Gjest supernova_87 Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 (endret) Dere vet sånn man leser en bok i måneden, og så diskuterer. Jeg vet det finnes en del av dette på goodreads, men der blir det så veldig mange mennesker å forholde seg til, og ja, har ikke følt at det fungerte, eller var noe for meg. Hva tenker dere? Og hva er det det egentlig heter!? Det er jo så mange her som leser mye bøker, og jeg synes det er skikkelig interessant å diskutere, og jeg ser andre gjør det så vidt i tråder, men da er det mer tilfeldig. Kunne det være gøy å gjøre noe sånt virtuelt? Endret 20. juni 2016 av Rainstorm
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Jeg tror jeg ville kalt det en leseklubb eller lesegruppe. Hva med å lage en lukket gruppe på Facebook? Da kan du begrense antall medlemmer, slik at det ikke blir for mange. Anonymkode: 43880...774
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Lesering heter det. Anonymkode: c32ab...b10 1
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #4 Skrevet 20. juni 2016 Kommer an på hvilken bøker. Jeg liker ikke bøker skrevet av kvinner som beskriver ting jeg aldri har opplevd (skulle lese Jane Austen, hun hadde masse detaljer som ikke finnes i min verden), og så foretrekker jeg litt eldre bøker, eventuelt bøker som provoserer de rundt meg.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #5 Skrevet 20. juni 2016 4 minutter siden, amativeReflection skrev: Kommer an på hvilken bøker. Jeg liker ikke bøker skrevet av kvinner som beskriver ting jeg aldri har opplevd (skulle lese Jane Austen, hun hadde masse detaljer som ikke finnes i min verden), og så foretrekker jeg litt eldre bøker, eventuelt bøker som provoserer de rundt meg. Off topic, men burde ikke det å lese om ting du ikke har opplevd være en god grunn til å lese? Hva er poenget med å bare lese om ting du allerede har opplevd? Anonymkode: 56537...ba8 6
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #6 Skrevet 20. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Off topic, men burde ikke det å lese om ting du ikke har opplevd være en god grunn til å lese? Hva er poenget med å bare lese om ting du allerede har opplevd? Anonymkode: 56537...ba8 Jeg leser jo alltid om ting jeg ikke har opplevd. Jeg har aldri opplevd å ha epilepsi i Russland, eller å være et alkoholisert postbud, eller å krige med hest. Men når Tolstoy beskriver en slagmark skjønner jeg hva han snakker om, selv om han er utsvevende og liker detaljer mye mer enn meg. I motsetning til Jane Austen eller Sylvia Plath som bare er slitsom å lese, de prøver å sette en stemning, men for meg oppleves det som de beskriver fargene til en blind person. Alle detaljene jeg er uvillig eller ute av stand til å erfare distraherer meg fra handlingen (en av grunnene til at jeg liker Dostojevski, han er briljant for å trekke meg tilbake til en spesifikk fortellingslinje). Det er ikke historiene i seg selv jeg ikke liker, men måten de blir fortalt. Jeg er sikker på at noe Jane Austen har skrevet kunne vært tolererbart dersom det ble skrevet om med mindre fokus på bambusdetaljer. 1
Mynona Skrevet 20. juni 2016 #7 Skrevet 20. juni 2016 Hvis man ikke vil ha facebookgruppe pga anonymitet kan man jo lage en dagbok her på KG som man kan ha leseringen i. Jeg har aldri vært med i noen før, men har inntrykk av at man bytter på å velge bok. At person A velger bok for juni, også velger person B bok for juli etc, for da blir det litt forskjellig type bøker man kanskje ikke ville valgt selv. Men jeg aner ikke om det er sånn at man må ha lest til kapittel sånn og slik innen x dato for at man ikke skal spoile for hverandre da.. Aner ikke hvordan det funker.
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #8 Skrevet 20. juni 2016 Et øyeblikk siden, Mynona skrev: Hvis man ikke vil ha facebookgruppe pga anonymitet kan man jo lage en dagbok her på KG som man kan ha leseringen i. Jeg har aldri vært med i noen før, men har inntrykk av at man bytter på å velge bok. At person A velger bok for juni, også velger person B bok for juli etc, for da blir det litt forskjellig type bøker man kanskje ikke ville valgt selv. Men jeg aner ikke om det er sånn at man må ha lest til kapittel sånn og slik innen x dato for at man ikke skal spoile for hverandre da.. Aner ikke hvordan det funker. Blir det ikke enklere å ha ukens bok eller månedens bok? Så leser alle den, og på slutten av uken/måneden snakker man om den? 3
Gjest supernova_87 Skrevet 20. juni 2016 #9 Skrevet 20. juni 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror jeg ville kalt det en leseklubb eller lesegruppe. Hva med å lage en lukket gruppe på Facebook? Da kan du begrense antall medlemmer, slik at det ikke blir for mange. Anonymkode: 43880...774 Takk! Ja, godt tips, det blir det med anonymiteten da. + at folk på KG er spennende, så hadde vært spennende å ha en lesering med folk herfra. 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lesering heter det. Anonymkode: c32ab...b10 Takk! Jeg følte at bokklubb var helt feil, men kom liksom ikke frem til det! 17 minutter siden, Mynona skrev: Hvis man ikke vil ha facebookgruppe pga anonymitet kan man jo lage en dagbok her på KG som man kan ha leseringen i. Jeg har aldri vært med i noen før, men har inntrykk av at man bytter på å velge bok. At person A velger bok for juni, også velger person B bok for juli etc, for da blir det litt forskjellig type bøker man kanskje ikke ville valgt selv. Men jeg aner ikke om det er sånn at man må ha lest til kapittel sånn og slik innen x dato for at man ikke skal spoile for hverandre da.. Aner ikke hvordan det funker. Ja, det er kanskje lurt (med dagbok altså). Jeg tenkte på at kanskje man kan ha forslagsrunde, så setter man opp de alternativene i en meningsmåling, så stemmer alle som skal være med på hvilken de vil lese, så blir det den den måneden/perioden. Men ellers går jo din måte også. Er bare redd at folk vil falle fra hvis man må lese bøker man ikke er interessert i. Er dette noe du kunne tenke deg å være interessert i? Og når det gjelder spoilere, så kan man jo diskutere inni spoilere, det er jo en fin funksjon KG har, som ikke FB har! 16 minutter siden, amativeReflection skrev: Blir det ikke enklere å ha ukens bok eller månedens bok? Så leser alle den, og på slutten av uken/måneden snakker man om den? Jo, det er noe sånt jeg tenker. Men så kan man jo diskutere underveis, og da bruke spoilerfunksjonen, hvis man bare MÅ forstå noe, eller uttrykke et eller annet om et eller annet. Er du interessert i å være med?
Gjest supernova_87 Skrevet 20. juni 2016 #10 Skrevet 20. juni 2016 Hører gjerne om folk er interessert i å være med! Jeg er ikke så tøff at jeg oppretter en dagboktråd om det, og så har en monolog med meg selv om bøkene jeg leser.
Gjest Citronella Skrevet 20. juni 2016 #11 Skrevet 20. juni 2016 Jeg leser mye, på engelsk, morsmål og også norsk. Jeg kan gjerne bli med i lesering om noen oppretter en. Synes du skal gjøre det jeg, Rainstorm. 😃👍
Rosaboble15 Skrevet 20. juni 2016 #12 Skrevet 20. juni 2016 Blir gjerne med, så lenge jeg slipper å lese Lucinda Riley-bøker. Hadde en sånn bokklubb IRL, og da var det nesten bare hennes bøker vi skulle lese.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #13 Skrevet 20. juni 2016 3 minutter siden, Citronella skrev: Jeg leser mye, på engelsk, morsmål og også norsk. Jeg kan gjerne bli med i lesering om noen oppretter en. Synes du skal gjøre det jeg, Rainstorm. 😃👍 hvilket morsmål? Anonymkode: cc336...f77
Gjest Citronella Skrevet 20. juni 2016 #14 Skrevet 20. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvilket morsmål? Anonymkode: cc336...f77 Det ønsk jeg ikke å fortelle.
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #15 Skrevet 20. juni 2016 9 minutter siden, Rainstorm skrev: Hører gjerne om folk er interessert i å være med! Jeg er ikke så tøff at jeg oppretter en dagboktråd om det, og så har en monolog med meg selv om bøkene jeg leser. Jeg er med.
Gjest supernova_87 Skrevet 20. juni 2016 #16 Skrevet 20. juni 2016 7 minutter siden, Citronella skrev: Jeg leser mye, på engelsk, morsmål og også norsk. Jeg kan gjerne bli med i lesering om noen oppretter en. Synes du skal gjøre det jeg, Rainstorm. 😃👍 Så gøy å lese at du vil være med! Må ha litt mer interesse, så gjør jeg det! Liker at du pusher meg! 4 minutter siden, Rosaboble15 skrev: Blir gjerne med, så lenge jeg slipper å lese Lucinda Riley-bøker. Hadde en sånn bokklubb IRL, og da var det nesten bare hennes bøker vi skulle lese. Haha! Så bra at du vil bli med! Vi skal nok få til å droppe Lucinda Riley-bøkene! 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Jeg er med. Hurra! Så bra! Okei, hva tenker dere, hvor lenge per bok? Og, A velger, så B velger, eller avstemming?
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #17 Skrevet 20. juni 2016 Et øyeblikk siden, Rainstorm skrev: Så gøy å lese at du vil være med! Må ha litt mer interesse, så gjør jeg det! Liker at du pusher meg! Haha! Så bra at du vil bli med! Vi skal nok få til å droppe Lucinda Riley-bøkene! Hurra! Så bra! Okei, hva tenker dere, hvor lenge per bok? Og, A velger, så B velger, eller avstemming? Du kan jo lage en liste over når folk ble med, og så la folk komme med forslag kronologisk. 14 dager burde vel holde? Og så lager du en liste i HI der du skriver framtidige bøker slik at man kan komme på forskudd. Type alle som blir med kommer på en liste, og så kan (jeg tror det er bedre om man ikke må, så kan de med inspirasjon legge til en bok til på listen etterhvert), så har man en liste over de neste 3-4 bøkene. Og så når det er 2 igjen kan man foreslå der de med lengst ansiennitet som ikke allerede har foreslått en bok får bestemme først. 1
Gjest supernova_87 Skrevet 20. juni 2016 #18 Skrevet 20. juni 2016 9 minutter siden, amativeReflection skrev: Du kan jo lage en liste over når folk ble med, og så la folk komme med forslag kronologisk. 14 dager burde vel holde? Og så lager du en liste i HI der du skriver framtidige bøker slik at man kan komme på forskudd. Type alle som blir med kommer på en liste, og så kan (jeg tror det er bedre om man ikke må, så kan de med inspirasjon legge til en bok til på listen etterhvert), så har man en liste over de neste 3-4 bøkene. Og så når det er 2 igjen kan man foreslå der de med lengst ansiennitet som ikke allerede har foreslått en bok får bestemme først. Ja, en sånn slags liste skal jeg få til. Og jeg også tenker at 14 dager er nok på en bok. Men litt usikker på den med at hver enkelt får anbefale en bok, som du skrev så er jo du ikke interessert i lese visse typer bøker, og om vi da ikke ofte kan komme i den situasjonen at folk ikke vil bli med hvis det er slik og sånn bok?
Gjest Citronella Skrevet 20. juni 2016 #19 Skrevet 20. juni 2016 12 minutter siden, Rainstorm skrev: Ja, en sånn slags liste skal jeg få til. Og jeg også tenker at 14 dager er nok på en bok. Men litt usikker på den med at hver enkelt får anbefale en bok, som du skrev så er jo du ikke interessert i lese visse typer bøker, og om vi da ikke ofte kan komme i den situasjonen at folk ikke vil bli med hvis det er slik og sånn bok? Enig i at vi skal holde oss unna Lucinda & Co. Men en lesering skal jo også utfordre og være kritisk. Jeg ser for meg både klassikere og nyere forfattere. Og fint du liker å bli positivt pushed!
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #20 Skrevet 20. juni 2016 41 minutter siden, Rainstorm skrev: Ja, en sånn slags liste skal jeg få til. Og jeg også tenker at 14 dager er nok på en bok. Men litt usikker på den med at hver enkelt får anbefale en bok, som du skrev så er jo du ikke interessert i lese visse typer bøker, og om vi da ikke ofte kan komme i den situasjonen at folk ikke vil bli med hvis det er slik og sånn bok? Godt poeng. Vi burde ha et diktatur der jeg bestemmer alle bøkene. Man kan vel alltid stå over en bok hvis det ikke passer. Og poenget er vel å lese noe nytt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå