Gå til innhold

HUN har bestemt navn til barnet uten å snakke med meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg klikker snart! HVA skal jeg gjøre nå? Kvinnemennesket har bestemt navn til VÅRT barn, uten å snakke med meg og hun nekter å ha noe annet enn det navnet. Jeg er absolutt ikke enig med å ha det navnet. Et jævla typisk unge mødre navn! Hun er 23 år, ikke 16!! Har hun lov å bestemme navn når ikke barnefar er enig? Hvordan få et sta menneske til å endre mening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får sette foten ned. Du har like mye rett til å bestemme navn som hun har

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når dere ikke er samboere eller gift på tidspunktet barnet fødes får hun automatisk foreldreansvaret alene. Det innebærer blandt annet at hun kan alene bestemmer barnets navn. 

Anonymkode: 10bcb...2bd

• Liker 40
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dere ikke er samboere eller gift på tidspunktet barnet fødes får hun automatisk foreldreansvaret alene. Det innebærer blandt annet at hun kan alene bestemmer barnets navn. 

Hæ? Det kan vel ikke stemme vel?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jo, det stemmer. 

• Liker 5
Gjest HappyWaffle
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

stemmer ganske bra det ja. urettferdig men sant. 

Skrevet

Hvordan er det urettferdig at en som har ansvaret alene bestemmer barnets navn?

• Liker 27
Skrevet
1 minutt siden, HappyWaffle skrev:

stemmer ganske bra det ja. urettferdig men sant. 

Men et barn har jo to foreldre

• Liker 4
Gjest Juami
Skrevet

Det er den som har foreldreansvaret som bestemmer navnet til barnet, så om dere ikke bor sammen eller er gift så bør dere avtale å ha foreldreansvaret sammen. Syns likevel det er dårlig av henne å ikke la deg ta del i det uansett fordi det skaper dårlig stemning som ikke vil gagne barnet noe som helst. 

Gjest HappyWaffle
Skrevet
Et øyeblikk siden, Carrot skrev:

når en far vil være med på sånne avgjørelser så er det jo ikke veldig rettferdig at mor bare skal overkjøre eller?

AnonymBruker
Skrevet

Du må godkjenne navnet via altinn. Vet ikke hva som skjer om du ikke godkjenner. Spør skatteetaten? 

Anonymkode: f318f...27d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, KatyP skrev:

Jeg regner med du skal stå oppført som far? Med foreldreansvar? Da må hun nemlig ha din godkjenning for at navnet skal gå gjennom.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Fra-fodsel-til-navnevalg---steg-for-steg/Mor-emlder-inn-barnets-navn/?step=5

Å stå oppført som far gir ikke automatisk foreldreansvar. Det må fylles ut eget skjema når man ikke er samboer eller gift. Nekter mor det må TS ta det til retten. Innen saken har kommet for retten er navnet bestemt for det kan den med foreldreansvar bestemme

• Liker 14
Gjest HappyWaffle
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Men et barn har jo to foreldre

åpenlyst. men det er den som sitter med foreldreretten (i de fleste tilfeller er det mor når de ikke er samboere eller gift) som bestemmer. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, HappyWaffle skrev:

når en far vil være med på sånne avgjørelser så er det jo ikke veldig rettferdig at mor bare skal overkjøre eller?

Man er ikke far bare pga at man har delt sædceller med et egg, far er man om man stiller opp. Dersom HUN er alene om foreldreansvaret og HAN ikke stille opp på alt annet har han heller ikke noe han skulle sagt på navnevalget, rett og rimelig syns jeg. Foreldreansvar er ikke det samme som at man er biologisk forelder. 

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, Carrot skrev:

Selv om et par ikke bor sammen kan foreldrene ha delt ansvar..

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, HappyWaffle skrev:

Når de har delt foreldreansvar etter loven.

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, Maleficenta skrev:

Selv om et par ikke bor sammen kan foreldrene ha delt ansvar..

Ikke hvis ikke man erklærer ansvar etter loven. Det er kun gifte som automatisk får delt ansvar. Andre må faktisk selv erklære dette.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du får sette foten ned. Du har like mye rett til å bestemme navn som hun har

Har prøvd å sette foten ned så lenge. Hun gir faen i alt jeg sier, og alle er på hennes side unntatt mine nærmeste.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ødelagt nok for meg nå, så hun får faen meg skjerpe seg ellers kommer jeg til å bryte alt kontakt som hun vil. Så dessverre skjerper hun seg aldri. Jeg orker snart ikke mer av dette, og kommer til å gi faen i alt. Det ødelegger meg helt

4 minutter siden, KatyP skrev:

Jeg regner med du skal stå oppført som far? Med foreldreansvar? Da må hun nemlig ha din godkjenning for at navnet skal gå gjennom.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Fra-fodsel-til-navnevalg---steg-for-steg/Mor-emlder-inn-barnets-navn/?step=5

Barnet er ikke født enda, men hun har termin nå i sommer. Hun vil nekte meg foreldrerett og har mange på sin side.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Aye skrev:

Tror jeg klikker snart! HVA skal jeg gjøre nå? Kvinnemennesket har bestemt navn til VÅRT barn, uten å snakke med meg og hun nekter å ha noe annet enn det navnet. Jeg er absolutt ikke enig med å ha det navnet. Et jævla typisk unge mødre navn! Hun er 23 år, ikke 16!! Har hun lov å bestemme navn når ikke barnefar er enig? Hvordan få et sta menneske til å endre mening?

Noe sier meg,ut fra dine skriverier her,at du aldri hadde blitt enig med henne uansett. 

Anonymkode: dc4b9...35d

• Liker 25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...