AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Jeg har i noen år jogget turer på ca. 5-8 km. Jogger alltid med moderat tempo, altså ikke noe hardkjør, men slik at jeg blir "godsliten" og litt svett. Vil si jeg har greit treningsgrunnlag for en mosjonist. Men jeg lurer på: Hvis jeg ønsker å jogge to dager på rad. Dag 1 jogger jeg rundt kl 11.00. Når bør jeg da jogge igjen på dag 2? Kan jeg jogge tidlig på dagen, eller bør jeg vente til kveldstid, for å få lengst mulig tid mellom joggeturene? Anonymkode: 3972d...f5d
Gjest Belle âme Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Jogger kvar dag mellom 09.00-23.00. Samme det kortid eg jogga dagen før.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 8 minutter siden, Fireproof skrev: Jogger kvar dag mellom 09.00-23.00. Samme det kortid eg jogga dagen før. Okei, men da kan jeg legge joggeturen på dag 2 til tidlig på dagen også da, selv om det kanskje ikke har gått mer enn et døgn siden forrige? Tenker kroppen må ha nok tid til å hente seg inn igjen etter den første joggeturen, men det er jo mulig det ikke er så viktig siden jeg ikke jogger med høy intensitet, og også har noe treningsgrunnlag.. Anonymkode: 3972d...f5d
Gjest Runforit Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 Du trenger ikke x antall timer for å restituere mellom to rolige joggeturer. Du kjenner på kroppen om den føles sliten. Jeg jogger 6 km hver morgen klokka 06.00, men av og til føler jeg for en kveldsjoggetur. I går løp jeg da 6 km på morgenen klokka 06.00, på kvelden klokka 20.30 og igjen i dag morges klokka 06.00.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 26 minutter siden, Runforit skrev: Du trenger ikke x antall timer for å restituere mellom to rolige joggeturer. Du kjenner på kroppen om den føles sliten. Jeg jogger 6 km hver morgen klokka 06.00, men av og til føler jeg for en kveldsjoggetur. I går løp jeg da 6 km på morgenen klokka 06.00, på kvelden klokka 20.30 og igjen i dag morges klokka 06.00. Men jeg tror kanskje du er litt mer "joggetrent" enn det jeg er, siden du jogger så utrolig mye og har gjort det i lang tid. Tror neppe kroppen min vil tåle 6 km på morgenen, så 6 km igjen samme kveld, og så 6 km igjen allerede morgenen etterpå... Som sagt har jeg noe treningsgrunnlag, men ikke slik at jeg kan jogge hele tiden uten å bli skadet og/eller utslitt. Anonymkode: 3972d...f5d
Gjest Belle âme Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Okei, men da kan jeg legge joggeturen på dag 2 til tidlig på dagen også da, selv om det kanskje ikke har gått mer enn et døgn siden forrige? Tenker kroppen må ha nok tid til å hente seg inn igjen etter den første joggeturen, men det er jo mulig det ikke er så viktig siden jeg ikke jogger med høy intensitet, og også har noe treningsgrunnlag.. Anonymkode: 3972d...f5d Så lenge kroppen følast okei, så sjølvsagt kan du det👍🏼
minister-mio Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men jeg tror kanskje du er litt mer "joggetrent" enn det jeg er, siden du jogger så utrolig mye og har gjort det i lang tid. Tror neppe kroppen min vil tåle 6 km på morgenen, så 6 km igjen samme kveld, og så 6 km igjen allerede morgenen etterpå... Som sagt har jeg noe treningsgrunnlag, men ikke slik at jeg kan jogge hele tiden uten å bli skadet og/eller utslitt. Anonymkode: 3972d...f5d Det tåler kroppen, hvis ikke kjenner du det nok
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 4 timer siden, minister-mio skrev: Det tåler kroppen, hvis ikke kjenner du det nok Så du mener "gjennomsnittskroppen" burde få til å jogge tre økter i løpet av 24 timer? Det tror ikke jeg, men mulig jeg tar feil. Tidligere har jeg jogget ca. tre (maks fire) ganger i uken, og kjenner det er nok. Så synes det blir litt feil å fremstille det som at man burde få til å jogge tre økter på ett døgn. Anonymkode: 3972d...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 6 timer siden, Runforit skrev: Du trenger ikke x antall timer for å restituere mellom to rolige joggeturer. Du kjenner på kroppen om den føles sliten. Jeg jogger 6 km hver morgen klokka 06.00, men av og til føler jeg for en kveldsjoggetur. I går løp jeg da 6 km på morgenen klokka 06.00, på kvelden klokka 20.30 og igjen i dag morges klokka 06.00. Forresten: Jogger du på mølle eller utendørs? Anonymkode: 3972d...f5d
Gjest Runforit Skrevet 21. juni 2016 #10 Skrevet 21. juni 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forresten: Jogger du på mølle eller utendørs? Anonymkode: 3972d...f5d Jogger hovedsakelig på mølle Har egen hjemme 😬
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #11 Skrevet 21. juni 2016 4 minutter siden, Runforit skrev: Jogger hovedsakelig på mølle Har egen hjemme 😬 Ok Jogger du noen gang utendørs? Eventuelt hvor ofte? Kjenner du noen forskjell fra det å jogge på mølle og ute (feks. om du blir støl hvis du plutselig jogger ute en dag, etter å bare ha jogget på mølle noen dager)? Anonymkode: 3972d...f5d
Gjest Runforit Skrevet 21. juni 2016 #12 Skrevet 21. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok Jogger du noen gang utendørs? Eventuelt hvor ofte? Kjenner du noen forskjell fra det å jogge på mølle og ute (feks. om du blir støl hvis du plutselig jogger ute en dag, etter å bare ha jogget på mølle noen dager)? Anonymkode: 3972d...f5d Ja, har jogget ute på vårpart/sommer i helgene, men ikke så mye i år pga baby. Lettere å ha ungen på gulvet mens jeg løper Jeg merker mer forskjell i forhold til at det er mer ulendt terreng og at jeg ofte blir fortere sliten fordi jeg ikke løper like jevnt i fart som på mølle, men etter å ha jogget ute et par ganger så har det gått seg til Har ikke blitt noe særlig mer støl egentlig, men kjenner som sagt første ukene at kroppen har blitt belastet på en annerledes måte. Det går seg til fort selv med bare et par økter ute i uka.
Cata Skrevet 22. juni 2016 #13 Skrevet 22. juni 2016 Den 21. juni 2016 at 17.01, AnonymBruker skrev: Så du mener "gjennomsnittskroppen" burde få til å jogge tre økter i løpet av 24 timer? Det tror ikke jeg, men mulig jeg tar feil. Tidligere har jeg jogget ca. tre (maks fire) ganger i uken, og kjenner det er nok. Så synes det blir litt feil å fremstille det som at man burde få til å jogge tre økter på ett døgn. Anonymkode: 3972d...f5d Så lenge tempoet er rolig og gjerne med variert løypeprofil så går det helt fint, hvis det er tale om en gang eller to. Jeg er ingen superjogger, og gjorde det i vår en gang. Da hadde jeg tre økter på ca. 5-6 km hver i løpet av 12 timer. Kroppen var helt fin dagen etter, litt støl i lårene bare.
Geparden Skrevet 23. juni 2016 #14 Skrevet 23. juni 2016 Du undervurderer deg selv! Det er total belastning over tid som ikke må være for høy. Det er helt greit å trene mye i en kortere periode, og så gi kroppen rom til å fordøye det etterpå. Treningsleire er jo akkurat det. Det er faktisk kjernen i trening for å bli bedre, å gå ut av komfortsonen. Det eneste om mange økter tett på hverandre, er om senefester og lignende tåler det. Det må du kjenne etter. Når du har løpt så lenge som du har, er det overraskende om det skulle være et problem. At musklene blir slitne er bare deilig. Økt to dager på rad uansett klokkeslett er det bare å sette i gang. Det tåler du lett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå