physics Skrevet 3. juli 2016 #21 Del Skrevet 3. juli 2016 Den 20. juni 2016 at 20.36, AnonymBruker skrev: Forresten, TS, det er et interessant spørsmål du stiller. Jeg grubler mye på slike ting. Hvordan kan tiden gå saktere jo lengre vekk fra jorden vi er? Hvordan har vi "greid" å unngå og kollidere med andre planeter? Hvordan kan verdensrommet ikke ha noen ende, men likevel utvide seg? Jeg har lært meg at det er to måter å tenke på disse spørsmålene på. Den ene er å forstå, og godta de naturvitenskaplige forklaringene, og dermed få et svar. Den andre er å gruble og prøve å se det for meg. Det siste greier jeg sjelden, jeg greier ikke å se for meg at verdensrommet ikke har noen ende for eksempel, men samtidig forstår jeg at hvis det har en ende, så må det finnes noe utenfor, og hvor er enden på det? Hmm, og så på en tirsdag da gitt... Anonymkode: 5d290...c81 Tiden går ikke saktere jo lenger bort fra jorda vi er. Tiden blir påvirket av tyngdekraften, som vil si at en klokke på mount everest går fortere(ikke saktere som du sier) enn en klokke ved havnivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 4. juli 2016 #22 Del Skrevet 4. juli 2016 8 timer siden, physics skrev: Tiden går ikke saktere jo lenger bort fra jorda vi er. Tiden blir påvirket av tyngdekraften, som vil si at en klokke på mount everest går fortere(ikke saktere som du sier) enn en klokke ved havnivå. Viktig å nevne at dette er snakk om ørsmå forskjeller (nanosekunder). I umiddelbar nærhet av et sort hull begynner det å monne. Likevel må man ta hensyn til akkurat dette i GPS systemet. Etter det jeg forstår (det kan muligens være en myte), satte man klokkene i GPS satelittene til å gå ørlite grann for sakte når man bygget dem på landjorda. Når man sendte dem opp i bane fikk den litt svakere gravitasjonen der oppe dem til å gå noenlunde korrekt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2016 #23 Del Skrevet 4. juli 2016 Dette lærer man jo om på barneskolen! Anonymkode: e6497...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 5. juli 2016 #24 Del Skrevet 5. juli 2016 Den 4.7.2016 at 13.57, Lutetium 71 skrev: Viktig å nevne at dette er snakk om ørsmå forskjeller (nanosekunder). I umiddelbar nærhet av et sort hull begynner det å monne. Likevel må man ta hensyn til akkurat dette i GPS systemet. Etter det jeg forstår (det kan muligens være en myte), satte man klokkene i GPS satelittene til å gå ørlite grann for sakte når man bygget dem på landjorda. Når man sendte dem opp i bane fikk den litt svakere gravitasjonen der oppe dem til å gå noenlunde korrekt igjen. Jeg har også hørt at GPS satellittene først ikke hadde tatt hensyn til relativistisk (?) tid. Det ga feil og alt for unøyaktig posisjon. Så oppdaterte de programmene, og posisjonen ble svært nøyaktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. juli 2016 #25 Del Skrevet 5. juli 2016 3 timer siden, stan skrev: Jeg har også hørt at GPS satellittene først ikke hadde tatt hensyn til relativistisk (?) tid. Det ga feil og alt for unøyaktig posisjon. Så oppdaterte de programmene, og posisjonen ble svært nøyaktig. Nei. Det du tenker på er nok heller "Selective availability", det ble skrudd av i 2000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå