Gå til innhold

Er det sikkert at man er anonym om man tipser media?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt noe om en sak som har vært skrevet mye om i media, har veldig lyst til å tipse den tv-kanalen som har dekt denne saken, da den har tatt en helt ny vending. Det er noe jeg har hørt fra en "sikker" kilde, så de må jo eventuelt sjekke opp selv om det stemmer. MEN, jeg må være anonym. Noen som vet om man er garantert anonymitet om man tipser?

Anonymkode: 92f2c...133

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem andre enn tv-kanalen selv kan garantere det? Det er selvfølgelig aldri noen garantier, men de vil vel ikke legge seg ut med kildene sine.

Du kan jo beskytte deg selv ved å ringe fra skult nummer.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen seriøse kanaler følger opp noe anynomt dritt du kan be om og bli anonym men de må jo vite hvem du er.

Anonymkode: 31e5d...7be

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt noe om en sak som har vært skrevet mye om i media, har veldig lyst til å tipse den tv-kanalen som har dekt denne saken, da den har tatt en helt ny vending. Det er noe jeg har hørt fra en "sikker" kilde, så de må jo eventuelt sjekke opp selv om det stemmer. MEN, jeg må være anonym. Noen som vet om man er garantert anonymitet om man tipser?

Da bare sender du dem en epost eller noe. Tviler på at de bruker annenhåndsinformasjon som grunnlag for nyheter. De må jo kontakte kilden din igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Endel journalister tilbyr kryptert kontakt via signal osv. Du kan jo sende en epost og spørre om de har sånne alternativer. Hvis ikke ville jeg valgt en konkurrent MED kryptering. :) 

Anonymkode: c9ed2...160

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel stikke til ett offentlig bibliotek, internett-cafe eller whatever - hvor det er mulig å låne ein datamaskin. Deretter kan du opprette en splitter ny epost-adresse (Yahoo, Outlook eller whatever) og sende noen e-poster med denne?

Voila, dermed er du vel mer eller mindre anonym? Dersom noen forsøker å spore opp hvem som sendte e-post-greiene, så finner de bare denne epost-adressen som ble sendt fra en eller annen offentlig plass - slik at det faktisk kan ha vært nærmest hvem som helst som sendte dem....

Anonymkode: bc13c...9f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er og får aldri være anonym når du tipser media. Men det har vært skaer for høyesterett der journalister har fått medhold i å ikke opplyse om kilden for opplysninger media har fått. 

Anonymkode: 6d270...a43

• Liker 1
Skrevet
Den 20. juni 2016 at 14.24, AnonymBruker skrev:

Ja. Kildevern er svært godt beskyttet i loven, med mange høyesterettsdommer som støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...