Gå til innhold

Har aktivitetsambånd hjulpet deg med vektnedgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I såfall hvordan? Er interessert i å vite om du syns det var en god investering og hvordan hjelper det deg med å gå ned i vekt?

Takk. (Vurderer kjøpe men må ha gode grunner til å punge ut rundt tusen kr...)

Anonymkode: 80dca...5ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv Fitbit og føler den gir meg mye motivasjon. Det gjelder spesielt dette med å oppnå 10 000 skritt hver dag som da er mitt hovedmål. Jeg trener omtrent hver eneste dag, aller mest fordi jeg SKAL over 10 000 skritt. Er med i slike konkurranser med venner, og jeg liker dårlig å ikke kunne vise hva jeg er god for. ;)

Dessuten er det veldig enkelt å logge alt fra hva man spise til søvn, og på den måten får jeg ganske god oversikt over alt fra hvor mange kalorier jeg får i meg til hvor mye jeg beveger meg. :) 

Mvh Yvonne :heiajente: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ervogså svært fornøyd med min Fitbit! Kan ikke si noe om suksess med vektnedgang enda, men jeg beveger meg i hvert fall mye mer!

Anonymkode: 2d457...6c2

Skrevet

Dere som bruker fitbit; fungerer den greit til å logge treningsøkter? Kan du på en måte "skille ut" den ene timen med trening fra resten av døgnet og få opp informasjon om prestasjonen din i akkurat den timen? Eller logger den mer bare basert på hele døgnet? Lurer på å kjøpe meg fitbit i stedet for ny pulsklokke nemlig.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Strikkagenser skrev:

Dere som bruker fitbit; fungerer den greit til å logge treningsøkter? Kan du på en måte "skille ut" den ene timen med trening fra resten av døgnet og få opp informasjon om prestasjonen din i akkurat den timen? Eller logger den mer bare basert på hele døgnet? Lurer på å kjøpe meg fitbit i stedet for ny pulsklokke nemlig.

Det kan du. min fitbit charge hr kjenner igjen enkelte typer aktivitet av seg selv (f.eks gå, løpe) og så kan jeg også starte logging av trening manuelt med å holde inne knappen på klokken eller fra mobilen. da får jeg detaljer om økten i appen :)

Skrevet

Jeg gikk mye ned i vekt i begynnelsen, men så gikk det mer andre veien.

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Strikkagenser skrev:

Ja, den fungerer fint til å logge treningsøkter. Den klarer fint å skille mellom når jeg trener og ikke, har aldri opplevd feil. Har selv Fitbit Surge og Fitbit Alta (sistnevnte brukes mest når jeg har på meg kjoler eller lignende, Surge er den som brukes mest). 

Endret av Yvonne
Skrevet
13 minutter siden, Bondenisse skrev:

Det kan du. min fitbit charge hr kjenner igjen enkelte typer aktivitet av seg selv (f.eks gå, løpe) og så kan jeg også starte logging av trening manuelt med å holde inne knappen på klokken eller fra mobilen. da får jeg detaljer om økten i appen :)

8 minutter siden, Yvonne skrev:

Ja, den fungerer fint til å logge treningsøkter. Den klarer fint å skille mellom når jeg trener og ikke, har aldri opplevd feil. Har selv Fitbit Surge og Fitbit Alta (sistnevnte brukes mest når jeg har på meg kjoler eller lignende, Surge er den som brukes mest). 

Takk :)

Skrevet

Fornøyd med fitbit, men den blir ikke helt riktig i forhold til puls på harde treningsturer. Da fungerer Polarklokka med pulsbelte bedre. Merker jeg presser meg mer når jeg blir utfordret. Man kan skille ut øktene sine ja, og definere både aktive minutt og tracke treningen hele tiden. Har noen faste løyper jeg springer og greit å se etterpå hvordan jeg har holdt farten de forskjellige km og om det er bedring på tid på de enkelte områdene/løypene jeg jogger.  

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte meg fitbit charge HR da jeg fra januar begynte med vektnedgang og trening. Jeg holder enda på å gå ned i vekt, men perioden fra januar har gått veldig bra og jeg har gått ned 14 kg og samtidig blitt mer aktiv. Jeg kan nok ikke si at fitbiten har _hjulpet_ meg med vektnedgang, for det er det viljestyrke, disiplin og kaloriunderskudd som har gjort. Men fitbit har absolutt bidratt til å holde motivasjonen oppe, inspirert til å være mer aktiv og vært veldig interessant å ha som et "tilbehør" :) Jeg blir veldig motivert til å gå mer (både pga konkurranser med venner og målet om å få 10000 eller fler skritt), det er veldig ålreit å kunne gå inn og se oversikt over treningsøkter/turer o.l., jeg liker også å kunne "tracke" (kommer ikke på det norske ordet? haha) joggeturer, gåturer osv med gps og dermed få nøyaktig oversikt over avstand, hastighet osv. Det har også vært morsomt å følge med på at hvilepulsen har sunket, og på den andre siden vært interessant å se hvordan harde treningsøkter og alkohol får hvilepulsen til å stige midlertidig. Ikke minst har jeg brukt den til å registrere vekt flere ganger i uka, den oppgir da hvor mange kilo du har mistet siden start, hvor mange du mangler til målet og viser grafer av det hele - det er en funksjon jeg setter stor pris på og bruker mye. I blant glemmer man litt hva man faktisk har fått til dersom det går dårlig en uke, men da kan man gå tilbake og se hvordan det i det store og hele ikke er så verst :) Jeg stoler ikke 100% på tallet den oppgir som kaloriforbruk, så jeg holder meg til egen oppsatt plan i fht kalorier, og bruker også en egen app til å registrere matinntak. Synes også pulsmåleren som andre sier er skuffende når man har litt hardere treningsøkter, da kan den slite med å henge med og jeg kan bli veldig opptatt av å flytte på den og tørke bort svette for at den skal vise riktig puls, eller vise puls i det hele tatt. 

Jeg har ikke angret et sekund på kjøpet av fitbiten, selv om jeg helt sikkert hadde klart å gå den veien jeg har gjort uten, har den uten tvil gjort det ekstra morsomt!  

• Liker 1
Skrevet

Hva er egentlig forskjellene på disse fitbitene? Polarloop osv.. Ta for eksempel meg som ikke trener men som har interesse av å ha skrittteller, vekt, kaloriforbruk.. Sånn helt simpelt, hvilken burde jeg da gått for? Har tenkt på det lenge men har vært veldig i tvil. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at Fitbit ikke kan erstatte en pulsklokke, men det er likevel fint med pulsmåler da den registrerer mer nøyaktig kaloriforbrenning. Jeg tror mitt kaloriforbruk i følge Fitbiten stemmer ganske bra. Aktivitetsarmbånd og en pulsklokke har ulik funksjon og kan ikke sammenlignes. Fitbiten mistet ofte pulsen helt mens jeg løper og det er klønete å sjekke underveis.

Skrevet

Min fitbit er veldig nøyaktig når det gjelder puls, den viser stort sett nesten akkurat det samme som pulsklokka mi. Opplever heller aldri at den faller ut. Det kan nok hende at det har noe med typen å gjøre også.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Yvonne skrev:

Min fitbit er veldig nøyaktig når det gjelder puls, den viser stort sett nesten akkurat det samme som pulsklokka mi. Opplever heller aldri at den faller ut. Det kan nok hende at det har noe med typen å gjøre også.

Jeg er enig med deg, men jeg opplever av og til at Fitbiten viser alt for høy puls hvis den sitter litt løst på håndleddet.

Jeg bruker å stramme den ett hakk før jeg går/løper, og da viser den omtrent det samme som pulsklokken.  (Jeg bruker begge for å logge trening)

Det Fitbiten er best til, for min del, er bevisstgjøring.
Jeg ser svart på hvitt hvor aktiv/passiv jeg er i løpet av dagen. :)

Anonymkode: d0048...645

AnonymBruker
Skrevet
Den 19.6.2016 at 23.06, AnonymBruker skrev:

I såfall hvordan? Er interessert i å vite om du syns det var en god investering og hvordan hjelper det deg med å gå ned i vekt?

Jeg har polar a360, som jeg kjøpte på salg på xxl.no (altså, i butikk. prisgaranti). Har tidligere hatt fitbit flex, og ønsket meg apple watch, mest for noen få smartklokkefordler som notifications og slikt. Med polar a360 så føler jeg at jeg får en pulsmåler, smartklokke og et aktivitetsarmebånd. 

Treningene blir litt mer artige, motiverende og nøyaktige. Og jeg kan liksom kose meg med "etter-trening-følelsen" en stund, når jeg loggfører alt. Dødsnøyaktig er den også! Anbefales på det sterkeste!

Anonymkode: 6830e...b12

Skrevet
Den ‎20‎.‎06‎.‎2016 at 12.03, AnonymBruker skrev:

Enig i at Fitbit ikke kan erstatte en pulsklokke, men det er likevel fint med pulsmåler da den registrerer mer nøyaktig kaloriforbrenning. Jeg tror mitt kaloriforbruk i følge Fitbiten stemmer ganske bra. Aktivitetsarmbånd og en pulsklokke har ulik funksjon og kan ikke sammenlignes. Fitbiten mistet ofte pulsen helt mens jeg løper og det er klønete å sjekke underveis.

Min fitbit greier å følge pulsen min helst fint, med unntak av når jeg trener styrke, og pulsen går veldig fort til maks. For eksempel bår jeg tar beinpress. Da står den og loker på 80 slag i minuttet, mens pulsen min egentlig er oppi 170... Like vell greier den å gi meg samme kalorier brent, som Polar sine pulsklokker, som følger pulsen min riktig hele veien.

Hvis pulsen min holder seg på 170, om jeg løper, greier fitbit å holde følge, men hvis pulsen bare er der en liten stund, skjønner den ikke hva som skjer. Så hvis du måler puls for å få riktig kalorimål, funker fitbit greit, men om du gjør det fordi du må se nøyaktig puls gjennom en styrkeøkt, fungerer den ikke.

Skrevet
Den ‎19‎.‎06‎.‎2016 at 23.06, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det var en god investering, fordi den er gøy, men den hjelper meg ikke med å gå ned i vekt. Var en periode jeg gikk ned fra 94 til 85, ved å holde meg til et spesifikt antall kalorier, og ikke bry meg om hva fitbit sa.
Når jeg traff 85, begynte jeg å følge hva armbåndet mente jeg skulle spise, basert på min aktivitet, og det tok kanskje bare en måned eller to før jeg var tilbake over 90.

Jeg lurer litt på om det kan ha noe med at jeg ikke bruker den når jeg trener MMA, fordi jeg ikke kan ha noe klokke mens jeg bryter, og dermed logger økten manuelt. Da regner den ut et estimat, istedenfor gjennom puls, og det estimatet kan helt sikkert være feil.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Yme skrev:

Jeg syns det var en god investering, fordi den er gøy, men den hjelper meg ikke med å gå ned i vekt. Var en periode jeg gikk ned fra 94 til 85, ved å holde meg til et spesifikt antall kalorier, og ikke bry meg om hva fitbit sa.
Når jeg traff 85, begynte jeg å følge hva armbåndet mente jeg skulle spise, basert på min aktivitet, og det tok kanskje bare en måned eller to før jeg var tilbake over 90.

Jeg lurer litt på om det kan ha noe med at jeg ikke bruker den når jeg trener MMA, fordi jeg ikke kan ha noe klokke mens jeg bryter, og dermed logger økten manuelt. Da regner den ut et estimat, istedenfor gjennom puls, og det estimatet kan helt sikkert være feil.

Men hvilken bruker du?

For på min Fitbit Surge er det ikke et problem for Fitbit'en å holde følge. Jeg trenger ikke lenger å bruke pulsklokke fordi den var så nøyaktig, selv også ved raskt skifte i puls.

Det samme gjelder kalorier, men nå skal det sies at jeg har et såpass strengt krav at det skal godt gjøres å ikke gå ned i vekt med det kalorimålet jeg har satt meg (aner ikke hvordan det fungerer med lavere krav).

Skrevet
1 minutt siden, Yvonne skrev:

Men hvilken bruker du?

For på min Fitbit Surge er det ikke et problem for Fitbit'en å holde følge. Jeg trenger ikke lenger å bruke pulsklokke fordi den var så nøyaktig, selv også ved raskt skifte i puls.

Det samme gjelder kalorier, men nå skal det sies at jeg har et såpass strengt krav at det skal godt gjøres å ikke gå ned i vekt med det kalorimålet jeg har satt meg (aner ikke hvordan det fungerer med lavere krav).

Det er surge jeg bruker, og jeg har bytta den inn en gang, tilfelle det var noe feil.

Er mange på forumene til fitbit som opplever det samme, med alle pulsmålerne deres. Den perioden jeg gikk fra 85 til over 90, var mens klokka var innstilt på å ha meg i 1000 kalorier minus, så det er en ganske enorm feil, da det ikke er mulig å legge på seg i et sånt underskudd.

Gjest Fjotteri
Skrevet (endret)

For meg har det nada å si, bruker den i praksis bare som vekkerklokke. Har fitbit. 

Men det skal sies at jeg er normalvektig, og de dagene jeg ikke må være sittestillende pga jobb og evt ting på kveld som krever ro så "dirrer" den med at dagens mål er oppnådd sånn i 14-15tiden og etter det dirrer den jevnt og trutt med mailer om diverse ting man har oppnådd. 

Hadde jeg vært overvektig og inaktiv slik at gange utgjorde forskjell på vekt hadde det nok funket. 

Pulsmåling har jeg aldri prøvd. 

Endret av Fjotteri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...