AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #1 Skrevet 21. juni 2016 Jeg har en valp på 4-5 mnd, og vi sliter med renslighetstreningen. Problemet er at jeg egentlig vil si at hun ikke er langt unna å være husren, og har vært det i omtrent en måned... Men, bare når vi ikke er hjemme. Hvis vi er på besøk - null problem, hyttetur - null problem, hun har nettopp blitt passet i en hel uke hos noen andre uten et eneste uhell! Fellesnevneren her er at disse stedene har ingen/få tepper. Hjemme har vi vegg til vegg-teppe i stuen, og det er kun her hun går på do innendørs, opptil flere ganger i løpet av dagen. Om natten sover hundene i gangen uten teppe (har biabed), da holder hun seg fint fra natt til morgen. Skulle gjerne fjernet teppet, men vi leier dessverre. Behandler henne som en nyankommet valp, det vil si ut på do etter søvn, lek, mat/drikke og ellers hver time ca - belønner det også konsekvent, men likevel ingen fremgang. Det er utrolig frustrerende! Hun ''vet'' at hun skal gå på do ute, går på kommando og så og si alltid med en gang vi går ut, det er bare det at teppet er like fint som gress i hennes hode. Vi prøver å vaske og rense teppet så godt som mulig... Jeg har tenkt på flere alternativer, men vet ikke helt hva som er ''greit'' å gjøre. Et alternativ er å ha henne i bånd innendørs og følge med konstant - men det tenker jeg er slitsomt for begge to (spesielt siden eldstemann får gå løs), i tillegg begynner hun gjerne å bite på alt om hun blir frustrert (inkl. sele og bånd). Eller så kan hun være mer i gangen med grind mellom stue og gang så hun ser oss, men ikke blir fristet til å gå på do - men det tenker jeg er enda verre, å ikke få være med ''flokken''? Jeg har også tenkt på tispetruse, at hun kanskje ikke går på do om det føles litt ekkelt ut... Det er jo ikke en varig løsning, men hvis vi får en periode uten dogåing inne kan det hende det hjelper siden man bryter vanen litt, tenkte jeg. Tanker? Det siste alternativet er jo å bare fortsette som vi gjør og håpe at det går seg til... Men i mellomtiden er det ekkelt og irriterende, for jeg vet at det ikke kommer av at hun må på do, mer at hun like gjerne kan liksom. Om hun er i gangen lager hun også lyd og/eller blir urolig om hun må på do, er vi i stua setter hun seg bare ned og lar det stå til. Blir glad for tanker og eventuelle andre ideer! Anonymkode: ed3a7...60e
ArtyFarty Skrevet 21. juni 2016 #2 Skrevet 21. juni 2016 Hvordan behandler du teppet etter at hun har tisset? Cluet er jo å få bort alt av lukt, hvis ikke er det lettere for henne å fortsette. Da må man gjerne bruke andre remedier enn til vanlig husvask.
exictence Skrevet 21. juni 2016 #3 Skrevet 21. juni 2016 4 minutter siden, ArtyFarty skrev: Hvordan behandler du teppet etter at hun har tisset? Cluet er jo å få bort alt av lukt, hvis ikke er det lettere for henne å fortsette. Da må man gjerne bruke andre remedier enn til vanlig husvask. Det tenkte jeg og på. Jeg ville vasket med eddik. Du må for all del ikke vaske med salmiakk. Det innbyr til å tisse/markere seg på pga av dyr vil markere over denne lukten.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 6 timer siden, ArtyFarty skrev: Hvordan behandler du teppet etter at hun har tisset? Cluet er jo å få bort alt av lukt, hvis ikke er det lettere for henne å fortsette. Da må man gjerne bruke andre remedier enn til vanlig husvask. 6 timer siden, exictence skrev: Det tenkte jeg og på. Jeg ville vasket med eddik. Du må for all del ikke vaske med salmiakk. Det innbyr til å tisse/markere seg på pga av dyr vil markere over denne lukten. Går litt i surr av alle råd og tips, men har hovedsakelig brukt masse papir og litt potetmel til å tørke opp, bruker så en sånn spesiell spray fra dyrebutikk og prøver å vaske godt (har prøvd oss litt frem for å se hva som funker best - aldri salmiakk). Samboer har også flere ganger vasket skikkelig med vann (litt usikker på hva slags såpe han har brukt, muligens grønnsåpe) og sprayet godt med tepperens etterpå som tørker over natta. Veldig mulig det ikke blir hundre prosent rent og for så vidt frister på den måten, men jeg tror hovedgreia er at hunder liker å tisse på underlag som absorberer (gress eller teppe, parkett/asfalt o.l. frister ikke). Anonymkode: ed3a7...60e
Tabris Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 Kan det være et alternativ å kjøpe en liten bit kunstgress eller pottegress å legge i stua og få henne til å tisse på det? Som en mellomstasjon slik at dere får henne bort fra teppet. Også kan dere gradvis flytte kunstgresset ut på gangen, mot ytterdøren, så ut, og til slutt fjerne det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå