er å bygge opp løpeformen gradvis. Hastighet eller lange løp kan du tenke på etterhvert. I begynnelsen er det snakk om å løpe rolig og la beina gradvis få venne seg til belastningen. 

• Liker 3
Skrevet

It never gets easier, you just run faster.

Gjest Sobril
Skrevet

Jogge - gå - jogge - gå. Selv har jeg trent av og på over flere år. For ti år siden kunne jeg ikke drømme om å jogge mer enn en kilometer uten stopp. Nå løper jeg 10 uten problem. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Cata skrev:

Hvis du mener alvor med at du ikke klarer mer enn 100 meter nå, så vil jeg foreslå at du tar det noe mer forsiktig enn det som antydes over her. Det eneste jeg kan se kan funke på det nivået er "lyktestolpemetoden" fra innlegg #5, men du bør nok snu det. Jogg en, gå tre osv... Etterhvert som du blir i bedre løpeform øker du til gå 2 jogg 2, så jogg 3 gå 1. 

Du har en fordel i og med at du har trent styrke så muskulaturen er sterk, men beina skal likevel venne seg til en annerledes belastning. 

Hvis det kan være en trøst så var jeg i sin tid bare halvparten så god som deg. Jeg klarte kun 50 meter før jeg var knekt. Jeg begynte da med å løpe på mølle. Første gang løp jeg 50 meter før jeg gav opp. Neste gang presset jeg meg til 100, så 150... Den gang var jeg 24 år. Et år etter jeg begynte kunne jeg fint jogge 4km uten stans i det daværende Grete Waitzløpet. 

Nå i svært så voksen alder har jeg begynt å jogge igjen etter mange års latskap. Nå var jeg tydelgvis litt sprekere for da jeg begynte denne gangen klarte jeg i det minste 500 meter. Samme metode ble benyttet denne gang - jeg la på 100 meter for hver uke til jeg kom til 1 km. Så økte jeg på litt og løp noen uker på 1,2 km før jeg økte til 1,5 og senere til 2 km. 

Nå jogger jeg problemfritt 6-7 km, med litt mer anstrengelse klarer jeg 10 km uten å falle død om og et par ganger har jeg jogget 15 km. Det går helt greit det også, men jeg blir litt øm i beina etter såpass lang distanse. 

Cluet er å bygge opp løpeformen gradvis. Hastighet eller lange løp kan du tenke på etterhvert. I begynnelsen er det snakk om å løpe rolig og la beina gradvis få venne seg til belastningen. 

Enig,for noen er jo formen så dårlig at man må begynne veldig rolig. Det er jo også bedre å ta det litt for rolig i begynnelsen enn å gå for hardt ut.

Jeg har utrolig dårlig form,og nå har jeg ikke prøvd å se hvor langt jeg klarer å jogge,men jeg pleier å gå og jogge. Bruker lyktestolper eller trær,og satser på å bygge meg opp etter hvert. Akkurat nå er det ikke spesielt imponerende :)

Uansett,motiverende å se hva andre har fått til med omtrent samme utgangspunkt som meg :)

Anonymkode: 62441...72f

Gjest Tigress
Skrevet

Lyktestolpemetoden er heilt gull, men i byrjinga bør du gå eitt strekk og springe eitt, då går du dobbelt så lenge som du spring, og du får god tid til å hente deg inn att. Ikkje hald på så lenge, varm opp med gåing i 10 minutt, deretter kan du ta fem runder eller noko slikt med springe/gå, og så ta to minutt pause, gjenta fem runder springe/gå, to minutt pause så springe/gå. Og så går du ti minutt til slutt. Og så aukar du etter kvart. Funkar som berre det. Når du klarar å springe heile runden kan du bruke same systemet, men med raskare springing mellom lyktestolpene, det er gullintervallar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...