Gå til innhold

Bruke navnet til folk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker noen navnet ditt nesten hele tiden/ofte når de snakker med deg? Det kunne ikke falt meg inn å bruke navnet til folk annet enn når jeg vil ha oppmerksomheten deres og må rope må de eller noe. Jeg misliker også veldig at folk bruker navnet mitt når de har en ellers normal samtale med meg. Hvorfor gjør folk det? 

Anonymkode: 5c466...65c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har sett for mye på norsk film, og tror det skal være sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en form for bekreftelse. De ser deg.

(Ikke på en creepy måte. :fnise:)

Anonymkode: e6edc...534

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker kunstig og er irriterende. Har aldri opplevd det i private sosiale sammenhenger, kun fra telefonselgere, selgere på jobb eller overordnede som ikke kjenner meg så godt. Er sikkert noe de har lært på et kurs om å skape relasjoner, at de anerkjenner personen de snakker med eller noe sånt. Bare synd at de i de fleste tilfeller oppnår motsatt virkning.

Anonymkode: 34192...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noen jeg ikke kjenner så veldig godt som bruker navnet mitt i hytt og gevær, så opplever jeg det altfor intimt, det er det eneste ordet jeg finner som dekker det jeg føler. Det blir kleint! Så skjønner deg godt.

Tror de gjør det bevisst eller ubevisst for å bygge en relasjon,- "deg og meg".

Anonymkode: 6f538...243

Gjest Tom/Loki
Skrevet (endret)

Jeg syns det virker kunstig om folk skal bruke navnet mitt under en samtale, liker det ikke.

Men tror det må være en uvane at noen gjør det.

Endret av Tom/Loki
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker noen navnet ditt nesten hele tiden/ofte når de snakker med deg? Det kunne ikke falt meg inn å bruke navnet til folk annet enn når jeg vil ha oppmerksomheten deres og må rope må de eller noe. Jeg misliker også veldig at folk bruker navnet mitt når de har en ellers normal samtale med meg. Hvorfor gjør folk det? 

Jeg bruker det noen ganger når jeg drikker for å huske navn. Bruk navnet til noen 7 ganger i løpet av samtalen så husker du det. Klarte å lære meg navnet på to syttenåringer jeg møtte på The Lannisters sånn. Men så ble de jaget bort av sjefen, som jeg også husket navnet på (har glemt det nå da). Utrolig praktisk å huske navn på folk rundt deg, da kan du bare si navnet for å drikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ofte navnet til folk under en samtale som en teknikk for å lære meg navnene deres.  (Jeg glemmer veldig lett, derfor må jeg automatisere navnet så raskt som mulig for å huske det videre)

Anonymkode: 2413f...118

Skrevet

Siste som gjorde det var en forsikringsselger. Åpenbart triks som bare gjorde meg irritert. Jeg endte opp med å kjøpe en forsikring (fordi det hadde jeg bestemt meg for på forhånd), men ikke av den karen der. Jeg er ikke dus med selgere, så gi faen i å bruke navnet mitt i annenhver setning.

Jeg blir forøvrig litt irritert om navnet mitt blir brukt til stadighet nesten uansett hvem jeg snakker med. Jeg opplever det som unødvendig påtrengende.

Skrevet
Den 20.6.2016 at 9.31, AnonymBruker skrev:

Synes det virker kunstig og er irriterende. Har aldri opplevd det i private sosiale sammenhenger, kun fra telefonselgere, selgere på jobb eller overordnede som ikke kjenner meg så godt. Er sikkert noe de har lært på et kurs om å skape relasjoner, at de anerkjenner personen de snakker med eller noe sånt. Bare synd at de i de fleste tilfeller oppnår motsatt virkning.

Anonymkode: 34192...884

Stemmer for den at det er noe enkelte har lært for å skape relasjoner. Har en som ofte er innom jobben som begynte på den måten. Først var han tilnærmet en kollega, så skulle vi ha et prosjekt sammen der han skulle veilede meg. Da begynte han plutselig å bruke navnet mitt i annenhver setning og voldsomt mye øyekontakt. Endte bare opp med at jeg ble irritert på hele fyren og følte at han hadde fått en skikkelig ovenfra-og-ned holdning. Gleder meg til prosjektet er over, men da går han jo bare tilbake til å være som en kollega igjen og jeg tviler på at han slutter med den holdningen allikevel.

Gjest marizz
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Jeg bruker sjeldent navnene til folk, spesielt folk jeg ikke kjenner noe særlig. Blir kanskje litt mer personlig, men jeg kan synes det blir litt veeel personlig

Skrevet (endret)

Eg bruker sjeldent navnene til kjentfolk når eg tenker meg om. Det skjer med nær 100% nøyaktighet kun om eg prøver å få oppmerksomheten deres om det er flere folk samlet, vedkommene er opptatt med noe, eller om det er avstand mellom oss, siden det ikkje nytter å gaule "hei" når det er 20 andre personer i området liksom. Ein sjelden gang bruker eg også navnet til personen når eg sier hei.

Og det er av de samme grunnene folk bruker mitt navn, samt når folk som ikkje kjenner meg som person finner på og sprer interessante og fantasifulle (men bunnløse) rykter om meg. Ellers merker eg at min kjære bestemor alltid sier hei og hadet med navnet mitt med på slutten, og eg liker det siden eg sjeldent hører navnet mitt ytret lenger.

Eneste gangene eg har opplevd navnet mitt brukt gjentatte ganger i ein samtale, er med fastlege, og med sjuke- og hjelpepleiere på sjukehuset.

Endret av TheNordTroll
AnonymBruker
Skrevet
Den 19.6.2016 at 23.38, AnonymBruker skrev:

Det er en teknikk for å få oppmerksomhet...

På en måte kan det være bra. 
F.eks. hvis noen hilser, i stedet for bare å si Hei, så sier de: Hei, Grethe!
Da føler du det mye mer hyggelig og ment for deg, at de ser deg liksom...det er noe psykologi i dette med å bruke navnet.
selv sliter jeg med å bruke navnet, også når jeg hilser.... 

men jeg har sett at det kan være lurt i enkelte tilfeller!

Jeg hører du sier det; Grethe, men du Grethe, tror du ikke det er lurere om vi innfører en infrastruktur fra E6 og innover hele åsen langs riksveien? Eller, Grethe, hva sier du til at vi bare planerer ut det hele, og heller lager en Autobahn også her i Norge. Hva sier du, Grethe?

Anonymkode: 8b935...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...