Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Hvis jeg har 22 000 utbetalt hver måned, får 3-4000 i barnebidrag for to barn, barnetrygd (to pluss en ekstra?) og har 300 000 i egenkapital, vil jeg få lån i banken til å kjøpe meg noe til 2,2? Da er det sannsynlig alt fra 3-5000 i fellesutgifter også. 

I verste fall kan jeg også ha kausjonist. 

Anonymkode: 2b58e...11a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har noe som helst å si så har jeg vært låntaker i banken i 5,5 år og det har aldri vært noe problem med betaling. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpe til 2,2 + 3-5000 i fellesutgifter. Hvor mye er fellesgjelda som du skal betale 3-5000 pr mnd på? Den summen må du legge på de 2,2

Anonymkode: f8274...2fb

AnonymBruker
Skrevet

Du har vært låntager i banken i 5 år, hvor mye er igjen av den gjelda?

Anonymkode: f8274...2fb

Skrevet

Bankene sier vel på generell basis at 3 x brutto årsinntekt er max lånebeløp de gir.

I tillegg må låntager ha min. 15% av kjøpesummen tilgjengelig som egenkapital.

Gjest Blondie65
Skrevet

15 % kjøpesum har hun (litt i underkant, men regner med at de 30.000 hun mangler kan spares på kort tid), forutsatt at det ikke er fellesgjeld i tillegg til de 2.2 mill.

Du vil få et boliglån på 1.870.000 og hvis du tar din samlede bruttoinntekt (barnebidrag, barnetrygd og lønnsinntekt) og summer sammen og deler på dette beløpet får du en lånegrad. Jo lenger under 4 den lånegraden er, desto mer sannsynlig er det at du kan få låne dette beløpet.

Dersom du har annen gjeld enn eksisterende bolig må du trekke denne fra det du kan låne. Si at du vil låne 1.870.000 og du har 175.000 i studielån og 25.000 på et kredittkort - da må du redusere det du kan låne med 200.000 slik at du totalt kan låne 1.670.000.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg får dra i banken når takstmannen har vært her. Har et håp om 400 000 i egenkapital. 

Vi har eid hus sammen i 5,5 år, men han skal kjøpe meg ut. Har studielån på 130 000 kr. Blir vel nødt til å kjøpe meg bil også, men det blir ikke en veldig dyr en. Tipper jeg blir å ha 190 000 totalt i gjeld utenom bolig. 

Så da blir vel 2,2 hardt, men det er umulig å få tak i noe som er stort nok til så veldig mye under. Har vært noen rekkehus, men den muligheten har gått fra meg.. 

Må helst ha en 4-roms, men kan gå for 3-roms også. Bor altså ikke i Oslo hvor prisene er svimlende høye. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Blondie65 skrev:

15 % kjøpesum har hun (litt i underkant, men regner med at de 30.000 hun mangler kan spares på kort tid), forutsatt at det ikke er fellesgjeld i tillegg til de 2.2 mill.

Du vil få et boliglån på 1.870.000 og hvis du tar din samlede bruttoinntekt (barnebidrag, barnetrygd og lønnsinntekt) og summer sammen og deler på dette beløpet får du en lånegrad. Jo lenger under 4 den lånegraden er, desto mer sannsynlig er det at du kan få låne dette beløpet.

Dersom du har annen gjeld enn eksisterende bolig må du trekke denne fra det du kan låne. Si at du vil låne 1.870.000 og du har 175.000 i studielån og 25.000 på et kredittkort - da må du redusere det du kan låne med 200.000 slik at du totalt kan låne 1.670.000.

Du har glemt å ta i betraktning fratrekket fordi hun har barn. Noen banker trekker fra så mye som 100 000 pr barn på hvor mye du får låne. 

Anonymkode: 8e5d5...be4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Hvis jeg har 22 000 utbetalt hver måned, får 3-4000 i barnebidrag for to barn, barnetrygd (to pluss en ekstra?) og har 300 000 i egenkapital, vil jeg få lån i banken til å kjøpe meg noe til 2,2? Da er det sannsynlig alt fra 3-5000 i fellesutgifter også. 

Gå til kommunen din og søk kommunalt lån og tilskudd. 

Anonymkode: 04d8a...480

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gå til kommunen din og søk kommunalt lån og tilskudd. 

Anonymkode: 04d8a...480

Takk, skal undersøke det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ca samme inntekt som deg, og 2 barn, hadde 700 000 i egenkapital, og fikk maks 1,3 mill i lån av banken. Du skal jo klare å betale på lånet og husleie og, så studielån, strøm, bil, barnehage/sfo osv.

Jeg tok bare 1 mill i lån, og har ikke bil. Og vi klarer oss bare helt greit.

Anonymkode: 10d20...425

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir vel nødt til å kjøpe meg bil også, men det blir ikke en veldig dyr en. Anonymkode: 2b58e...11a

Det teller ganske negativt å ha bil når du søker om boliglån, det kan være en idé å vente med den bilen til lånet er i boks :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 6/20/2016 at 20.48, Mis(s)Understood skrev:

Bankene sier vel på generell basis at 3 x brutto årsinntekt er max lånebeløp de gir.

I tillegg må låntager ha min. 15% av kjøpesummen tilgjengelig som egenkapital.

Nei, nei, nei. Det var på 90-tallet at man snakket om 3x årsinntekt. Nå får man 5-6x årsinntekt.

Anonymkode: 0fefa...585

Gjest Blondie65
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei. Det var på 90-tallet at man snakket om 3x årsinntekt. Nå får man 5-6x årsinntekt.

2 til 3,5 ganger inntekt regner man fortsatt med på lave inntekter. Grunnen for en slik regnemodell er at den gir en god pekepinn på hvor mye man kan belåne og fortsatt betjene med en inntekt og fremdeles ha råd til vanlige levekostnader. Etterhvert som inntekten øker synker andelen av inntekten man må bruke til faste levekostnader utenom bolig og en ksn  da naturlig nok bruke større andel på bolig. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 20.6.2016 at 20.18, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg har en inntekt som er litt høyere enn din netto (26.000,-) og fikk med akkurat såvidt låne 1,8 mill i Dnb. De strakk seg langt og det var bare såvidt jeg fikk låne det, iflg. bankens lånerådgiver. Det endte imidlertid med at jeg fikk solgt gammel bolig til en god sum over antatt, så jeg hadde 870.000 i egenkapital oppå det, og trengte da å låne "bare" 1,7 mill., altså 100.000 mindre enn først søkt om.

Jeg fikk kjøpt en 3roms bolig til litt over 2.5 mill. i Oslo.

Anonymkode: 9dd8e...d2c

Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som Blondie65 påpeker så gjelder det for enslige med årsinntekter over 800 tusen, og ingen (null) barn.

Det er nok langt fra den årsinntekt TS har med 22 tusen netto. 

Om vi gjør det enkelt og regner at TS betale 30% i skatt så gir det en brutto årsinntekt på rundt 390 tusen.

Da er vi på 3 ganger brutto årsinntekt for enslige uten barn, og betraktelig mye lavere for enslige med ett barn.

Så er det på prinsippbasis og hos DNB (ref. Test din låneevne)

Å gjøre regning med å få låne 5 til 6 ganger brutto årsinntekt er jeg redd TS kan glatt glemme, uansett hvilken bank hun har.

Svaret på hvor mye hun kan få låne er det banken hennes som har.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...