Gå til innhold

Lightbrus eller vanlig brus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer om jeg skal slutte med lightbrus og heller drikke vanlig brus for jeg merker at jeg drikker mer av lightbrus enn når jeg drikker vanlig brus. Jeg har også hørt en del negativt om lightbrus. Jeg skal isåfall slutte å kjøpe de storpakningene med brus. Da drikker man bare mer. Hva foretrekker du?

Anonymkode: d31d7...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen brus? Drikk vann eller farris, evt kjøp kullsyremaskin. Evt kjøp en flaske med den brusen du har mest lyst på når det er helg 👌🏻

Jeg tenker at det ikke er bra for kroppen hverken med søtstoffer eller med sukker, så her går det i farris :) En befrielse å ikke være avhengig av brus :)

• Liker 3
Skrevet

Foretrekker light! Pepsi max er min guilty pleasure. Jeg hadde lagt på meg om jeg hadde drukket samme mengde brus i sukkerholdig. Spiser ellers veldig sunt, så drikker lightbrus uten dårlig samvittighet. Hadde aldri byttet ut med sukkerholdig, sa hadde jeg heller droppet det! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

lettbrus! Det er absolutt ingen vits å drikke kalorier...

Anonymkode: cd46d...f8b

Skrevet (endret)

Spørsmål: Fra hvilke kilder har du hørt negative ting om lightbrus? Er det fra såkalte alterantive miljøer eller folk, eller er det fra vitenskapelige undersøkelser?

Det fins nemlig ingen vitenskapelig grunn til å bytte ut lightbrus med sukkerholdig brus, snarere tvert i mot. Det beste er selvsagt å ikke drikke brus, men litt kos må man jo ha.

Det argumentet de fleste lightbrusmotstandere har pleid å bruke er at søtningsstoffet aspartam brytes ned til metanol i kroppen. Ja, men det er ekstremt lave doser. Hvis du spiser en appelsin vil den også brytes ned til litt aspartam i kroppen, faktisk mer enn ett eller to glass lightbrus.

Aspartam er noe av det mest gjennomtesta tilsetningsstoffet som fins. I vitenskapelige undersøkelser, det vil si at man har store utvalg og i størst mulig grad prøver å korrigere for andre faktorer, har det ikke vært påvist noen vesentlige negative virkninger ved aspartam.

Se forøvrig Gunnar Tjomlids utmerkede blogger om aspartam: http://tjomlid.com/?s=aspartam&submit=Search

EDIT: Sukker derimot, som det fins mye av i vanlig brus, har såvisst mange skadelige virkninger. Dessuten er det såpass mye av det i brus at man fort blir feit hvis man drikker en del sukkerholdig brus.

Endret av Wiggins
Glemte en sak
  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer om jeg skal slutte med lightbrus og heller drikke vanlig brus for jeg merker at jeg drikker mer av lightbrus enn når jeg drikker vanlig brus. Jeg har også hørt en del negativt om lightbrus. Jeg skal isåfall slutte å kjøpe de storpakningene med brus. Da drikker man bare mer. Hva foretrekker du?

Anonymkode: d31d7...220

Drikker du vanlig brus vil du få i deg utrolig mye mer kalorier.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Wiggins skrev:

Spørsmål: Fra hvilke kilder har du hørt negative ting om lightbrus? Er det fra såkalte alterantive miljøer eller folk, eller er det fra vitenskapelige undersøkelser?

Det fins nemlig ingen vitenskapelig grunn til å bytte ut lightbrus med sukkerholdig brus, snarere tvert i mot. Det beste er selvsagt å ikke drikke brus, men litt kos må man jo ha.

Det argumentet de fleste lightbrusmotstandere har pleid å bruke er at søtningsstoffet aspartam brytes ned til metanol i kroppen. Ja, men det er ekstremt lave doser. Hvis du spiser en appelsin vil den også brytes ned til litt aspartam i kroppen, faktisk mer enn ett eller to glass lightbrus.

Aspartam er noe av det mest gjennomtesta tilsetningsstoffet som fins. I vitenskapelige undersøkelser, det vil si at man har store utvalg og i størst mulig grad prøver å korrigere for andre faktorer, har det ikke vært påvist noen vesentlige negative virkninger ved aspartam.

Se forøvrig Gunnar Tjomlids utmerkede blogger om aspartam: http://tjomlid.com/?s=aspartam&submit=Search

EDIT: Sukker derimot, som det fins mye av i vanlig brus, har såvisst mange skadelige virkninger. Dessuten er det såpass mye av det i brus at man fort blir feit hvis man drikker en del sukkerholdig brus.

Jeg tror TS mener stevia, som har blitt visst å føre til alt fra kreft til infertilitet. Livsfarlig stoff som aldri har blitt studert eller testet adekvat.

Aspartam har du rett i at er helt trygt da.

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg tror TS mener stevia, som har blitt visst å føre til alt fra kreft til infertilitet. Livsfarlig stoff som aldri har blitt studert eller testet adekvat.

Aspartam har du rett i at er helt trygt da.

Spar meg. stevia er absolutt ikke et 'livsfarlig stoff' i vanlige mengder.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spar meg. stevia er absolutt ikke et 'livsfarlig stoff' i vanlige mengder.

Vis meg de 60 årene med forskning som har dokumentert det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager drikke brus i det hele tatt? Vann er jo mye bedre. 

Selv drikker jeg kun sukkerbrus og da kanskje et par liter i året og kun når jeg er skikkelig fyllesyk. Til vanlig liker jeg ikke å slukke tørsten med kunstig smaksstoffer (føler meg ikke utørst av det) eller drikke med kalorier. Brus er godteri og har ingen ting med veskebalanse å gjøre. Dyrt er det også. 

Anonymkode: c1f1e...e72

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bare tittelen roper jp ut at de ikkr har peiling. Naturlig betyr ikke ufarlig. Arsenikk er naturlig. 

Og hvis du hadde giddet å lese artikkelen er det akkurat det de også sier, stevia planten er naturlig, det hvite pulveret de utvinner av denne planten er ikke så naturlig. Uansett ikke farlig i moderate mengder, og det er jo ikke snakk om å bade i stevia heller, den er veldig konsentrert så man trenger ikke mye...

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Drikker lettbrus de få gangene jeg drikker brus. Ser ingen grunn til å innta kalorier i flytende form. Dem får jeg mer enn nok av i fast form, likevel. Jeg har ingen betenkeligheter med kunstige søtstoffer i de mengdene man normalt kan få i seg av å drikke sukkerfritt drikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...