AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 Når jeg leser på utdanning.no om lønn i forskjellige yrker, så skjønner jeg ikke hvor mye man sitter igjen med etter skatt.. La oss si at man tjener 360.000kr i året, hvor mye får man da utbetalt etter skatt i mnd? Anonymkode: 6e27c...d46 1
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Bruk en skattekalkulator? Skatten blir høyere dess mer du tjener.
Arabella Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser på utdanning.no om lønn i forskjellige yrker, så skjønner jeg ikke hvor mye man sitter igjen med etter skatt.. La oss si at man tjener 360.000kr i året, hvor mye får man da utbetalt etter skatt i mnd? Anonymkode: 6e27c...d46 Det er avhengig av hvilken prosentsats du har i skattetrekk. Endret 20. juni 2016 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #4 Skrevet 20. juni 2016 Det kommer an på om man ha lån, hvilke fradrag man får, og da hvilken tabell eller % skatteetaten setter deg opp på, så det er ikke så enkelt at man kan si at bruttolønn er 360 000, og på det si hvor mye netto lønn er. Men du kan beregne med 32% skatt så er det sånn ca iallefall. Anonymkode: 87f0a...3a6
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #5 Skrevet 20. juni 2016 Et øyeblikk siden, Arabella skrev: Det er avhengig av hvilken prosentsats du har i skatt. 22129 i dette tilfellet. Men skattene vil jo endre seg så det er litt meningsløst å kalkulere. Men TS vil vel bare vite sånn ca.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #6 Skrevet 20. juni 2016 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Bruk en skattekalkulator? Skatten blir høyere dess mer du tjener. Men hva vil jeg få i mnd, hvis årslønna er 360K? Anonymkode: 6e27c...d46
Dr. A. Kula Skrevet 20. juni 2016 #7 Skrevet 20. juni 2016 Det avhenger av hvor mye du må betale i skatt. Har du verdier som gir formueskatt? Har du andre inntekter (renter, aksjeutbytte, overskudd på salg, skattbar leieinntekter etc.) og/eller har du fradragsfrie utgifter (gjeldsrenter, fagforeningskontingent, foreldrefradrag, underskudd ved salg av bolig/aksjer etc). Er du alene eller i familie, med eller uten barn. Har du forsørgeransvar? Parameterne er mange og derfor ikke mulig for oss å si spesifikt. 1
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #8 Skrevet 20. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men hva vil jeg få i mnd, hvis årslønna er 360K? Anonymkode: 6e27c...d46 22129 hvis du ikke har gjeld, sparer i BSU eller har andre fradrag. Så du vil sannsynligvis få mer på grunn av studielånet og eventuelt andre lån.
Million Skrevet 20. juni 2016 #9 Skrevet 20. juni 2016 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva vil jeg få i mnd, hvis årslønna er 360K? Anonymkode: 6e27c...d46 Ingen kan si hva akkurat du får i netto lønn, for ingen vet hvilke fradrag osv du vil få. Hva er gjelden din? Hvor langt er det å kjøre fra der du bor til arbeidsplassen (reisefradrag)? Eksempler på hva som avgjør hvor mye skatt du skal betale. Som noen nevner ovenfor her, kan du likevel som en normal lønnsmottaker antageligvis regne med en prosentsats på noen-og-tredve. Hvis det ikke blir tabelltrekk da. EKSEMPEL (sier ikke at dette blir din skatt): 360.000 / 12 = 30.000 brutto i måneden. Får du 33% i skatt, får du 20.1000 utbetalt. Endret 20. juni 2016 av Million
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #10 Skrevet 20. juni 2016 Tenker på når jeg er ferdig utdannet. Ingenting i bsu. Kanskje 20km til jobb. Ingen barn/samboer. Ingen andre inntekter eller formue. Kun 100.000kr i aksjer. Hva blir mnd lønna da? Anonymkode: 6e27c...d46
Sissan1 Skrevet 20. juni 2016 #11 Skrevet 20. juni 2016 Amativereflections har jo svart deg to ganger... Du får ikke bedre svar enn det. 360 000/12=30 000 brutto i måneden Skatt 27/28 % - hvis du ikke har skattbare goder som fri mobil eller andre ting, og ingen gjeldsrenter/formuerenter, blir skatten pr måned rundt 8-9000 Da sitter du igjen med rundt 21-22 000 i måneden netto utbetalt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #12 Skrevet 20. juni 2016 Siden du sier at du sitter og ser på utdanning.no, antar jeg at du vurderer hvilken yrkesvei du skal velge, og at du ser på lønn i forbindelse med dette valget. Husk da på at å trives i yrket du velger, er også viktig. Så ikke bare se på lønn, tenk også på hva du vil synes det er kjekt å jobbe med. Hvis du er ferdig utdannet når du er 25 år, skal du holde ut i yrket ditt i minst 40 år. Lønn vil i noen yrker også variere utifra om du jobber i offentlig eller privat sektor. Hva du sitter igjen med etter skatt, er som det er sagt fra flere, helt avhengig av din samlede inntekt minus fradrag. Så iløpet av et livsløp, kan skatten variere ganske mye. F eks vil du som oftest i "ung voksen" alder ha fradrag som lån, foreldrefradrag, reisefradrag osv. Jeg hadde ikke brukt så mye tid på akkurat skatten hvis jeg var deg, heller tenkt over hva vil trives med å jobbe med. Anonymkode: 109bd...056 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #13 Skrevet 20. juni 2016 11 minutter siden, Sissan1 skrev: Amativereflections har jo svart deg to ganger... Du får ikke bedre svar enn det. 360 000/12=30 000 brutto i måneden Skatt 27/28 % - hvis du ikke har skattbare goder som fri mobil eller andre ting, og ingen gjeldsrenter/formuerenter, blir skatten pr måned rundt 8-9000 Da sitter du igjen med rundt 21-22 000 i måneden netto utbetalt. Det er jo sinnsykt lite... Anonymkode: 6e27c...d46
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #14 Skrevet 20. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo sinnsykt lite... Anonymkode: 6e27c...d46 Sinnsykt? Anonymkode: e55a1...7c9 1
Mis(s)Understood Skrevet 20. juni 2016 #15 Skrevet 20. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når jeg leser på utdanning.no om lønn i forskjellige yrker, så skjønner jeg ikke hvor mye man sitter igjen med etter skatt.. La oss si at man tjener 360.000kr i året, hvor mye får man da utbetalt etter skatt i mnd? Anonymkode: 6e27c...d46 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo sinnsykt lite... Anonymkode: 6e27c...d46 Velkommen til inngangen på voksenlivet Hvilket yrke var det du så på som hadde 360 tusen som startlønn?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #16 Skrevet 20. juni 2016 7 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Velkommen til inngangen på voksenlivet Hvilket yrke var det du så på som hadde 360 tusen som startlønn? Jeg vil ikke bli voksen! Så på tannpleier, men 360 er selvsagt ikke startlønn, men det man kan forvente med full ansiennitet... Anonymkode: 6e27c...d46
Mis(s)Understood Skrevet 20. juni 2016 #17 Skrevet 20. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke bli voksen! Så på tannpleier, men 360 er selvsagt ikke startlønn, men det man kan forvente med full ansiennitet... Anonymkode: 6e27c...d46 Ok Har du søkt tannpleier studiet i år? - eller er du ikke kommet riktig så langt ennå? Det viktigste er å velge et yrke du kan tenke deg å jobbe med. Og punkt nr 2 er å se etter et yrke som gir deg muligheten til å ikke måtte være avhengig av noen andre for å bo og leve. Om det du vil er tannpleier (og ikke ett stygt ord om tannpleiere, jeg er urimelig glad i min egen), så velger du tannpleierutdannelsen. Det er bruk for tannpleiere selv om lønna ikke er markedsledende. Dyktige fagfolk vil det faktisk alltid være bruk for. 1
ajarRun Skrevet 20. juni 2016 #18 Skrevet 20. juni 2016 1 time siden, Sissan1 skrev: Amativereflections har jo svart deg to ganger... Du får ikke bedre svar enn det. 360 000/12=30 000 brutto i måneden Skatt 27/28 % - hvis du ikke har skattbare goder som fri mobil eller andre ting, og ingen gjeldsrenter/formuerenter, blir skatten pr måned rundt 8-9000 Da sitter du igjen med rundt 21-22 000 i måneden netto utbetalt. Viktig å merke deg at det er i år, skatten endres i hytt og pine. Om fem år når TS er ferdig utdannet kan skatten være betydelig høyere eller lavere. 1 minutt siden, Mis(s)Understood skrev: Ok Har du søkt tannpleier studiet i år? - eller er du ikke kommet riktig så langt ennå? Det viktigste er å velge et yrke du kan tenke deg å jobbe med. Og punkt nr 2 er å se etter et yrke som gir deg muligheten til å ikke måtte være avhengig av noen andre for å bo og leve. Om det du vil er tannpleier (og ikke ett stygt ord om tannpleiere, jeg er urimelig glad i min egen), så velger du tannpleierutdannelsen. Det er bruk for tannpleiere selv om lønna ikke er markedsledende. Dyktige fagfolk vil det faktisk alltid være bruk for. Hva er en tannpleier?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #19 Skrevet 20. juni 2016 4 minutter siden, Mis(s)Understood skrev: Ok Har du søkt tannpleier studiet i år? - eller er du ikke kommet riktig så langt ennå? Det viktigste er å velge et yrke du kan tenke deg å jobbe med. Og punkt nr 2 er å se etter et yrke som gir deg muligheten til å ikke måtte være avhengig av noen andre for å bo og leve. Om det du vil er tannpleier (og ikke ett stygt ord om tannpleiere, jeg er urimelig glad i min egen), så velger du tannpleierutdannelsen. Det er bruk for tannpleiere selv om lønna ikke er markedsledende. Dyktige fagfolk vil det faktisk alltid være bruk for. Ja, søkt det + mye annet. Ikke bestemt rekkefølge enda. Sliter med å slå meg til ro med å måtte tjene så dårlig... Anonymkode: 6e27c...d46
Mis(s)Understood Skrevet 20. juni 2016 #20 Skrevet 20. juni 2016 (endret) 12 minutter siden, amativeReflection skrev: Viktig å merke deg at det er i år, skatten endres i hytt og pine. Om fem år når TS er ferdig utdannet kan skatten være betydelig høyere eller lavere. Hva er en tannpleier? Tannpleieren er hun (det er oftest en hun fremdeles) som tar røntgenbilder, fjerner tannstein, setter bedøvelse, behandler tannkjøttlidelser og munnhulelidelser. Til TS: Og så går det an å søke videre på odontologisk Så tror jeg du blingset da du leste, for startlønn i det offentlige var 364.500 for tannpleiere, - for 2 år siden. Endret 20. juni 2016 av Mis(s)Understood 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå