Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #1 Skrevet 4. november 2004 Jeg bruker en del mer penger enn det som er nødvendig, (gjør vi ikke alle det??) Noen som har noen gode tips for en litt billigere hverdag?
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #4 Skrevet 4. november 2004 Jeg Noen som har noen gode tips for en litt billigere hverdag? Eh.. du sier det jo selv.. Du må slutte å.. ; Jeg bruker en del mer penger enn det som er nødvendig (gjør vi ikke alle det??) Nei!! Mange av oss kan ikke en gang gjøre det. Og det at du alt er klar over sladeringsposter er jo det perfekte utgangspunktet for å spare penger.. Din heldiggris!
Maetzii Skrevet 4. november 2004 #5 Skrevet 4. november 2004 Sørg for at du alltid tror du er blakk. Da vil du aldri tro du har råd til å bruke penger, og aldri få brukt noe Den taktikken har funket ganske bra for meg.. Jeg er flink til å innbille meg ting
Anglofil Skrevet 4. november 2004 #6 Skrevet 4. november 2004 Kjøp ting du trenger først og sett opp et budsjett over faste utgifter. Noe jeg vanligvis gjør . Da vet du hva du kan bruke og ikke bruke. Mvh Yvonne
*tine* Skrevet 4. november 2004 #7 Skrevet 4. november 2004 Ordne deg en sparekonto som du har fast overføring til hver mnd når lønna kommer inn. Da "glemmer" du på en måte at du har dem, og de er ikke så lett tilgjengelige.
Gjest gjest1 Skrevet 4. november 2004 #8 Skrevet 4. november 2004 Spar ti prosent av alt du tjener. Sett dem inn på egen konto, spar i BSU eller annet. Men ikke bruk dem på unødvendigheter. Det er slett ikke så vanskelig. Jeg har gjort automatikk ut av å spare 15% av alt jeg tjener (før skatt), og lider ingen nød. Et annet råd er å kjøpe boka 'The Richest Man in Babylon'. Jeg anbefaler den på det varmeste. Du plukker den opp for et par pund på amazone.co.uk.
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2004 #9 Skrevet 6. november 2004 BSU! Om du har planer om å kjøpe egen bolig burde du begynne å spare her. Maks 15000 kr i året og da får du igjen 3000 kr på skatten. Kjempelurt med BSU når du skal søke om lån!
Gjest Chanda Skrevet 6. november 2004 #10 Skrevet 6. november 2004 Mine spareråd: (skriv liste) Bruke bilen minimalt (sykler så mye som mulig) Ta vare på klærne man har (sy gjerne om, fiks sømmer som har røket, knapper som detter ut ol. med en gang det skjer) Ta vare på sko - puss dem ofte så varer de lenge Skriv ned hva du bruker penger på Jeg har "tvungen" aksjesparing hver måned Lær barna at de må spare til ting de vil ha Ikke sett på oppvaskmaskinen før den er full Sats på kvalitet istedet for kvantitet
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2004 #12 Skrevet 7. november 2004 * Handle en gang i uka * Shoppe rundt etter de beste tilbudene når det gjelder bank, forsikring, strøm, tlf o.l. * Sky kredittkort som pesten
Gjest LoisLane Skrevet 7. november 2004 #13 Skrevet 7. november 2004 Et annet råd er å kjøpe boka 'The Richest Man in Babylon'. Jeg anbefaler den på det varmeste. Du plukker den opp for et par pund på amazone.co.uk. Hva står det i den? Jeg tar gjerne imot pengeråd fra en sunnmøring!
Gjest Kaffegjesten Skrevet 8. november 2004 #14 Skrevet 8. november 2004 Her i gården hadde vi to unger i barnehagen. Det er en stund siden nå, men vi måtte betale 3300 kr pr barn pr måned 12 måneder i året. Slik var det dengang og når det snakkes idag om maxpris i barnehager nå må jeg nesten "le". Vi var ikke i nærheten av å få kommunal barnehageplass, som var svært mye billigere, men måtte bruke privat barnehage. Vi gjorde som følger: tok 3500 fra hver vår lønnskonto og satt inn på "barnehagekontoen". Dette var penger vi aldri så og det var automatisk trekk. Det ble et overskudd på 400kr pr måned. Slik har vi fortsatt å gjøre selv etter at ungene sluttet i barnehagen. Plutselig "oppdaget" vi hvor mye vi hadde og fikk pusset opp huset og dro på skikkelig ferie. Trekket fortsetter og nå har vi en fin reserve igjen. Lurer på hva vi skal bruke den til nå.........
*Kaisa* Skrevet 8. november 2004 #15 Skrevet 8. november 2004 Jeg tar gjerne imot pengeråd fra en sunnmøring!
*Kaisa* Skrevet 9. november 2004 #17 Skrevet 9. november 2004 Lage handleliste og holde seg til den. Finne billige alternativer, f.eks Eldorado og First Prise. "Billigbutikkene", Nille og Europris har også en del helt greie produkter som er like bra til en billig penge. Har handlet masse julegaver i disse butikkene. Ett tips er jo også å prøve å lage julegaver og andre gaver selv. En kan få til ganske mye for ganske lite.
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2004 #18 Skrevet 9. november 2004 Har også brukt taktikken med å "glømme" pengar. Har ein regningskonto der alle faste utgifter og regningar blir betalt fra. Det blir ca 3000 i mnd, i snitt over året. Eg har fast trekk fra min lønnskonto, kvar lønningsdag, på 3500 til denne regningskontoen. Har sjølvsagt ikkje bankkort på regningskontoen, så pengane er ikkje lett tilgjengelege. Sjølvsagt ikkje så god rente, men plutselig har eg visst 9 000 "til overs" på regningskontoen! Har ikkje lidd nød av å mangle dei 500 på slutten av månaden, har berre godt av det!
Nigella Skrevet 10. november 2004 #19 Skrevet 10. november 2004 Slutt å røyke, sett av de pengene du ellers hadde brukt på sigaretter på en konto istedet. Det har jeg gjort i 2 år og den bank kontoen bare vokser og vokser... 8) * Bytt til gebyrfri bank (Eks. Skandiabanken) * Ta en årlig shopping-runde på forsikringer * Ta ny takst på bolig og få bedre rentevilkår på lån. Shop rundt etter beste alternativ. (Notar ga gratis takst i våres, selv om vi ikke skulle selge huset) * Skriv handleliste (og hold deg til den) og gjør innkjøp max 1 gang pr uke. * BSU som nevnt flere ganger før i denne tråden.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 10. november 2004 #20 Skrevet 10. november 2004 Kona sluttet å røyke = 365 x 20/65kr =23 725 kroner i ÅRET - og de pengene har du også skattet av. La oss runde av nedover til 19 000/20 000 for det var noen dager med mindre røyk. Gud bedre - at hun sluttet har vi merket på økonomien. Jeg har aldri røyka(men jeg har sikkert noen andre laster). Nå smaker det mye bedre når vi kysser og så lukter det ikke røyk i huset eller av klærne hennes heller. Blitt nokså sprek igjen også. Bare fordeler dette...........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå