Gå til innhold

hund bjeffer og blir rabat når eier/folk går sin vei.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://manimal.no/basistiltak-separasjonsansgt/

Reduser viktighet av den/de som hunden er sterkt knyttet til:

Ignorer oppmerksomhetssøkende atferd

Reduser fysisk kontakt.

Når du er hjemme med hunden:

Ikke forsterk klenging fra hundens side eller oppmerksomhetssøkende atferd

Lær hunden å gå på ”plassen sin” og bli der over tid. Øv gradvis på at hunden skal være der mens du beveger deg rundt i hust

Når du kommer hjem

Ikke straff hunden om den har tisset inne eller ødelagt noe

Vær rolig og avslappet når du kommer hjem

Overse hunden inntil den er relativt rolig og har alle fire føtter i bakken

http://www.hundfritid.no/2014/aktuelt/frykten-for-a-bli-forlatt/

VANLIG PROBLEM

VANLIG PROBLEM

Det er anslått at opp mot 15 prosent av allehunder lider av separasjonsproblemer. Separasjonsangst er rett og slett frykt for å være alene, og at hunden er ekstremt knyttet til familien sin. Dette kalles også hypertilknytning. En hund med hypertilknytning fotfølger ofte ett eller flere av familiemedlemmene når de er hjemme. Den går kanskje konstant i beina på eier, til og med inn på do. Den er ekstremt kontaktsøkende, og ønsker fysisk kontakt med eieren sin hele tiden.

STRESS

Separasjonsangst utløses som oftest av stress.

STRESS

Separasjonsangst utløses som oftest av stress..

STERKE SYMPTOMER

Hunder med separasjonsangst, viser kraftige angstsymptomer når de er alene eller ikke får kontakt med eier. De prøver gjerne å få kontakt med intens piping, høy bjeffing eller uling. . En hund med separasjonsangst vilogså vise overdreven glede og hilsning når du kommer hjem igjen.

http://www.hundfritid.no/2014/aktuelt/frykten-for-a-bli-forlatt/

http://www.hillspet.no/nn-no/dog-adult/separation-anxiety.html

Anonymkode: 9ae7f...f2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

@Tabris

Noen råd til en hund som bjeffer og hyler og blir supert stresset hvis eier eller noen h"n kjenner må gå.

Gått så langt at eier nr 2 ber folk hjemme hos dem til å vente til å gå ut til de har kommet hjem, skal andre gå tur med hund eller møtes ute og hund må vente eller at du går, hunden blir super stressert og plukket opp og kost med til person er klar eller gått sin vei. samme gjelder det med hunden når den maser om opperksomhet. Som har blit klaget på

Jeg mener det er feil måte å takle på,noen råd`?

Si gjerne at jeg tar feil og hva du mener er riktig :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil gjerne ha råd fra andre med kunnskap om hund.

Hvordan påvirker dette hunden nå og i det lange løp?

Skrevet

Er det kun i det folk går eller sliter hunden med å være hjemme alene også? Roer den seg fort eller hyler den, evt er urolig til noen kommer hjem igjen?

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Tabris skrev:

Er det kun i det folk går eller sliter hunden med å være hjemme alene også? Roer den seg fort eller hyler den, evt er urolig til noen kommer hjem igjen?

Når jeg har passet den har den bjeffet og gått fram og tilbake til døren, til slutt lagt seg ned ved utgangsdøren til eier kommer å henter.. Bjeffingen pleier å vare en 5 min (jeg overser),

Går jeg en liten tur bare meg og han en halvtimes tid, før vi går opp er det ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg har passet den har den bjeffet og gått fram og tilbake til døren, til slutt lagt seg ned ved utgangsdøren til eier kommer å henter.. Bjeffingen pleier å vare en 5 min (jeg overser),

Går jeg en liten tur bare meg og han en halvtimes tid, før vi går opp er det ikke noe problem.

med bjeffing.

Skrevet (endret)

Det er en del hunder som reagerer på at eier går.  Min hund er også slik. Går jeg fra ham i bil, når andre holder ham eller ellers når han forventer å være med, så kan han bjeffe og hyle. Men han roer seg fort. Går jeg fra ham for å gå på jobb, så gidder han knapt å se på meg en gang.

Er dette en hund du skal passe? Er det i den settingen du ønsker å gjøre noe med bjeffingen? Du har jo sånn sett løsningen, med at du tar hunden med deg på tur slik at hunden ikke ser akkurat når eier går, siden det virker til å være det største problemet.

Hvis du heller tenker på løsninger for eier, så tenker jeg å endre hundens assosiasjon til det at eier går. Det som skjer når eier går er at hunden får lettere panikk og stressnivået skyter i taket. I slike situasjoner er det lite andre kan gjøre for å avlede hunden (min tar knapt de beste godbiter om noen holder ham når jeg går fra, fordi stressnivået er for høyt). Da er det eier som må inn og endre hundens emosjonelle assosiasjon til akkurat det "å gå ifra".

Starte da f.eks med å gi hunden noe svært godt (f.eks en bit pølse/kjøttkake el.lign), gå ut døren og komme rett tilbake igjen med en gang. Gjenta dette til hunden ser forventningsfullt på eier når eier går mot døren. Så - svært gradvis - være borte lenger. Er da snakk om sekunder om gangen - hvis hunden begynner å bjeffe og stresse seg opp, så har man gått for fort frem. Etterhvert kan man forsøke å gi hunden f.eks en fryst (beinfri) kotelett eller en fryst kong (kong med kjøttdeig/leverpostei/boksemat oppi som har ligget i fryseren) i det man går, også være borte littegranne lenger (kun noen minutter). Det beste er å komme tilbake og se at hunden koser seg med maten og ikke reagerer noe særlig.

Så gjennom bruk av svært gode godbiter og svært gradvis tilnærming, så endrer man hundens assosiasjon med at eier går ut døren fra "UÆH, eier går og jeg får ikke bli med, dette er fælt!" til "Yay, eier går ut døren, det betyr SUPERgodbiter!"

Endret av Tabris
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tabris skrev:

Det er en del hunder som reagerer på at eier går.  Min hund er også slik. Går jeg fra ham i bil, når andre holder ham eller ellers når han forventer å være med, så kan han bjeffe og hyle. Men han roer seg fort. Går jeg fra ham for å gå på jobb, så gidder han knapt å se på meg en gang.

Er dette en hund du skal passe? Er det i den settingen du ønsker å gjøre noe med bjeffingen? Du har jo sånn sett løsningen, med at du tar hunden med deg på tur slik at hunden ikke ser akkurat når eier går, siden det virker til å være det største problemet.

Hvis du heller tenker på løsninger for eier, så tenker jeg å endre hundens assosiasjon til det at eier går. Det som skjer når eier går er at hunden får lettere panikk og stressnivået skyter i taket. I slike situasjoner er det lite andre kan gjøre for å avlede hunden (min tar knapt de beste godbiter om noen holder ham når jeg går fra, fordi stressnivået er for høyt). Da er det eier som må inn og endre hundens emosjonelle assosiasjon til akkurat det "å gå ifra".

Starte da f.eks med å gi hunden noe svært godt (f.eks en bit pølse/kjøttkake el.lign), gå ut døren og komme rett tilbake igjen med en gang. Gjenta dette til hunden ser forventningsfullt på eier når eier går mot døren. Så - svært gradvis - være borte lenger. Er da snakk om sekunder om gangen - hvis hunden begynner å bjeffe og stresse seg opp, så har man gått for fort frem. Etterhvert kan man forsøke å gi hunden f.eks en fryst (beinfri) kotelett eller en fryst kong (kong med kjøttdeig/leverpostei/boksemat oppi som har ligget i fryseren) i det man går, også være borte littegranne lenger (kun noen minutter). Det beste er å komme tilbake og se at hunden koser seg med maten og ikke reagerer noe særlig.

Så gjennom bruk av svært gode godbiter og svært gradvis tilnærming, så endrer man hundens assosiasjon med at eier går ut døren fra "UÆH, eier går og jeg får ikke bli med, dette er fælt!" til "Yay, eier går ut døren, det betyr SUPERgodbiter!"

Han reagere når eier går,han reagere når folk som han kjenner går,

som han ikke nødvengvis har mye å gjøre med.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han reagere når eier går,han reagere når folk som han kjenner går,

som han ikke nødvengvis har mye å gjøre med.

Han drar i båndet, piper og bjeffer og blir stresset.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Tabris skrev:

Han drar i båndet, piper og bjeffer og blir stresset.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Tabris skrev:

Hva kan man gjøre om hunden er helt ekstremt stresset, altså bare man reiser seg opp og går mot døren blir hunden helt hysterisk, bjeffer i ett sett og løper rundt og rundt i ring mens den bjeffer. Altså helt ekstreme stressreaksjoner, kan til og med begynne å knurre og bli enda mer hysterisk. Ikke min hund, men syntes utrolig synd på den, den har aldri fått opplæring i å være alene... En miniatyrhund som ble kjøpt fordi den var så søt, får lite tur og null mental stimuli. Den ble over ett år før den ikke gjorde fra seg inne osv.

Er det mulig å gjøre samme regle med supergodbiter, bare at man gir det allerede i det man går mot gangen, før hunden rekker å reagere, så sette seg tilbake i sofaen. Og prøve å komme seg lenger og lenger til gangen, og så fortsette til din beskrivelse etter vært? Skal passe den i tre uker i sommerferien, men det blir kanskje for kort tid uansett, og når den kommer hjem igjen blir den vel ødelagt igjen om jeg hadde klart å utrette noe. :( Hun stresser også opp hunden enda mer når hun kommer hjem, da lager hun rare høye lyder sammen med hunden og løper rundt... 

(Beklager for at jeg skriver i tråden din ts, håper det går greit) 

Anonymkode: 5bdc7...c92

Skrevet

Ja, man kan begynne akkurat slik du skisserer. Men samtidig ville jeg da også sett på hundens hverdag generelt sett. Inneholder hverdagen andre ting som stresser den opp? Hva får den av fysisk og mental stimuli ellers? Hvordan ser hverdagen ut osv... ofte henger slike ting sammen, det er ikke alltid hundens atferd i den spesifikke situasjonen som er hovedproblemet.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Tabris skrev:

Ja, man kan begynne akkurat slik du skisserer. Men samtidig ville jeg da også sett på hundens hverdag generelt sett. Inneholder hverdagen andre ting som stresser den opp? Hva får den av fysisk og mental stimuli ellers? Hvordan ser hverdagen ut osv... ofte henger slike ting sammen, det er ikke alltid hundens atferd i den spesifikke situasjonen som er hovedproblemet.

Eieren er uføretrygdet, så det er for det meste alltid noen hjemme, hunden får en liten tur hver dag, ellers løper den fritt i stor hage som den vil (kattedør). Hunden blir helt rabiat samme hvem som forlater huset, selv om hunden ikke har møtt personen før en gang, og selv om eieren selv er igjen i huset. Får ikke noe mental stimuli, og heller ikke noe kontakt med andre hunder, da den som sagt bare er i hagen, og når den er på tur løfter eierne hunden opp hver gang det kommer en annen hund. Har gått med hunden før og latt den hilste på hunder der jeg ser at den andre hunden er rolig og at eieren har kontroll, og det har gått helt fint, men hunden har elendig språk og terger derfor ofte på seg andre hunder. (Ble aldri sosialisert, og siden det har vært situasjoner som eier syntes er ubehagelig i møte med andre hunder får den ikke lenger lov til å prøve en gang). 

Eieren hater også å gå tur, så det blir dessverre ikke flere turer heller. Mental stimuli burde hun klare å få til, i det minste en fylt kong hunden må jobbe med, siden hun tydeligvis ikke er interessert i hunden som noe annet enn et kosedyr. 

Hunden viser generelt mye tegn på stress når det er folk på besøk, men er roligere når den er alene med eieren. Ved besøk tripper den konstant rundt og blir ofte veldig opphisset. 

Når jeg skal passe hunden kommer den jo til å bo sammen med min hund, men hun er veldig rolig og flink til å dempe andre hunder, har gått veldig fint når de har møttes før hvert fall. I verste fall om det ikke går får hunden min bo hos kjæresten min den periode, da den uansett er der mye sammen med meg og er vandt med det, men tror det ville vært bra for denne hunden om det hadde fungert. 

Har egentlig mest lyst til å kontakte oppdretter og be henne ta tilbake hunden hennes. :( 

Skrevet

Det blir jo en ganske vanskelig situasjon, og ikke enkelt for oss her på nett å si så mye om. Er det en eier det går an å prate med? Du kan evt kontakte oppdretter, ja, det er et alternativ.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tabris skrev:

Det blir jo en ganske vanskelig situasjon, og ikke enkelt for oss her på nett å si så mye om. Er det en eier det går an å prate med? Du kan evt kontakte oppdretter, ja, det er et alternativ.

Har pratet mye med eier, da vi er i familie, og hun har tatt til seg råd angående stell, ordentlig for og slikt i det minste. Hun tar også i mot råd angående hundens reaksjoner/oppførsel og vil lære, men gjennomfører aldri noe. Hunden har faktisk også bitt henne og glefset etter henne flere ganger når den er blitt løftet opp. 

Får så ekstremt vondt av hunden, men vet liksom ikke hva jeg kan gjøre... Men å snakke med opptretter er vel hvert fall en start:) Selv om hun da vil skjønne at det er meg som har tatt kontakt da. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har pratet mye med eier, da vi er i familie, og hun har tatt til seg råd angående stell, ordentlig for og slikt i det minste. Hun tar også i mot råd angående hundens reaksjoner/oppførsel og vil lære, men gjennomfører aldri noe. Hunden har faktisk også bitt henne og glefset etter henne flere ganger når den er blitt løftet opp. 

Får så ekstremt vondt av hunden, men vet liksom ikke hva jeg kan gjøre... Men å snakke med opptretter er vel hvert fall en start:) Selv om hun da vil skjønne at det er meg som har tatt kontakt da. 

Synes det er veldig dårlig gjort av deg å kuppe tråden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tabris skrev:

Den opprinnelige TS, den hunden jeg snakker om er aldri alene, og får alltid oppmerksomhet når den maser om det.

Hvis jeg f.eks møter eier med hunden på tur og hilser på, eller at vi går fra leiligheten sammen og når vi splitter vei begynner hunden bjeffe og dra båndet.  Det har gått så langt at eier ber folk om å være hjemme til h"n har kommet hjem,noe jeg synes er rimelig spes.

Det jeg spør om er

1, hva gjør dette stresset for hunden, hvordan påvirkes dette av hunden.

2 hva kan eier gjøre.

3. hva kan jeg gjøre eller ikke gjøre i den sitausjonen.

Når denne hunden var på besøk hos oss i de siste måndene har han tisset inne,

jeg tok dine råd og kom fram til at det begynte nå yngste manne på 4 år, løp rund i leiligheten og skulle leke.

Så den siste gangen tok jeg ikke fram leken,og ga lite oppmerksomhet når hunden ble oppstilt, det gjorde underverker og i det selskapet utenom akkurat nå de kom, tisset han ikke under de 2 timene :)

Skrevet

1. Det er ikke en positiv form for stress, og kan gå utover andre ting på turen eller i hverdagen hvis eier ikke får hunden rolig igjen. (F.eks kan hunden etter dere går hver til sitt kanskje utagere mot en hund eller passerende syklist som den ellers ikke ville reagert på fordi stressnivået allerede er så stort at det skal lite til før den bikker over). Det trenger selvsagt ikke skje, men kan gjøre det.

2. Eier kan trene mye ro og kontakt. Ikke i selve situasjonen, fordi da er stresset så høyt at man antagelig ikke når inn med noe som helst. Men eier kan starte med å trene en del ro og kontakt generelt sett slik at hunden får forventninger til eier, samt at eier har et verktøy til å roe hunden ned med. I selve situasjonen kan det være lurt å forsøke f.eks godbitsøk med svært gode godbiter. Evt rett og slett dytte en svært god godbit under nesen på hunden for å avlede den. Avleding er ikke noe hunden lærer så mye av, men kan - hvis man er heldig - redusere styrken og intensiteten på reaksjonen. I tillegg kan konsekvent bruk av svært gode godbiter (godbitsøk, kontaktrening med slike godbiter) i slike situasjoner være med og endre hundens assosiasjoner til det. Kan det evt hjelpe om eier med hund går fra deg i stedet for at du går fra den?

3. Det er lite du kan gjøre, bortsett fra å ignorere hunden når du går (eller den går fra deg). Ikke gi den blikk-kontakt og ikke gjør noe ut av deg. Helst ikke hils noe særlig på hunden i slike settinger i det hele tatt. Kanskje kan det hjelpe littegrann på at hunden ikke assosiserer det å møte deg ute på tur med at noe gøy skjer. Vær kjedelig. 

Ellers så bra at tidligere tips har funket! :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tabris skrev:

Kan det evt hjelpe om eier med hund går fra deg i stedet for at du går fra den?

3. Det er lite du kan gjøre, bortsett fra å ignorere hunden når du går (eller den går fra deg). Ikke gi den blikk-kontakt og ikke gjør noe ut av deg. Helst ikke hils noe særlig på hunden i slike settinger i det hele tatt. Kanskje kan det hjelpe littegrann på at hunden ikke assosiserer det å møte deg ute på tur med at noe gøy skjer. Vær kjedelig. 

Nei desverre.det skjer uansett om det er meg/andre eller eier,

3. ja det var det jeg tenkte jeg skulle begynne å gjøre.

Så når hunden blir stresset, er det lurt av eier å plukket opp hunden og kose med den?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Tabris skrev:

1. Det er ikke en positiv form for stress, og kan gå utover andre ting på turen eller i hverdagen hvis eier ikke får hunden rolig igjen. (F.eks kan hunden etter dere går hver til sitt kanskje utagere mot en hund eller passerende syklist som den ellers ikke ville reagert på fordi stressnivået allerede er så stort at det skal lite til før den bikker over). Det trenger selvsagt ikke skje, men kan gjøre det.

2. Eier kan trene mye ro og kontakt. Ikke i selve situasjonen, fordi da er stresset så høyt at man antagelig ikke når inn med noe som helst. Men eier kan starte med å trene en del ro og kontakt generelt sett slik at hunden får forventninger til eier, samt at eier har et verktøy til å roe hunden ned med. I selve situasjonen kan det være lurt å forsøke f.eks godbitsøk med svært gode godbiter. Evt rett og slett dytte en svært god godbit under nesen på hunden for å avlede den. Avleding er ikke noe hunden lærer så mye av, men kan - hvis man er heldig - redusere styrken og intensiteten på reaksjonen. I tillegg kan konsekvent bruk av svært gode godbiter (godbitsøk, kontaktrening med slike godbiter) i slike situasjoner være med og endre hundens assosiasjoner til det. Kan det evt hjelpe om eier med hund går fra deg i stedet for at du går fra den?

Og jeg regner med å si ifra kraftig til hunden når den bjeffer, ti still-slutt

heller ikke er den rette måten å gjøre det på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...