Gå til innhold

Pistasjenøtter: Spiser du skallet som er "inni" ?

Pistasjenøtter: Spise skall eller ikke?  

20 stemmer

1. 1. Som nevnt, spiser du det der skallet inni?

• Ja
    • Nei
    • Har ikke bestemt meg
      0
    • Pleier å spise hele nøtta, skall, innerskall og alt. Crunchy!
    • Gidder ikke åpne posen. Momser i meg nøttene mens de ligger i posen.
    • Drikker et glass melk isteden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pistasjenøtter: Pleier du å spise det innerskallet som på en måte "flasser av" og ligger mellom nøtta og skallet? Det gjør jeg. Det er nesten litt nedtur om det ikke eksisterer noe "innerskall". Dette ekstra skallet er ofte litt saltere enn resten, og smaker ekstra godt!

Hva med dere andre? Jeg har lagd en liten spørreundersøkelse.

Brukernavnet blir ikke offentligjort (æresord)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smaker godt. Tipper også det er fult av e-vitamin og fiber.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Brukernavnet blir ikke offentligjort (æresord)

Jugepave! :O

Men ja, som du og alle andre kan se, så spiser jeg selvsagt innerskallet. Det smaker ikke like godt uten, og jeg innbiller meg at det er ekstra næringsrikt, litt som å spise poteter med skallet på.

Skrevet

Åja, det er best.

Skrevet
6 minutter siden, Antlers skrev:

Jugepave! :O

Men ja, som du og alle andre kan se, så spiser jeg selvsagt innerskallet. Det smaker ikke like godt uten, og jeg innbiller meg at det er ekstra næringsrikt, litt som å spise poteter med skallet på.

Greit, Jugepave er dagens æresord.

Skrevet (endret)
14 minutter siden, stan skrev:

Smaker godt. Tipper også det er fult av e-vitamin og fiber.

Jeg tenker alltid at dette er sikkert kreftfremkallende, men det smaker så godt så da får det heller stå til. Jeg blander kanskje med paranøtter (hvorfor kan vi ikke heller ha det kule navnet som engelskmennene bruker - Brazil nut??), der det harde ytterskallet visstnok ikke er så sunt å momse på.

Endret av Lutetium 71
Skrevet
1 minutt siden, Lutetium 71 skrev:

Jeg tenker alltid at dette er sikkert kreftfremkallende, men det smaker så godt så da får det heller stå til. Jeg blander kanskje med paranøtter (hvorfor kan vi ikke heller ha det kule navnet som engelskmennene bruker - Brazil nut??), der det harde ytterskallet visstnok ikke er så sunt å momse på.

Nei, hvorfor skal det være kreftfremkallende. Slike frøskall består ofte av fiber eller cellulose som er bra for fordøyelsen. I tillegg er det gjerne en del antioksidanter som e-vitamin. Men jeg vet ikke, har ikke sjekket.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, stan skrev:

Nei, hvorfor skal det være kreftfremkallende. Slike frøskall består ofte av fiber eller cellulose som er bra for fordøyelsen. I tillegg er det gjerne en del antioksidanter som e-vitamin. Men jeg vet ikke, har ikke sjekket.

Do not!

Det er sikkert sunt og sånn. Stoler på Stan

AnonymBruker
Skrevet

gjorde det før ja, men etter at jeg har funnet 3 makker så spiser jeg ikke lenger pistasjenøtter... fant disse når jeg faktisk så etter. ligger av og til litt inn i nøtta så du ser den ikke.:spy:

Anonymkode: e73a2...dd0

Skrevet
Et øyeblikk siden, Lutetium 71 skrev:

Do not!

Det er sikkert sunt og sånn. Stoler på Stan

Jeg har sjekkt.:) Det var noen parti med pistasjnøtter for noen årsiden som inneholdt muggsopp. Det var noen som hadde jukset med papirer, så de norske importørene handlet nok i god tro. Nøttene ble trukket tilbake etter å ha vært på markedet i et år.  

Så vi får satse på at ingen har jukset nå. Selve nøttene inneholder også mye b-vitamin og minelraler.

Skrevet

Når jeg har spist pistasjnøtter, har jeg også spist det skallet, ja. Sitter ikke og peller det av. 

Skrevet

Ja det inneskallet er kjempegodt! Nå fikk jeg sykt lyst på pistasjenøtter...

Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Jeg har sjekkt.:) Det var noen parti med pistasjnøtter for noen årsiden som inneholdt muggsopp. Det var noen som hadde jukset med papirer, så de norske importørene handlet nok i god tro. Nøttene ble trukket tilbake etter å ha vært på markedet i et år.  

Så vi får satse på at ingen har jukset nå. Selve nøttene inneholder også mye b-vitamin og minelraler.

Har ikke vært borti mugg-pistasjenøtter (var de på markedet i et helt år?? :overrasket: ), men det har vært tilfeller der jeg klarer å få i meg dårlige hasselnøtter ved juletider. Da er det om å gjøre å spise mange friske nøtter for å få bort den fæle smaken. Hasselnøtter i pose (uten skall) har ikke helt den samme gode smaken, men de er til gjengjeld ofte av bedre kvalitet.

Skrevet

Ja. Har innbilt meg at det smaker kjempegodt, men det smaker egentlig kanskje ingen verdens ting? :P

Skrevet
34 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Har ikke vært borti mugg-pistasjenøtter (var de på markedet i et helt år?? :overrasket: ), men det har vært tilfeller der jeg klarer å få i meg dårlige hasselnøtter ved juletider. Da er det om å gjøre å spise mange friske nøtter for å få bort den fæle smaken. Hasselnøtter i pose (uten skall) har ikke helt den samme gode smaken, men de er til gjengjeld ofte av bedre kvalitet.

Det var i 2004 eller noe sånt. 

Du er virkelig en nøtte-elsker ☺

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jepp, det spiser jeg. Pistasjnøtter er de beste nøttene! Nam, nam! :spise:  

Skrevet

Klart det, og så spiser jeg kiwi med skallet på, men appelsinen skreller jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...