AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #1 Skrevet 20. juni 2016 I anledning min kjæres bursdag har jeg bestilt bord på restaurant for oss to, hans foreldre og søsken, samt mine foreldre. Dette er første gang vi samles fra begge sider. Under andre omstendigheter (med vennegjeng osv) ville jeg tenkt at alle betaler for det de selv spiser og drikker. Men det har seg sånn at hans foreldre har litt dårlig råd. I tillegg ligger det veldig i kulturen deres at "barna" betaler for den eldre generasjonen. Min egen far ville nok tenkt det var naturlig at den eldre generasjonen betaler for den yngste, så motsatt tankegang der altså. Så, hvordan løser jeg dette? Jeg vurderte å slå på stortromma og si at jeg betaler for alle, men da blir det mye nudler fremover :/ Må uansett si til min far (som har høylytte meninger) at han ikke må dra frem lommeboka og si at dette skal gamlingene betale, det blir klinsj med hvordan de gjør ting i familien til min kjære og jeg vil helst ikke gjøre noen ukomfortable. Anonymkode: 356bd...a4c
Gjest Herr Heftig Skrevet 20. juni 2016 #2 Skrevet 20. juni 2016 Jeg tipper det er en ganske klar sammenheng mellom hans foreldres økonomi og deres "spanderingskultur". Dersom du prøver å betale alt kommer sikkert faren din til å betale for seg og sine uansett, enten over bordet eller i gengen på vei hjem. Han høres i hvertfall ut som en sånn type. Og kanskej kjøresten din insisterer på å betale for sidne foreldre etterpå. Du skal i hvertfall ikke betale for alle om det får såpass store økonomiske konsekvenser fremover.
pautina Skrevet 20. juni 2016 #3 Skrevet 20. juni 2016 Den uskrevne regelen er vel strengt tatt at den som inviterer betaler hvis man ikke opplyser om noe annet ved invitasjonen. Men jeg er som din familie vant til at de "voksne" betaler selv om vi "barna " nå er I slutten av 30 årene og har egne barn....Blir inmari dyrt for deg da så du kan jo alliere deg litt med pappn din på forhånd så dere spanderer sammen uten at det blir laget et ubehaglig nummer av foran hans foreldre.. 9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #4 Skrevet 20. juni 2016 Takk for svar! Jeg tror du har rett angående min far – han ville nok ikke latt meg betale det hele uansett. Det at de yngre betaler for foreldrene sine er en del av kulturen der foreldrene til kjæresten min kommer fra, det gjelder både fattig og rik. Anonymkode: 356bd...a4c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #5 Skrevet 20. juni 2016 Ja, enig @pautina, det er sikkert lurt. Jeg må innrømme at jeg ikke tenkte så mye over betalingen først, jeg bare hørte hvem det passet for og sa jeg ville bestille bord for å feire kjæresten. Det var ikke "vi inviterer til feiring" liksom. Dessuten er vi yngst blant alle som kommer (slutten av tjueårene), så ja, det var først senere at jeg innså at folk sannsynligvis har ulike forventninger til hvem som betaler. Anonymkode: 356bd...a4c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #6 Skrevet 20. juni 2016 Tenkte du ikke på det før du inviterte alle sammen? Hvis det var så komplisert hos oss hadde jeg heller invitert dem hjem til meg. Anonymkode: f3e35...402 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #7 Skrevet 20. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte du ikke på det før du inviterte alle sammen? Hvis det var så komplisert hos oss hadde jeg heller invitert dem hjem til meg. Anonymkode: f3e35...402 Nei som jeg skrev over, så tenkte jeg ikke så mye på det med en gang. Vi har lenge snakket om å gjøre noe sammen, så dette var en god anledning. Invitasjon hjem hadde i vårt tilfelle blitt mer komplisert, både tidspunkt og sted er nøye overveid. Tenker at det løser seg med betalingen, men greit å få noen innspill. Anonymkode: 356bd...a4c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #8 Skrevet 20. juni 2016 Jeg ville betalt for alle, nevnt det for faren din på forhånd, og hvis han ønsker å betale for seg, så si at da kan han betale det diskret til deg etterpå så de andre ikke blir ille til mote. Anonymkode: 88ed1...c94 7
stan Skrevet 20. juni 2016 #9 Skrevet 20. juni 2016 Den som inviterer betaler. Varsle om det på forhånd, selv om det er en selvfølge. Om noen ønsker å bidra, kan dem jo gjøre det diskré før eller etter middagen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #10 Skrevet 20. juni 2016 1 minutt siden, stan skrev: Den som inviterer betaler. Varsle om det på forhånd, selv om det er en selvfølge. Om noen ønsker å bidra, kan dem jo gjøre det diskré før eller etter middagen. Er det virkelig en selvfølge at et par i tjueårene betaler for sine foreldre og søsken i anledning bursdagen til en av dem? Jeg spør fordi jeg ikke har opplevd dette i min egen familie før.. Anonymkode: 356bd...a4c 9
Gjest Jon Are Skrevet 20. juni 2016 #11 Skrevet 20. juni 2016 Alle betaler hver for seg. enkelt og greit. opplys om dette på forhånd. har ikek sansen for sånn spandering og tips og lignende. alle kan betale for det de spiser og heller gi en litt mindre dyr gave. med hilsen fra jon are
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #12 Skrevet 20. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: I anledning min kjæres bursdag har jeg bestilt bord på restaurant for oss to, hans foreldre og søsken, samt mine foreldre. Dette er første gang vi samles fra begge sider. Under andre omstendigheter (med vennegjeng osv) ville jeg tenkt at alle betaler for det de selv spiser og drikker. Men det har seg sånn at hans foreldre har litt dårlig råd. I tillegg ligger det veldig i kulturen deres at "barna" betaler for den eldre generasjonen. Min egen far ville nok tenkt det var naturlig at den eldre generasjonen betaler for den yngste, så motsatt tankegang der altså. Så, hvordan løser jeg dette? Jeg vurderte å slå på stortromma og si at jeg betaler for alle, men da blir det mye nudler fremover :/ Må uansett si til min far (som har høylytte meninger) at han ikke må dra frem lommeboka og si at dette skal gamlingene betale, det blir klinsj med hvordan de gjør ting i familien til min kjære og jeg vil helst ikke gjøre noen ukomfortable. Anonymkode: 356bd...a4c 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig en selvfølge at et par i tjueårene betaler for sine foreldre og søsken i anledning bursdagen til en av dem? Jeg spør fordi jeg ikke har opplevd dette i min egen familie før.. Anonymkode: 356bd...a4c Ja,hvis de har blitt invitert på middag slik at de har gjort nå er det er det vanlig. Den som invitere betaler. Anonymkode: 42534...ad3 5
Anonym90059005 Skrevet 20. juni 2016 #13 Skrevet 20. juni 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig en selvfølge at et par i tjueårene betaler for sine foreldre og søsken i anledning bursdagen til en av dem? Jeg spør fordi jeg ikke har opplevd dette i min egen familie før.. Anonymkode: 356bd...a4c Nei, heller motsatt. Om vi har bursdagsmiddag ute, så insisterer alltid foreldre på å betale. Er jo den veien pengene skal gå til slutt uansett, gjennom arv. Men litt annerledes her selvsagt, hvor foreldrene til typen ikke har så god råd og i tillegg kommer fra en annen kultur(annet land vil jeg tippe). 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #14 Skrevet 20. juni 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja,hvis de har blitt invitert på middag slik at de har gjort nå er det er det vanlig. Den som invitere betaler. Anonymkode: 42534...ad3 Alright, ja da er nok det den safeste løsningen. Anonymkode: 356bd...a4c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #15 Skrevet 20. juni 2016 4 minutter siden, Anonym90059005 skrev: Nei, heller motsatt. Om vi har bursdagsmiddag ute, så insisterer alltid foreldre på å betale. Er jo den veien pengene skal gå til slutt uansett, gjennom arv. Men litt annerledes her selvsagt, hvor foreldrene til typen ikke har så god råd og i tillegg kommer fra en annen kultur(annet land vil jeg tippe). Ja nettopp, sånn er det hos oss også, derav litt usikkerhet rundt denne nye konstellasjonen Men det ordner seg nok Anonymkode: 356bd...a4c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #16 Skrevet 20. juni 2016 Den som inviterer betaler. Derfor har vi kun bursdagsmiddag med familien hjemme. Mye billigere! Anonymkode: 23f45...97f 3
hironakamura Skrevet 20. juni 2016 #17 Skrevet 20. juni 2016 Enig i at de som inviterer betaler Hvertfall bør man belage seg på det. Om noen likevel ønsker å betale selv kan de gjøre opp med deg i ettertid, altså litt diskret når man går fra bordet. Min far er lik din og gir igjen penger etterpå uansett.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #18 Skrevet 20. juni 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det virkelig en selvfølge at et par i tjueårene betaler for sine foreldre og søsken i anledning bursdagen til en av dem? Jeg spør fordi jeg ikke har opplevd dette i min egen familie før.. Anonymkode: 356bd...a4c Det er nok vanlig når det er de som inviterer ut på bursdagsfeiring. Om man ikke har råd til å ha det på restaurant (forståelig nok) så bør man invitere hjem eller evt. få låne hjemmet til sine eller kjærestens foreldre og lage i stand middag der. Jeg har ikke råd til å invitere til bursdagsmiddag på restaurant, og har derfor alltid invitert hjem på middag (men nå gidder jeg sjeldent å feire bursdager mer, så lenge det ikke er noe spesielt), ellers så har jeg blitt invitert ut på restaurantmiddag på bursdagen min av f.eks foreldrene mine, og da er der de som har betalt. Anonymkode: 565cf...a5f 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #19 Skrevet 20. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nok vanlig når det er de som inviterer ut på bursdagsfeiring. Om man ikke har råd til å ha det på restaurant (forståelig nok) så bør man invitere hjem eller evt. få låne hjemmet til sine eller kjærestens foreldre og lage i stand middag der. Jeg har ikke råd til å invitere til bursdagsmiddag på restaurant, og har derfor alltid invitert hjem på middag (men nå gidder jeg sjeldent å feire bursdager mer, så lenge det ikke er noe spesielt), ellers så har jeg blitt invitert ut på restaurantmiddag på bursdagen min av f.eks foreldrene mine, og da er der de som har betalt. Anonymkode: 565cf...a5f Okei, skjønner! Av ulike årsaker er det ikke naturlig å invitere alle til oss i denne omgang, men jeg skjønner tankegangen. Det er endel greier i kjærestens familie, så dette er et forsøk på å gjøre noe hyggelig sammen og feire kjæresten litt uten at det blir for "tett" eller langvarig Anonymkode: 356bd...a4c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #20 Skrevet 20. juni 2016 kan legge til at det er et rundt tall og at hans familie antakeligvis ikke hadde arrangert noe for ham, så da tar jeg ansvaret for det Anonymkode: 356bd...a4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå