AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 Jeg synes det er fryktelig frustrerende å handle mat for tiden. Av prinsipp kjøper jeg ikke kjedenes egne merkevarer, bortsett fra i de tilfellene jeg ikke har noe annet valg (mange sorter varer finnes bare i slike merker). Dette blir bare vanskeligere og vanskeligere føler jeg, jeg føler butikkene flommer over av egne merkevarer og at mange kutter ut tilsvarende varer fra andre produsenter. Og hvis de har slike varer i sitt sortiment, så er det ofte så lite plass til det i hyllene at det er tomt når jeg handler. På grunn av dette må jeg nesten alltid innom 3-4 butikker for å handle normal mat til én person, fordi jeg ikke finner alt jeg trenger på ett sted. Er det andre her som ikke kjøper EMV? Det burde jo ikke være så tungvindt å handle mat selv om man er litt bevisst på å kjøpe kvalitetsprodukter.. Anonymkode: 574cc...dab 1
Strikkagenser Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Er ikke nødvendigvis dårligere kvalitet på butikkenes egne merkevarer. Opplever heller ikke at det er et problem, synes stort sett alltid jeg har mye å velge mellom. 7
Frøken888 Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Som regel er butikkens egne merkevarer samme produkt som et annet bare med eget navn. Produktet kan også komme fra samme leverandør/fabrikk som blir produsert i samarbeid med butikken sin oppskrift. 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #4 Skrevet 21. juni 2016 Jeg synes uansett ikke noe om at kjedene kutter ut norske produsenter for å selge egne merkevarer. Å supplere med eget er helt ok. Men når man ikke får kjøpt produkter fra norske kvalitetsprodusenter som for eksempel Gilde eller Tine fordi butikkene bare skal selge EMV, synes jeg det er leit. Anonymkode: 574cc...dab 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #5 Skrevet 21. juni 2016 De norske monopol kjedene følger bare utenlandske trender for å maksimere sin profitt. De tar seg betalt for hylleplassering og produktplassering i butikkene. De krever betaling fra uavhengige matselskaper til å lage reklame for sine butikker. De kjøper opp hele matkjeden i de mest lukrative produktområdet for å få full kontroll og maksimal profitt. Dette fører til et smalere utvalgt og dårligere kvalitet. Se f.eks. på grønnsaksavd. i monopolkjedene i Norge. En liten innvandrerbutikk har mye bedre utvalg og ferskere grønnsaker. Dersom noen vil lese seg opp på hvordan matbaronene monopoliserer Norge så finnes det noe spennende bøker om dette! Stein Erik Hagen og co oppfører seg som rene keisere i sitt rike. Anonymkode: 02bf5...47a 4
Zzyzx Skrevet 21. juni 2016 #6 Skrevet 21. juni 2016 Jeg kjøper gjerne EMV dersom kvaliteten er god nok. Jeg ser ingen grunn til å betale mer for det som i mange tilfeller er akkurat samme vare. Når det er sagt så ser jeg sjelden at butikkene har byttet ut merkevarene med EMV. De pleier alltid å være gjemt i et hjørne et sted. Ostekjøleskapet på min lokale Rema er f.eks. 99% annet enn EMV. 3
dyptvann Skrevet 21. juni 2016 #7 Skrevet 21. juni 2016 Og noen ganger er EMV identisk med øvrig produkt. For eksempel så er First Price potetgull Maarud sitt eget. Lagd på samme produksjonslinje, samme dag og samme råvarer. Bare forskjellig innpakking
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2016 #8 Skrevet 21. juni 2016 3 minutter siden, dyptvann skrev: Og noen ganger er EMV identisk med øvrig produkt. For eksempel så er First Price potetgull Maarud sitt eget. Lagd på samme produksjonslinje, samme dag og samme råvarer. Bare forskjellig innpakking Men ikke likt! Minner om annensortering, mer knust, ujevne flak, tykkere, og oftere synlig skall. Jeg liker FP sitt best, men ser jo at det ikke er likt som Maarud. Baguetter er vel et bedre eksempel, der smaker man ikke forskjell, og de fleste er laget samme sted. Anonymkode: 0eef3...640
Druid Skrevet 21. juni 2016 #9 Skrevet 21. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes uansett ikke noe om at kjedene kutter ut norske produsenter for å selge egne merkevarer. Å supplere med eget er helt ok. Men når man ikke får kjøpt produkter fra norske kvalitetsprodusenter som for eksempel Gilde eller Tine fordi butikkene bare skal selge EMV, synes jeg det er leit. Anonymkode: 574cc...dab Gilde? Du mener kjøttprodusenten som ikke klarer produsere standard bacon??? ( for de som tror de har sett gilde bacon, let etter "røykaroma" på baksiden. Det betyr at det egentlig er smakstilsatt saltet sideflesk; Bacon skal være røkt) 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #10 Skrevet 22. juni 2016 Jeg er vel nøyaktig motsatt av TS da.. jeg kjøper av prinsippet ikke Gilde og Tine, jo mindre det er ingen andre alternativer. Jeg velger å støtte mindre produsenter, eller kjøpe butikkenes egne varer - som ofte også lages av små produsenter, som ikke vil betale for markedsføring og distribusjon. Sånn som f.eks FP-ost er laget av Sunnøve. Gilde og Tine har jeg ingenting til øvers for. Og smak ja!! Overpriset og dårlig kvalitet. Til og med melk til Tine smakker annerledes og utvannet ift til Q-melk. Hvordan klarer de det?! Anonymkode: 8341b...09c
Gjest Tom/Loki Skrevet 22. juni 2016 #11 Skrevet 22. juni 2016 Butikkens egne merkevare kan jo til og med være bedre en de store som gilde, nora osv. Gilde syns jeg er ganske oppskrytt, liker mye bedre Nordfjord sine produkter.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #12 Skrevet 22. juni 2016 Alle foretrekker vi forskjellige varer. Poenget mitt er at de norske produsentene (verken små eller store) er tjente med at kjedene bare kjører sine egne merkevarer og presser ut andre tilsvarende produkter. Når jeg dro fram de produsentene er det fordi de er store produsenter som mange ønsker å handle varer fra, og da bør det ikke være klin umulig å få kjøpt dette i enkelte kjeder. Jeg kjøper forøvrig gjerne mat fra små eller lokale produsenter, men det er jo ikke det de store kjente blir byttet ut med i butikken.. Anonymkode: 574cc...dab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå