Gå til innhold

Noen førskolelærere som kan hjelpe meg?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Holder på å forberede foreldresamtaler i familiebarnehagen jeg driver, og føler meg ikke så dreven på alle områder enda.

Når det gjelder den motoriske utviklingen savner jeg noe å forholde meg til når jeg skal vurdere. F.eks. hva en 2 åring skal kunne, hva en 3 åring skal kunne.

Noen som vet hvor jeg kan finne noe slikt? Evt. på nett, om du selv har, eller noe ok litteratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Finnes det ingen med førskolelærer-kompetanse i barnehagen din? Hva slags pedagogisk tilbud har dere da foreksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ingen med førskolelærer-kompetanse i barnehagen din?

Det lurer jeg også på.

Trodde alle familiebarnehager måtte drives av en med pedagogosk utdanning, eller at man måtte ha en veileder(med pedagogisk utdanning).

Om du ikke har noen av delene ville det nok være lurt å lese noe faglitteratur om barns utvikling. Både for din egen del, og for de barna og foreldrene som benytter seg av det tilbudet du gir, og som de betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Alle som driver pass av barn (ikke dagmamma) SKAL ha førskolelærer tilknyttet virksomheten. Jmf Lov om barnehage.

Forøvrig er det en bok som heter "barns rett til utvikling av Ylva Elleneby. Litt kategorisk, men lettfattelig stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ER førskolelærer!

Men som jeg skriver, har jeg ikke masse erfaring, og akkurat på området motorisk utvikling føler jeg at jeg ikke kan nok!

Lurte derfor på om noen andre førskolelærere kunne anbefale f.eks. noe faglitteratur til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gjest.

Jeg har ingen gode råd til deg, men ville bare si at jeg ble så gla når jeg så innlegget ditt! Endelig en førskolelærer som sier noe om lite erfaring og som søker råd! Jeg tror du er meget omsorgsfull i jobben din! Fortsett å søke annen kompetanse når du er i tvil, så blir du ennå bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Til Gjest.

Jeg har ingen gode råd til deg, men ville bare si at jeg ble så gla når jeg så innlegget ditt! Endelig en førskolelærer som sier noe om lite erfaring og som søker råd! Jeg tror du er meget omsorgsfull i jobben din! Fortsett å søke annen kompetanse når du er i tvil, så blir du ennå bedre!

Takk! :)

Det er nesten så man blir slaktet hvis man som førskolelærer innrømmer at man ikke er ekspert på alt, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fins en stor bok som jeg har brukt i studier; tror du med hell kan titte i den.. Utviklingspsykologi : barne- og ungdomsalderen / Stephen von Tetzchner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En annen ting som jeg vet skal finnes, er et observasjonsskjema for motorikk, det er vel mer noe sånt jeg er ute etter.

Vet det skal finnes slike, men har aldri sett det noe sted jeg har jobbet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
En annen ting som jeg vet skal finnes, er et observasjonsskjema for motorikk, det er vel mer noe sånt jeg er ute etter.

Vet det skal finnes slike, men har aldri sett det noe sted jeg har jobbet før.

Sorry! Fikk bare intrykk av noe annet..Ja det er lov å ikke vite alt!

Skjema er man gått mer eller mindre fra, fordi de ikke sier noe om individuelle forskjeller hos barn. Bruk det du har lært på skolen, bruk sunn fornuft, så går det nok bra!!

hilsn ped.leder'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en barnehage i nærheten og hør om de har noen fine observasjonsskjemaer du kan få ta kopi av. Det finnes masse ute på "markedet" og de aller fleste er lettfattelige og nyttige.

Klem Tex- med lang foreldresamtalepraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er førskolelærerstudent, og har i år balnt annet faget fysisk fostring. Jeg vil anbefale deg å kjøpe (eller låne på biblioteket) boka "I bevegelse" av Jagtøien og Hansen. Den er bra, og der finner du mye interessant!

Det står mye både om sansemotorikk, observasjon og leik...Og motorisk utvikling-i de forskjellige aldersgrupper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er førskolelærerstudent, og har i år balnt annet faget fysisk fostring. Jeg vil anbefale deg å kjøpe (eller låne på biblioteket) boka "I bevegelse" av Jagtøien og Hansen. Den er bra, og der finner du mye interessant!

Det står mye både om sansemotorikk, observasjon og leik...Og motorisk utvikling-i de forskjellige aldersgrupper. :)

Ja, det var DET den boken het! Jeg har tenkt på å foreslå denne boken, som jeg også hadde på pensum i fysisk fostring. Det er en bra bok, og der står det en del om barns fysiske utvikling på hvert alderstrinn :)

Kjempemasse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...