Gå til innhold

Publiserer ting som de ikke har skrevet selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en person som skriver en slags blogg på internett, og har en god del lesere / følgere. Denne personen har lagt ut litt forskjellige greier - fortellinger, dikt-vers og sånne ting - som egentlig har blitt skrevet av noen helt andre. Er man ikke pliktig til å informere på bloggen sin om at dette egentlig ikke er deres egne tekster?

Slik som ting ser ut på bloggen nå, så later denne personen som dette er noe de har skrevet / funnet på selv - helt på egen hånd. Er man ikke pliktig å opplyse hvor tekstene egentlig kommer fra, og hvem som egentlig har skrevet / produsert ting som dette? Hvor kan man eventuelt varsle fra om slike ting, hvis det egentlig ikke er lov å bruke andres tekster uten å spørre om lov først og få tillatelse til å bruke tingene?

Anonymkode: 9a061...993

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo starte med å varsle opphavsmannen/kvinnen. :) Det er normal høflighet å opplyse sånt. 

Anonymkode: 0b1a1...c40

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er flere som har fått refs for dette. Jeg husker ikke helt hvilken blogg det var, men det var noe med barn som bloggeren hadde direkte oversatt fra en engelsk blogg til sin egen uten å kreditere den egentlige forfatteren. Det ble mye oppstyr rundt det. 

Anonymkode: bdaea...1c0

Skrevet

Totalt uakseptabelt. Jeg husker i min ungdom at bladet Romantikk (som vi gutta ikke leste, selvfølgelig) av en eller annen grunn trykket et leserinnlegg der innsenderen lot som om hun hadde skrevet Jeg hadde tenkt av Rudolf Nilsen selv. En våken jente i klassen viste det til norsklæreren vår. Vi fikk i det minste en god latter, men sånt gjør man bare ikke.

Gjest Vause
Skrevet

Du bør varsle vedkommende som har skrevet innholdet. Pliktig og pliktig, er ikke så sikker på det men det finnes jo mange som stjeler tekster og kaller dem for sine egne. Noe som er veldig trist. Oppdager man dette bør man jo uten tvil kontakte vedkommende som er den opprinnelige forfatteren bak tekstene slik at han/hun vet om at noen stjeler tekstene hans/hennes. :) Det setter nok personen stor pris på. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man eventuelt komme i kontakt med den opprinnelige opphavsmannen / kvinnen da?

Er vel ikke alle som står oppført i telefon-katalogen (eller har profil på Facebook) for å si det sånn...

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man eventuelt komme i kontakt med den opprinnelige opphavsmannen / kvinnen da?

Er vel ikke alle som står oppført i telefon-katalogen (eller har profil på Facebook) for å si det sånn...

Via forlaget, kanskje? 

Anonymkode: 0b1a1...c40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...